# 1 03.07.04 Communication & Design ”Flere unge i uddannelse med jobperspektiv” Temamøde – onsdag den 12. maj 2010, Roskilde Kongres & Idrætscenter ved.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsmodtagerne og kommunernes indsats Oplæg på SFIs konference ”Varme hænder og køligt overblik” 29. november 2007 Anders Rosdahl, SFI,
Advertisements

EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Ungeindsatsen Kurt Nygaard Jobcenterchef i Jobcenter Horsens.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
mangfoldighedens søgelys
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Tværgående indsats for unge årige
”Vi når målet – men hvordan?”
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Kontanthjælpsreformen
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Uddannelsesafklarende samtaler
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (A CAPS) Brug under.
Ungeindsatsen En Praksisfortælling ved Kurt Nygaard Jobcenterchef i Jobcenter Horsens.
Resultater fra: Diskriminationsundersøgelsen blandt mennesker med psykisk sygdom Som et led i EN AF OS kampagnen er der gennemført en undersøgelse af oplevet.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Ikke vestlige indvandrere og efterkommere v. Jobcenterchef Chr. Schacht-Magnussen 1.
’Unge med handicap’ Handicapbegrebet under lup - hvad betyder det for praksis i jobcentrene? Silkeborg 2. oktober 2009.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
LEDIGE UNGE UDEN UDDANNELSE HOVEDRESULTATER FRA EN REGISTERBASERET UNDERSØGELSE JOACHIM BOLL Alternative title slide.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Ny Chance til alle ??? Niels Tylstrup Ny chance til alle DISPOSITION Status ”Ny Chance” De 3 mål Udviklingen i resultater sammenholdt med Region.
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Fællesskab med perspektiv. Et job for mandfolk Sjakkultur.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
En for alle! Ungeenheden i Ringsted Kommune Beskæftigelsesregion Midtjyllands Vejlederkonference 3. februar 2011 Ved leder af Ungeenheden Britt Lyndgaard.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Analyse af ungegruppen i Midtjylland 1 13/ Beskæftigelsesregion Midtjylland Analyse af ungegruppen i Midtjylland Konference 13. marts 2009.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Dato: 5. december 2007 Dok.nr Titel: Udvikling af indsatsen for matchgruppe 4 og 5 borgere Ungeindsatsen i Hedensted Kommune Jobcenter Hedensted.
Brug for alle – en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere Middelfart den 13. juni 2012 Tværfagligt samarbejde og indsatsplaner.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 22. Oktober 2013.
Brugen af virksomhedsrettede tilbud til personer med funktionsnedsættelse v/ Bente Ellegaard og Anne Lyders Gade Specialfunktionen Job & Handicap.
Hedensted Hedensted. 2 Vejlederkonference Samarbejdet mellem Jobcenter, Social området og Undervisning Helhedsorienteret ungeindsats for.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Ishøj-projektets pilotstudie
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
UU – Uddannelsesstatistik
Præsentationens transcript:

# Communication & Design ”Flere unge i uddannelse med jobperspektiv” Temamøde – onsdag den 12. maj 2010, Roskilde Kongres & Idrætscenter ved Helle Engelund, COWI

# Disposition  Kort om de ungeanalyser COWI har gennemført  Hvem er de ledige årige?  Hvem bliver selvforsørgende og hvem gør ikke?  Hvilke barrierer står de overfor i forhold til job og uddannelse?  Hvilke aktiveringsredskaber anvendes i dag?  Hvordan bringes de ledige unge tættere på arbejdsmarkedet? Communication & Design

# Kort om de ungeanalyser COWI har gennemført  Analyse af ledige årige i Syddanmark – med fokus på modtagerne af kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse, (Juni 2008), Beskæftigelsesregion Syddanmark  Unge på offentlig forsørgelse i Midtjylland - barrierer i forhold til uddannelse og job, (Marts 2009), Beskæftigelsesregion Midtjylland  Unge på offentlig forsørgelse i Næstved, (Februar 2009), Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland og Jobcenter Næstved  Analyse af unge kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 4 og 5 i Guldborgsund, (April 2009), Jobcenter Guldborgsund  Ledige unge i Lolland Kommune, (Maj 2010), Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland og Jobcenter Lolland ( IKKE OFFENTLIGGJORT ENDNU) Communication & Design

# Kort om de ungeanalyser COWI har gennemført  Baggrunden for de første rapporter var, at der var en gruppe unge, som ikke formåede at komme i beskæftigelse selv under den seneste højkonjunktur  Baggrunden for de seneste rapporter har været den generelle stigende ledighed blandt unge i kølvandet på finanskrisen, herunder risikoen for, at flere unge kommer til at opleve lange ledighedsperioder eller helt marginaliseres  I begge tilfælde har fokus været på at afdække –Hvad kendetegner målgruppen? –Hvem bliver selvforsørgende og hvem gør ikke? –Hvilke barrierer står de unge overfor i forhold til uddannelse og job –Hvilken indsats er der iværksat overfor målgruppen? 4 Den demografiske udvikling og dermed hensynet til den fremtidige rekrutteringssitua- tion Mindst 85 procent af en ungdoms- årgang skal gennemføre en ungdoms- uddannelse i 2010 og mindst 95 procent i 2015 Den demografiske udvikling og dermed hensynet til den fremtidige rekrutteringssitua- tion Mindst 85 procent af en ungdoms- årgang skal gennemføre en ungdoms- uddannelse i 2010 og mindst 95 procent i 2015

