GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Vi tager børns fritid alvorligt"
Advertisements

Natur og science i børnehøjde.
Lærings- og praksisfortælling
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
PROGRAM Kort præsentation af Tangkær Årsag til ønske om projektet
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Mødeledelse og deltagelse
At udforske sin egen praksis
Inspiration til reformarbejdet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læreplaner i Højvangen
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Besøg i praksis Efterår 17.
Den pædagogiske læreplan
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Metoden brugerstyret behandling
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Barnesyn og børneperspektiv
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvad er et evalueringsspørgsmål? et eller flere spørgsmål der præciserer hvad man vil undersøge og kunne svare på gennem evalueringen tager udgangspunkt i tegn på læring

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Fra tegn til spørgsmål: Tegn: Børnene bruger deres krop aktivt og varieret Evalueringsspørgsmål: Bruger børnene deres krop aktivt og varieret?

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvorfor evalueringsspørgsmål? Skaber fokus Præciserer hvilke tegn på læring man undersøger Viser en retning for den dokumentation man indsamler

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvad er dokumentation? Det materiale man indsamler for at få svar på evalueringsspørgsmål

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempler på dokumentationsmetoder Interview Fotos Videooptagelser Lydoptagelser Tegninger Spørgeskemaer Registreringsskemaer Observationer Læringshistorier Etc. Observation Foretaget af: Sted: Dag/tidspunkt: Deltagere: Hvem?Hvad? Tanker

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempel på dokumentation i forhold til et evalueringsspørgsmål Evalueringsspørgsmål Bruger børnene deres krop aktivt og varieret? Dokumentation Foto med fokus på: Det børnene mestrer og det de er på vej til at mestre Iagttagelser med fokus på: Det der inspirerer og udfordrer børnene til at bevæge sig og udfordre sig selv rent fysisk

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvorfor dokumentation? Kan skabe fælles viden Synliggør det pædagogiske arbejde Giver mulighed for diskussion og refleksion

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING GRUPPEARBEJDE – arbejdspapir til at evaluere læring Vælg evalueringsspørgsmål Overvej fx: Hvad synes vi det er særlig relevant at få svar på Vælg dokumentationsmetoder Overvej fx: hvilke metoder er særlig gode til at give svar på vores spørgsmål Drøft indsamling af dokumentation Overvej fx: Hvor meget dokumentation skal der indsamles? Hvem skal gøre det og hvornår ?

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Kollegial sparring Grupperne går sammen 2 og 2 1.Gruppe 1 fortæller om deres valg og overvejelser 2. Gr. 1 kan bede Gr.2 om at give sparring på noget bestemt. Gruppe 2 kan også give sparring ved fx at spørge ind til baggrunden for de valg der er foretaget og evt. komme med andre ideer og overvejelser Forløbet gentages med udgangspunkt i gruppe 2’s valg og overvejelser

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vurdering og opfølgning? Vurdere den information der ligger i den indsamlede dokumentation, for at svare på evalueringsspørgsmål Beslutte hvad ny viden skal bruges til

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempel på vurdering og opfølgning Det viste dokumentationen –En del af de børn der er forsigtige i deres fysiske udfoldelse, tog nogle stor skridt når de voksne støttede dem –Børn der tidligere holdt sig til bestemte og få fysiske aktiviteter er begyndt at bruge legepladsen på forskellige måder Hvad har vi lært? –Vi kan se at børnene inspireres af når de større børn er med i aktiviteter, men det er vigtigt at ’de store’ ikke overtager Hvad tager vi med os fremover? –Vi vil inddrage store børn i tilsvarende forløb –Det har virket godt at arbejde med sprogudvikling i et bestemt afgrænset område – det vil vi gøre mere af.

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Hvorfor vurdering og opfølgning? Giver evalueringen værdi Skaber ny viden Grundlag for videreudvikling af praksis

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Arbejdspapir til opfølgning af forløbet – når dokumentationen er indsamlet

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Læringshjul – visuel vurdering Redskab til dialog om læringsmål og dokumentation Arbejdspapir til opfølgning af forløbet – når dokumentationen er indsamlet

GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Eksempel på læringshjul