Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Refleksioner i-bar.dk 22. oktober 2014 Peter Vesterheden Direktør, Arbejdstilsynet Arbejdsmiljøet i industrien.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Peter Hasle, 2006 Arbejdsmiljø - parterne og aftalesystemet Peter Hasle Arbejdsmiljøinstituttet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Logo lagt på Masterside
Arbejdsmiljøorganisationen som forandringsagent Klaus T. Nielsen ph.d., lektor Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet 3. november 2014 Arbejdsmiljøorganisationen.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
HVORDAN ER ARBEJDSMILJØ VIGTIGT? KLAUS T. NIELSEN CENTER FOR ARBEJDSLIVSFORSKNING ROSKILDE UNIVERSITET.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Centralorganisationen af Industriansatte i Danmark Keld Høgh Arbejdsmiljø i jern- og metalindustrien 2016.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Overordnede bestemmelser
Rehabilitering og hjemmehjælp
Mere MOST - mindre fravær
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Med helbredet på spil som indsats
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk – RUC Lene Hjerrild – DTU Ingrid Skovsmose - KU Anders Kragh Moestrup - AU 18. november 20131Universiteternes AM-konference 2013

Lidt historie  Sikkerhedsorganisationen kommer til i løbet af 60’erne og bliver centralt i Arbejdsmiljøloven af 1975  § 1. Ved loven tilstræbes at skabe 1.et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, samt 2.grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med vejledning fra arbejdsmarkedets organisationer og vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet. 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 2

AM-loven  Kapitel 1 - Formål og område  Kapitel 2 - Samarbejde om sikkerhed og sundhed  Kapitel 3 - Branchearbejdsmiljøråd  Kapitel 4 - Almindelige pligter Arbejdsgiveren § 15. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarlige. (…) § 15 a. (…) Stk. 3. Arbejdsgiveren skal inddrage arbejdsmiljø- organisationen eller de ansatte i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på arbejdspladsvurderingen, jf. stk. 1 og november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 3

 Man kan sige at før 1975 var det i vis forstand Arbejdstilsynet der havde ansvaret for at loven blev overholdt.  Nu er det arbejdsgiveren.  Arbejdsmiljøorganisationen er kun en støtte for arbejdsgiveren. 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 4

 Demokrati var en dagsorden i 70’erne  Det store problem for AMO+ i hele perioden:  Der er en stigende anerkendelse af betydningen af arbejdsmiljøet, men det kniber med at få løst problemerne.  (et par højdepunkter:  APV’ere  EGA og psykisk arbejdsmiljø) 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 5

 Arbejdsmiljøet i sidevognen  Ikke i  Driften  Planlægningen  Strategien 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 6

Arbejdsmiljøet er en byrde for erhvervslivet  Og AMO:  Med afsæt i denne udvikling på arbejdsmarkedet udtrykte Arbejdsmiljørådet i sin årlige § 66- redegørelse fra 2006 til beskæftigelsesministeren ønske om, at ministeren i samarbejde med arbejdsmarkedets parter overvejer, hvordan virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde og SIO kan blive mere proaktivt i forhold til at sikre arbejdsmiljøet. Beskæftigelsesministeren erklærede sig enig i, at det er vigtigt at sætte fokus på, hvordan arbejdet med sikkerhed og sundhed på de enkelte virksomheder kan styrkes, udvikles og moderniseres. (Afrapportering fra trepartsdrøftelser om virksomhedernes arbejdsmiljøsamarbejde April 2009)  ”Beton” 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 7

2010: Ny regler  Mere fleksible regler  Bedre tilpasset de konkrete organisatoriske forhold  Frygt for færre repræsentanter  Integration  Kontinuerlig kompetenceopbygning  Justeringer 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 8

 Fleksibilitet:  Basismodel og aftalemodel  MED-strukturen gik forud for de nye regler  Ingen krav om fire årlige møder  Men en årlig drøftelse  Daglig sikkerhedsleder ikke længere et krav 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 9

Integration - strategi 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 10 Bekendtgørelsen § 17. Stk. 2. Opgaverne [dvs. arbejdsmiljøudvalgets opgaver] består i at:  Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici.  Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. § 9.  Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes herom.  Deltage i udarbejdelsen af virksomhedens arbejdspladsvurdering, herunder inddrage sygefravær, under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse.  Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse, jf. § 16.  Rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.  Sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse. Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden.  Holde sig orienteret om lovgivning om beskyttelse af de ansatte mod sikkerheds- og sundhedsrisici.  Opstille principper for tilstrækkelig og nødvendig oplæring og instruktion, tilpasset arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov, samt sørge for, at der føres stadig kontrol med overholdelse af instruktionerne.  Rådgive arbejdsgiveren om virksomhedens kompetenceudviklingsplan, jf. § 39.  Sørge for udarbejdelse af en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning med oplysning om medlemmer, og sørge for, at de ansatte bliver bekendt med planen.  Medvirke aktivt til en samordning af arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres arbejde på samme arbejdssted.