# Hvem er de ledige årige?  Flere kvinder end mænd (ca. 60 %)  Hovedparten er mellem år (ca. 80 %)  Hovedparten har kun en grundskole uddannelse som højeste fuldførte uddannelse (ca. 80 %)  Størstedelen har dansk oprindelse (81-90%) – men andelen med anden etnisk baggrund er højere end blandt årige generelt  En relativ stor andel har børn (26-33 %)  Relativ mange har været ledig i mere end 80 procent af tiden de sidste to år (godt 60 %)  Der er stor forskel på fordelingen på matchgrupper i de enkelte analyser  De unge i matchgruppe 4 og 5 skiller sig ud ved at have en mere ligelig fordeling på køn, mindre andel med børn og flere med kun en grundskoleuddannelse Communication & Design DER ER LANG VEJ TIL AT NÅ REGERINGENS 95 % MÅLSÆTNING DEN ØK.KRISE HAR ÆNDRET DETTE BILLEDE

# Hvem bliver selvforsørgende? Set over en to årige periode, så bliver følgende grupper i højere grad selvforsørgende end andre grupper  Mænd – selvom kvinderne typisk er bedre uddannet  Personer med en uddannelse udover grundskoleniveau  Personer i matchkategori 1 og 2  Personer der har været ledige i mindre end 25 % af tiden de sidste 2 år  Unge uden børn  Der er ikke et entydigt mønster, hvad angår alder og herkomst Communication & Design I Næstved kunne vi konstatere, at de ressource- stærke unge klarede sig dårligere end i reference områderne, mens de ressourcesvage klarede sig bedre

# Hvilke barrierer står de unge overfor? BARRIERER  Psykisk sygdom med diagnose  Socialt belastet opvækst  Dårlig skolebaggrund  Personlig fremtræden  Blandingsmisbrug  Fysiske helbredsproblemer  Psykisk sygdom uden diagnose  Eneforsørger  Manglende voksen opbakning  Børnepasningsproblemer  Læse- og staveproblemer  Handicap  Mangel på erhvervserfaring  Plettet straffeattest  Ingen barrierer De væsentligste barrierer: –Psykisk sygdom med eller uden diagnose –Dårlig skolebaggrund –Mangel på erhvervserfaring Herudover en del der lider under socialt belastet opvækst og problemer med den personlige fremtræden Til gengæld relativ få, der har plettet straffeattest Communication & Design Angst, borderline, ADHD, Depression, Aspergers, Mentalt retarderet mv. Gruppen er kendetegnet ved, at den typisk står over for mere tungvejende problemer end manglende beskæftigelse

# Hvilke barrierer står de unge overfor? Communication & Design På baggrund af barriererne kan de ledige unge overordnet grupperes i fem grupper De fem grupper varierer i størrelse i hvor langt de er fra arbejdsmarkedet i forhold til hvilke indsatser, der skal sættes i værk for at bringe dem tættere på arbejdsmarkedet Dårlig skole baggrund og manglende erhvervserfaring

# Hvilke barrierer står de unge overfor? Psykiske problemer  Kvinde på 29 år, som er gift/samboende, men uden børn  Hun har en grundskoleuddannelse med afgangseksamen  Hun tilhører matchkategori 4 og har primært været på kontanthjælp de seneste 2 år  Hun har deltaget i vejlednings- og opkvalificeringsforløb samt virksomhedspraktik  Hun har svag skolebaggrund og har en psykisk sygdom  Hun har været friholdt fra aktiviteter siden oktober 2007 (ca. 6 mdr.) på grund af den psykiske sygdom, men har tidligere været i forskellige praktikforløb Ressourcesvage  Mand på 23 år, som bor hjemme hos forældrene  Han har en grundskole med afgangseksamen og har ifølge jobcentret alene været i kortere ansættelsesforhold på en fabrik  Han tilhører matchgruppe 4 og har de seneste 2 år været på kontanthjælp  Han har deltaget i vejlednings- og opkvalificeringsforløb og været på produktionsskole  I øjeblikket er han i et aktiveringsprojekt, hvor det primære mål er at fastholde interessen og styrke fremmødet hos ham Communication & Design

