Best paper Boston 2012 Uddrag bragt i... 6* i Danske Kommuner 5* i JP Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
"Anmeldere og ledere skriver Powertool...evidensforankret...letlæst.. konkret og brugbar..." Anmeldt af 16 ledere 6* i Danske Kommuner.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Kreative metoder i forebyggelsen af MSB
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Studieretningsprojektet
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Undervisning og formativ feedback
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Efter Karl Henrik Flyums modeller
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Uddrag bragt i... Best paper
FÆLLES målstyring i matematik
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Gør det umulige – samarbejd på tværs
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
En forhandling – to vindere
Kommunikation - trykstil
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Skoleudvikling i Praksis 1
Karl Henrik Flyums model
Demokrati og medborgerskab
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Præsentation af partnerskab
Værktøj: Projektets organisation
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Best paper Boston 2012 Uddrag bragt i... 6* i Danske Kommuner 5* i JP Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling løsninger på vigtige udfordringer Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling løsninger på vigtige udfordringer

Borger Pårørende/ netværk Fag-funktion 1 Fag-funktion 2 Fag-funktion 7 Fag-funktion 6 Fag-funktion 5 Fag-funktion 4 Fag-funktion 3 Type af borgerforløb Faglige funktioner i forløbet Sammenhængende borgerforløb: En koordinationsudfordring

Fagperson 1Fagperson 2Fagperson 3Fagperson 4Fagperson 5Fagperson 6Fagperson 7Fagperson 8 Silochef Sammenhæng i borgerforløb på tværs af siloer: en koordinationsudfordring Siloled er A Siloled er B Siloled er C Siloled er D Siloled er E Siloled er F Et borgerforløb går ofte på tværs af flere siloer Dygtige fagpersoner+god koordinering på tværs af siloerne=høj kvalitet og effektivitet (Type af) borger - forløb

BrobygningOm-organisering Uændret ledelses- og organisations-struktur Intervention: Udvikling og afprøvning af arbejdsproces for borgerforløbet som bygger bro mellem siloerne Ingen ændringer i hvem som leder hvem. Eventuelt omplacering af medarbejderne fra to siloer til samme lokaler/bygning, så daglig koordinering lettes. Ny ledelses- og organisations-struktur Intervention: Ændringer i hvem, der leder hvem. Fx: flere enheder organiseres i et nyt center. Fx: omplacering af en delmængde af medarbejdere fra to eller flere enheder i en nyetableret enhed med ny ledelse. Tidsperspektiv: ca. 12 ugerTidsperspektiv? To veje til bedre sammenhæng i borgerforløb som går på tværs af siloer Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2016): By bro mellem siloerne.

Oversigt over ledelses- og samarbejdsprocessen "Fair proces brobygning mellem siloer" Fase 1 Politisk niveau/topledelsen fremsætter strategisk initiaitiv Fase 2 Siloledelserne analysere om der er grundlag for brobygning (Hvis ja sendes projekt til godkendelse og optagelse i projektbølge/fase 3) Fase 3 Ledere og medarbejdere udvikler og afprøver løsninger. Hvis det virker ophøjes det til drift 1.Silocheferne sætter kontekst 2.Involvér i analyse 3.Beslut og forklar Fx “Vi vil have mere sammenhæng i borgerforløbene. Kvalitet og effektivitet skal øges. Hvilke ideer har ledere og medarbejdere til indsatser, de gerne vil afprøve? Ansøgninger skal gå være på tværs af mindst to enheder” 1.Sæt ramme-retning 2.Involvér i udvikling 3.Beslut og forklar 4.Involvér i afprøvning 5.Gør til drift Fagperson 1Fagperson 2 Silochef Siloled er A Siloled er B Fagperson 3Fagperson 4Fagperson 5Fagperson 6 Silochef Siloled er C Siloled er D Deltagere i siloprojektet: Minimum 1 silochef, 2 siloledere og fagpersoner involveret i type af borgerforløb (blå) 1 uge6-11 uger

Oversigt over ledelses- og samarbejdsprocessen "Fair proces brobygning mellem siloer" Fase 1 Politisk niveau/topledelsen fremsætter strategisk initiaitiv Fase 2 Siloledelserne analyserer om der er grundlag for brobygning (Hvis ja sendes projekt til godkendelse og optagelse i projektbølge/fase 3) Fase 3 Ledere og medarbejdere udvikler og afprøver løsninger. Hvis det virker ophøjes det til drift 1.Silocheferne sætter kontekst 2.Involvér i analyse 3.Beslut og forklar Fx “Vi vil have mere sammenhæng i borgerforløbene. Kvalitet og effektivitet skal øges. Hvilke ideer har ledere og medarbejdere til brobyggende indsatser, de gerne vil afprøve? Ansøgninger skal gå være på tværs af mindst to enheder” 1.Sæt ramme-retning 2.Involvér i udvikling 3.Beslut og forklar 4.Involvér i afprøvning 5.Gør til drift Fagperson 1Fagperson 2 Silochef Siloled er A Siloled er B Fagperson 3Fagperson 4Fagperson 5Fagperson 6 Silochef Siloled er C Siloled er D Deltagere i siloprojektet: Minimum 1 silochef, 2 siloledere og fagpersoner involveret i type af borgerforløb (blå) 1 uge6-11 uger

