Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Juridisk metode på det sociale område
Kommunens sagsbehandling
Rehabiliteringsteamet i Køge kommune
Ny Førtidspension og fleksjob reform
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Projekt ’fra barriere til karriere’ DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) ogArbejdsmarkedsstyrelsen.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Tværgående indsats for unge årige
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
FSD, oktober Vigtige spørgsmål Om retssikkerhed og reglerne på området Hvordan skal sagerne behandles? Overholdes disse sagsbehandlingsregler?
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Det Sociale Kapitel
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Lægekonsulentkursus Århus den 24. november 2009
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Muligheder og rettigheder
Rehabiliteringsteam og ressourceforløb.
Oplæg om de kompenserende ordninger
Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
SOF.  Den 1. januar 2013 trådte reformen af førtidspension og fleksjob i kraft.  Reformen betyder, at ansøgninger om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
Kontoret Job og Fastholdelse 1  Aktivitetsparate på kontant- og uddannelseshjælp  Job- og uddannelsesparate på kontant- og uddannelseshjælp  Sygedagpenge.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Oplæg om DUKH Specialbørnehaven Solsikken den 12. september 2007.
Oplæg fra DUKH overgang fra barn til voksen Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 14. januar 2016 V/ Socialfaglig konsulent Ditte Lindegaard.
Oplæg om DUKH overgang fra barn til voksen DH Vallensbæk/Ishøj 28. April 2015 Faglig leder Hanne Petersen.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Overenskomstens sociale kapitel Det rummelige arbejdsmarked Oplæg til Hovedudvalgets møde den 17. juni 2009.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Oplæg om DUKH og grundlæggende muligheder for støtte til børn og unge ”Nye udfordringer – Nye forventninger” GUU-GUA foreningen Den 18. juni 2011 Quality.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Rehabiliteringsteam Organisation og erfaringer ”Den gode indstilling”
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Program for dagen Kl – Ankomst og morgenkaffe Kl – Oplæg om mulighederne for samspil mellem SEL og LAB Spørgsmål og udfordringer.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Voksenspecialundervisningen i Danmark
og beskæftigelsesområdet
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Sekretær på studiet Lovgivning
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Økonomiske overvejelser
Præsentationens transcript:

Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet

DUKH og retssikkerhed overgangen fra barn til voksen Præsentation af DUKH hvem er DUKH, hvad kan DUKH - Retssikkerhed - Sagsbehandlingsregler Pause Arbejdes- og uddannelsesområdet - støtte til uddannelse - STU - kompensationsordninger - udd- og kontanthjælp - Revalidering, fleksjob, førtidspension - Rehabiliteringsplan og team

D en U vildige K onsulentordning på H andicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i Serviceloven: ”En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau” DUKH er en selvejende institution under Social-, Børne- og Integrationsministeriet Fokus på uvildighed og retssikkerhed

 DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap  Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed  Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet

Mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre Har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren Oplever at være kastebold mellem forskellige systemer Er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om mulighederne for at klage Du kan henvende dig, når du…

rådgive om et specifikt handicap udmåle støtte varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser ændre en afgørelse truffet af en myndighed være bisidder eller advokat for dig

DUKH kan rådgive om, hvad lovgivningen konkret siger om rettigheder og muligheder inden for handicapområdet. Eksempelvis reglerne for:  Rådgivning og vejledning  Dækning af merudgifter for børn og voksne  Revalidering og Pension  Bolig og Hjælpemidler  Befordring  Undervisning og uddannelse  Beskæftigelse  Behandling og træning Ligeledes reglerne for… Eksempler

Mulighederne for at kontakte DUKH…  Telefonisk rådgivning - ringes op samme dag  Mailhenvendelse  Henvendelse via hjemmesiden Det er kommunen der har rådgivningsforpligtelsen, så man vil blive spurgt om man har forsøgt at få rådgivning ved sin kommunen.

 Generelle informationer om lovgivning  Netsvar  DUKHs lovguider  DUKHs Praksisnyt  Artikler  Temahæfter  Og meget mere…

Retssikkerhed - hvad er det ?  at borgeren får de ydelser, som han eller hun er berettiget til. Det er ikke altid det samme, som at man får de ydelser, man har søgt om.  at sagsbehandlingsreglerne overholdes. - Retssikkerhedsloven - Forvaltningsloven

Borgerens pligter og rettigheder & kommunens pligter Give Oplysninger RSL § 11 Partshøring FVL § Mulighed for bisidder FVL § 8 Aktindsigt FVL § 9 Rådgivning FVL § 7 Sagsbehandlingsfrister RSL § 3 Oplyse sagen RSL § 10 Inddrage borgeren RSL § 4 Helhedsvurdering RSL § 5 Begrunde afgørelser FVL § Skriftlige afgørelser FVL § 23 Give Klagevejledning FVL § 25