Uddannelse § 36. Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen, som har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse efter § 34, supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 2 dages varighed i deres første funktionsår. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for de første 9 måneder efter den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses afslutning. De 2 dage skal kunne være gennemført inden for de første 12 måneder af funktionsperioden. Stk. 2. Arbejdsgiveren skal i hvert af de efterfølgende funktionsår i funktionsperioden tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen supplerende uddannelse svarende til 1½ dags varighed. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for samme funktionsår. 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 11

Uddannelse: Kompetenceudviklingsplan § 39. Arbejdsgiveren i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal sørge for, at der ud fra virksomhedens arbejdsmiljøbehov udarbejdes en kompetenceudviklingsplan for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisa-tionen vedrørende den supplerende uddannelse, jf. §§ 36 og november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 12

Nyt navn  Arbejdsmiljøorganisationen 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 13

Hvordan ser det så ud?  AMO1 og AMO2  1. resultat: Revisionen har næsten ingen effekt – tingene fortsætter stort set som de plejer  Kun en ud af fem virksomheder har ændret organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet som direkte følge af reformen (60-undersøgelsen)  Fire af fem kender reformen. 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 14

Den årlige drøftelse  En lille justering  § 9. Arbejdsgiveren i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne  tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,  fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller,  vurderer, om det foregående års mål er nået og  fastlægger mål for det kommende års samarbejde.  Stk. 2. Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted. 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 15

Den årlige drøftelse  Men det ser egentligt ud til at det er den mest entydigt positive forandring  4 ud af 5 gør det (60-undersøgelsen)  Fordi det er én gang om året er der større opmærksomhed  Det passer bedre med at man arbejder med år i fx regnskaber  Der er forskellige modeller i brug:  Kommunikation med top-ledelsen  AM’et bliver tænkt ind planlægningen  DÅD bliver en diskussion internt i AMO om arbejdsmiljøstrategien 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 16

Uddannelse  Her er fagforeningerne bekymrede  3F, FOA, BUPL  I de store virksomheder er problemet ikke at AM-repræsentanterne og ledelsesrepræsentanterne skal tilbydes en uddannelse; det bliver de (nogle gange ved de det dog ikke selv)  Problemet er at de af forskellige grunde ikke tilvælger den.  Der er ikke de rigtige kurser  ”Jeg har ikke tid” – privat eller på arbejdet; fx pga ansvarsfølelse overfor kollegerne.  Lille eksempel … 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 17

Uddannelser …  … der gennemføres, ser ud til at virke.  fokus er mere på det nye end på det tunge  Kompetenceudviklingsplanen: Her kniber det mere derude  God ide;  men måske lidt for ”top down”-tænkt 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 18

Strategi og integration  Billedet er sløret; men …  Top-ledelsen er kommet mere i spil  I de meget planlægningsdrevne virksomheder er AM’et blevet en del af planlægningen (universiteter er ikke planlægningsdrevne)  Der er huller når det gælder mellemledernes involvering og engagement (det ville jeg tro vi også kan genfinde på universiteterne) 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 19

Fleksibilitet  Version 1: Der sker ikke meget  Version 2: Der er skabt et mulig- hedsrum som langsomt vil blive udfyldt af nye organiseringer.  Det har været i gang længe; MED, tilpasning til omstruktureringer, reaktioner på At-påbud, …  Måske, måske: Færre, men mere professionaliserede AM-repræsentanter; eller ledelsen ansvarliggøres eller større nærhed  (stærkere AM-professionelle) 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 20

 Pernille Birk – RUC; årlig drøftelse  Lene Hjerrild – DTU; kompetenceudviklingsplan  Ingrid Skovsmose – KU; integration i strategien  Anders Kragh Moestrup – AU; fleksibilisering 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 21

Universiteternes udfordring – i mine øjne  Væsensforskellige problemer:  Kemi, kontorergonomi, psykisk arbejdsmiljø  De forskellige problemer trækker arbejdsmiljøarbejdet og arbejdsmiljøorganiseringen i forskellige retninger 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 22

 Meget flade ledelsesstrukturer  Fraværende ledelse  Meget ”halvledelse”  Meget restrukturering (relativt set) 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 23

 Problem: Akademias Tarzan-syndrom  Løsning: Arbejdsmiljø og arbejde ”er det samme” – måske  Inspiration: Omsorgsområdet – vold som udtryksmiddel, rehabilitering 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 24

 Hvordan skal universiteterne bruge den nye AMO-fleksibilitet?  Stole på de AM-professionelle?  Finde nye måder at tale om arbejdsmiljø som kan løfte især VIP’ernes engagement?  Ansvarliggøre lederne?  Få AMO tættere på de ansatte? 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 25

Tak til mine fire medkombatanter & for jeres opmærksomhed 18. november 2013Universiteternes AM-konference 2013side 26