# Hvilke barrierer står de unge overfor? Fysiske helbredsproblemer  Kvinde 29 år, som er gift/samboende - uden børn  Kvinden har en grundskoleuddannelse med afgangseksamen samt en erhvervsuddannelse som bygningsmaler  Kvinden tilhører matchgruppe 3 og har primært været på kontanthjælp de seneste 2 år  Kvinden har været i virksomhedspraktik  Kvinden mistede tilknytning til arbejdsmarkedet på grund af en arbejdsskade i ryggen i Hun er p.t. i virksomhedspraktik for afklaring af erhvervsevne med henblik på fleksjob Misbrugsproblemer  Mand på 22 år som bor hjemme hos forældrene  Han har en grundskoleuddannelse uden afgangseksamen  Han tilhører matchgruppe 5 og har primært været på kontanthjælp de seneste 2 år  Han har ikke været aktiveret og har ikke haft beskæftigelse, men har været til nogle jobsamtaler  Han er har plettet straffeattest og et blandingsmisbrug  Han har siden teenageårene haft misbrugsproblemer og kriminalitets- problemer. Han har svært ved at klare pressede situationer og ved at skabe arbejdsidentitet Communication & Design

# Hvilke barrierer står de unge overfor? Ingen Barrierer  Kvinde på 24 år, som er udeboende, men enlig og har et barn under 2 år  Kvinden har en grundskole med afgangseksamen som højeste fuldførte eksamen  Kvinden tilhører matchgruppe 2, og er p.t. på barselsdagpenge  Kvinden har været i gang med HG siden 2006, men stoppede i januar 2008 pga. barsel. Hun ønsker at gøre sin skole færdig efter endt barsel Communication & Design De unges meget forskellige ressourcer og barrierer stiller krav om en differentieret og koordineret indsats, hvilket forudsætter et stærkt tværfaglig samarbejde

# Indsatsen i dag Aktiviteter de unge deltager i i dag: 1.Vejlednings- og afklaringsforløb i forhold til job og/eller uddannelse 2.Vejlednings- og afklaringsforløb i forhold til generel arbejdsevne og/eller psykiske- eller fysiske helbredsproblemer 3.Virksomhedspraktik 4.Terapi – psykolog/psykiatriker 5.Friholdt for aktivering 6.Psykisk/social støtteforanstaltning 7.Løntilskud Communication & Design Beskæftigelsesmål: Pædagog Social- og sundhedshjælper/-assistent Chauffør Butik Frisør Mekaniker Kontor Bare et arbejde… Beskæftigelsesmål: Pædagog Social- og sundhedshjælper/-assistent Chauffør Butik Frisør Mekaniker Kontor Bare et arbejde… Motivation, støtte og afklaring Opkvalificering Hjælp til at få det psykisk bedre, og til at komme ud af misbrug

# Hvad skal der til for at bringe de unge tættere på arbejdsmarkedet? Indsatsen skal være håndholdt, helhedsorienteret og individuel HÅNDHOLDT:  Tilknytning af fast kontaktperson til de dårligst stillede unge  Brug af mentor i forbindelse med job eller uddannelse HELHEDSORIENTERET:  Etablering af ungeteam/ungekoordinator der kan sikre, at indsatsen sker parallelt og koordineres på tværs af forvaltninger og i forhold til UU, uddannelsesinstitutioner og virksomheder med udgangspunkt i den enkelte unge INDIVIDUEL:  Indsatsen skal tage udgangspunkt i de barrierer og muligheder den enkelte unge har og ikke omvendt  Mulighed for en socialparallel indsats, som kombinere redskaberne under serviceloven med redskaberne under aktiv loven Communication & Design

# Hvad skal der til for at bringe de unge tættere på arbejdsmarkedet? Det anbefales således, at der sættes ind både organisatorisk og i forhold til hvilke redskaber, der tages i anvendelse Herudover anbefales det, at der i højere grad end tilfældet er i dag stilles krav til de kommunale og private aktører, som udbyder aktiveringstilbud, og at der løbende følges op på konkrete formulerede målkrav Endelig og mere generelt:  Der skal fokus "overgangene" med det mål at sikre, at unge med særlige problemer/behov ikke tabes efter folkeskolen, og i forhold til at sikre, at de påbegynder og kommer godt i gang med en ungdomsuddannelse eller et ordinært job  Samtidigt fokus på vidensdeling mellem de myndigheder, der har ansvaret for de unge på forskellige tidspunkter mellem folkeskolen og til de opnår en fast tilknytning til arbejdsmarkedet  Større gennemsigtighed i forhold til hvem der har ansvaret og hvilke tilbud, der kan iværksættes overfor de unge Øget tværfaglig samarbejde og vidensdeling Communication & Design

# Metode og datagrundlag  Analyser af data fra DREAM-databasen sammenkørt med oplysninger fra Danmarks Statistik om bl.a. uddannelse, antal børn, beskæftigelse mv.  Sagsgennemgang af et antal udvalgte sager/personer i målgruppen  Interview med et antal sagsbehandlerne  Interview med de unge selv  Interview med andre nøglepersoner, herunder interne og eksterne samarbejdspartnere – medarbejdere fra Børne- og unge forvaltningen, UU-vejledere, uddannelsesinstitutioner, ansvarlige kommunale- og private aktiveringstilbud Communication & Design