DUKH’s erfaringer: 1)Borgeren har fået utilstrækkelig rådgivning 2)Borgeren er ikke inddraget i sin sag 3)Sagen er ikke tilstrækkelig oplyst 4)Der er ikke foretaget en individuel/konkret vurdering i forbindelse med, at der er truffet en afgørelse. 5)Det er uklart, om der er truffet en afgørelse eller ej 6)Begrundelsen for en afgørelse mangler eller er mangelfuld 7)Der er ikke foretaget en helhedsvurdering af sagen 8)Sagsbehandlingstiden er ukendt og lang 9)Problemstillinger i forhold til det tværgående samarbejde mellem myndigheder, sektorer og mellem forskellige afdelinger  koordinering

Støtte til uddannelse

Specialpædagogisk støtte (SPS)  Generelle betingelser: –Have en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder i en sådan grad, at du har behov for støtte for at kunne at gennemføre uddannelsen på lige fod med andre elever –Være optaget på en ungdoms- eller videregående uddannelse der kan ydes SPS til –Være uddannelsesaktiv

Hvordan søger man SPS? 1.Først optages på uddannelsen 2.Henvendelse til SPS konsulent på uddannelsesstedet 3.Uddannelsesstedet udarbejder ansøgning til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen 4.Afgørelse træffes af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen OBS. Det er en god ide allerede ved ansøgning om optagelse på uddannelsen, at gøre opmærksom på at der kan være behov for SPS.

STU – særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse Målgruppe: Ungdomsuddannelsen retter sig mod unge op til 25 år, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Formålet: at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.

STU - fortsat Retskrav: unge med særlige behov har et retskrav på en ungdomsuddannelsen Tilbuddet gives i forbindelse med undervisningspligtens ophør. Hvis den unge fortsætter undervisningen i folkeskolen, en fri grundskole eller en efterskole m.v. efter undervisningspligtens ophør, gives tilbuddet dog først i forbindelse med denne undervisnings ophør. Indhold: Ungdomsuddannelsen skal i videst muligt omfang tilrettelægges under hensyntagen til den enkelte unges kvalifikationer, modenhed og interesser. Ungdomsuddannelsen skal udgøre et planlagt og koordineret forløb.

Beskæftigelsesområdet Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats Lov om aktiv socialpolitik

Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.  Fortrinsadgang  Personlig assistance  Løntilskud ved ansættelse af nyuddannede personer med et handicap (Isbryderordningen)

Personlig assistance i erhverv  Personlig assistance kan ydes til personer, der pga. varig og betydelig fysisk og psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand.  Hovedfunktionerne skal kunne varetages af personen selv  Kan ydes under: –Ordinære vilkår –Job med løntilskud –Fleksjob –Virksomhedspraktik –Seniorjob

Andre muligheder…  Hjælpemidler i erhverv –Arbejdsredskaber –Arbejdspladsindretning  Mentorstøtte

Principper i beskæftigelsespolitikken  Noget for noget  Kortest mulige vej til beskæftigelse  Vælger mindst indgribende foranstaltning(er)  Brug af afprøvninger et centralt redskab til afklaring og optræning

Revalidering Ordinære vilkår Fleksjob Ressourceforløb Førtidspension Personlig assistance, hjælpemidler, mentor mv.

Uddannelseshjælp og kontanthjælp  Betingelser:  Social begivenhed LAS § 11  Formue LAS § 14  Udnytte sine uddannelses og arbejdsmuligheder LAS § 13  Gensidig forsørgerpligt for samlevende over 25 år og ægtefæller LAS § 2 og 2a-c

Kontanthjælpsreform Personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse  Uddannelsesparat (ydelse = uddannelseshjælp)  Aktivitetsparat (ydelse = uddannelseshjælp + evt. aktivitetstillæg) LAS § 23 og § 24

Kontanthjælpsreform fortsat… Personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse og personer over 30 år  Jobparat (ydelse = kontanthjælp)  Aktivitetsparat (ydelse = kontanthjælp + evt. aktivitetshjælp) LAS § 25

Revalidering § 46 i Lov om aktiv socialpolitik: ”Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer der er berettiget til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsøge sig selv og sin familie forbedres”