Ramme og retning Involvering Forklaring Ledelsen overtræder mindst et princip Tillid til: Lederen Beslutningen Strategien Aktiv og frivillig i udvikling og afprøvning af løsninger Mistillid til: Lederen Beslutningen Strategien Mistillid til: Lederen Beslutningen Strategien Passiv eller modvillig i implementering af beslutninger ProcesHoldningAdfærd Fair proces dynamikken. Baseret på Kim & Mauborgne 1997,1998, 2005 samt Colquitt 2001; Cohen-Charash 2001 og Dirks 2002 Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Mulighedsrum Rammer- og retning Vilkårsrum Involvering: - Analyse af sammenhæng i borgerforløbet - Udvikling og afprøvning af løsninger Model: Vilkårs- og mulighedsrum Lederens styring O r g a n i s a t i o n s - m e d l e m m e r n e s i n d f l y d e l s e Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger. Retning: Hvad skal lade sig gøre bagefter som ikke kan lade sig gøre nu? Fælles mål? Rammer: Hvad ligger fast/er ikke til diskussion? Hvad bliver der involveret i? Hvad kan gruppen selv beslutte?

Retning:Hvad skal lade sig gøre, som ikke kan lade sig gøre nu? Hvorfor er det vigtigt? Rammer: hvad ligger fast/er ikke til diskussion? Involvering: Hvad kan/skal der involveres i? Sammenhæng: Hvordan hænger det sammen med/skal hænge sammen med organisationens strategi og øvrige indsatser? Tid: Hvad skal være sket hvornår? Involver i udvikling Vilkårs- og mulighedsrum Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Lederen beder gruppen udvikle løsninger Lederen alene udtænker og formulerer løsning Lederen fremsætter påtænkte løsning(er) og beder gruppen kvalificere dem Design 3Design 2Design 1 Design af beslutningsproces Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2016): Byg bro mellem siloerne Lederen beder gruppen definere problemer (og udvikle løsninger) Design 4 Problem og løsning er besluttet Problem og mulig løsning er defineret Problem defineret. Løsning er ikke defineret Hverken problem eller løsning er defineret Beslutningsprocesser i organisationer Indholdsmagt Ingen indholds- og beslutningsmagt Indholdsmagt Lederen beslutter 2b gruppen beslutter 3b gruppen beslutter 3a lederen beslutter 4b gruppen beslutter 4a lederen beslutter 2a lederen beslutter

Besluttes hvis ingen principielle indvendinger Besluttes hvis almindeligt flertal Besluttes hvis 2/3 flertal Besluttes hvis alle er for Kan kombineres med vetoret. Fx ingen eller højst 2 må nedlægge veto. Veto er udtryk for principielle indvendinger og kraftig modstand mod beslutningsforslaget Formel beslutningsmagt i grupper Vetoret indbygget. Afgør om 1 veto er tilstrækkeligt Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2015): By bro mellem siloerne.

Sæt kontekst Retning:Hvad skal lade sig gøre, som ikke kan lade sig gøre nu? Rammer: hvad ligger fast/er ikke til diskussion? Hvad kan der involveres i? Kontekst: Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategi? Involver i kortlægning af sammenhæng i borgerforløb og udvikling af løsninger. Skab dialogisk kommunikation (kollektiv intelligens)+fælles viden i arbejdet mod et fælles mål Beslut & forklar Forklar rationale bag beslutning og kriterier for at revidere, til- og fravælge forslag. Forklaring viser lederen har reflekteret over forslagene ift. ramme og retning Involver i afprøvning Udtryk klare forventninger til at medarbejderne gør deres bedste for at få løsningerne til at virke i praksis. Hold hyppige, korte møder for at støtte fremskridt: Hvad skete der? Hvordan giver det mening, at gå videre herfra? Hvem Gør til drift Løsninger der skaber værdi ophøjes til drift. Involver i udvikling Ledelsesproces for udvikling og afprøvning af løsninger Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Hvad skete der? Tid: 15 minutter Debrief: Det korte møde Hold mødet kort=stram struktur+stå op Hvordan giver det mening at gå videre herfra? Sæt kontekst (Formål, form og længe på møde) Hvem gør hvad hvornår? Feed forward (Hvad kommer nu til at lade sig gøre? Tydelige tegn vi skal se efter) Forskningen bag: Scott Tannenbaum and Christopher Cerasol. Do Team and Individual Debriefs Enhance Performance? A Meta-Analysis. Human factors. The Journal of the Human factors and ergonomics Society. June Amabile and Kramer (2012): The Progress Principle. Harvard Business Press Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Connect med mig på Linkedin eller og få updates med artikler, slides og værktøjer Bo Vestergaard fairproces.dk Vurdér oplægget på Der tager 57 sekunder. Du får mine slides efter sidste spørgsmål Ny bog på vej: “Byg bro mellem siloerne”

N ogle gange er jeg sparringspartner for direktioner/ledergrupper Andre gange er jeg med til at designe forandringsprocesserne sammen med lederne, men deltager ikke i selve processerne Atter andre gange er jeg helt ude sammen med ledere og medarbejdere og hjælper med at sætte processer op og facilitere dem på stedet. Hvad kan jeg hjælpe med? Bo Vestergaard Skriv hvis det kunne være interessant for Jer, at tage en dialog om, hvordan jeg kan hjælpe Jer