Revalidering fortsat…  Begrænsninger i arbejdsevnen  Udgangspunkt = ordinære vilkår  ”Kortest vej til beskæftigelse”  Jobplan  Revalideringsydelse eller løn fra arbejdsgiver  Erhvervsrettede aktiviteter: -Uddannelsesforløb -Arbejdsprøvning -Afklarende foranstaltninger -Optræningsforløb hos arbejdsgivere med helt eller delvis tilskud

Fleksjob Varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, som gør, at man ikke kan forsørge sig selv ved ordinær arbejde

Fleksjob fortsat…  Varighedskriteriet Afklaring og dokumentation af arbejdsevnen  Lægelig dokumenteret  Afklaret via arbejdsprøvning, medmindre det er ”åbenbart formålsløst” - Principafgørelse N-9-07  Væsentlighedskriteriet  Arbejdsevnen nedsat til minimum halvdelen i ethvert erhverv N-11-06

Fleksjob fortsat…  Midlertidig fleksjob –Under 40 år: Bevilges for periode på 5 år –Over 40 år: bevilges permanent efter de første 5 år, såfremt betingelserne fortsat er opfyldte  Fleksløntilskud og løn fra arbejdsgiver

Ressourceforløb LAB § 68a  Hvad er et ressourceforløb et længerevarende forløb 1-5 år, op til flere gange  Målgruppe Komplekse problemstillinger ud over ledighed. Kan ikke løses med tilbud i LAB. Behov for indsatser fra forskellige områder. Tæt på førtidspension  Formål at udvikle arbejdsevnen, blive selvforsørgende,  Indhold – indsatser rehabiliteringsplan del 2  Koordinerende sagsbehandler  Klagemulighed

Førtidspension  Hovedregel: førtidspension tilkendes til personer fra 40 år  Undtagelse: år hvis det er åbenbart at arbejdsevnen ikke kan forbedres. Betingelser:  Varighedskriteriet – varigt nedsat arbejdsevne til det ubetydelige i ethvert erhverv  Selvforsørgelse er udelukket, herunder fleksjob, ressourceforløb mv.  Principafgørelse 25-14: Effektiv arbejdstid med 40 minutter/ugentligt med mulighed for øgning over tid  Principafgørelse pension fra det fyldte 18.år

Førtidspension fortsat… - Egen ansøgning:  Ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag (afgørelse efter 3 mdr.) PL § 17 stk. 2 - Undersøgelse af arbejdsevnen for alle muligheder:  Pensionssagen rejses af kommunen, når det er dokumenteret at arbejdsevnen ikke kan forbedres (sagsbehandlingstiden vil være forskellig) PL § 18 Afgørelse med klagemulighed PEN § 20

Rehabiliteringsplan LAB § 30a  Sagsbehandlingsværktøj  ”Erstatter” tidligere ressourceprofil  Skal anvendes i sager om:  Jobafklaringsforløb  Revalidering  Fleksjob  Støtte til selvstændigt erhvervsdrivende  Ressourceforløb  Førtidspension  Kommunen kan vælge at anvende planen i andre sager.

Rehabiliteringsplan fortsat…  Forberedende del  Beskrivende og dokumenterende  Lægeattest – den praktiserende læges vurdering af den helbredsmæssige situation i relation til arbejdsevnen. Udarbejdes efter konsultation mellem borger og læge.  Indsatsdel  Beskrivelse af indhold ved ressourceforløb

Rehabiliteringsteam LASB § 25a  Kommunen er forpligtet til at nedsætte rehabiliteringsteam  Før sagen kan behandles i teamet skal der være udarbejdet rehabiliteringsplanens forberedende del  Borgeren deltager som udgangspunkt i mødet sammen med sagsbehandler  Tværfaglig og helhedsorienteret indsats  Rehabiliteringsteamet kan indstille; men kan ikke træffe afgørelse  Det er kommunen der efterfølgende har kompetencen til at træffe afgørelse

Rehabiliteringsteam fortsat…  Rehabiliteringsteamet skal bestå af repræsentanter fra:  Beskæftigelsesområdet  Sundhedsområdet  Socialområdet  Sundhedsfaglig koordinator fra Regionen  Uddannelsesområdet (Skal deltage i sager, hvor borgeren er under 30 år og uden erhvervskompetencegivende uddannelse eller hvor det ellers er relevant.)

DUKH’s 10 gode råd - til borgeren 1.Gør dig klart, hvad du vil tale med din sagsbehandler om 2.Tag evt. en bisidder med 3.Fortæl din sagsbehandler, hvordan du ønsker at samarbejde 4.Bed om generel rådgivning om dine støttemuligheder 5.Giv de oplysninger, som er nødvendige for sagen 6.Tal med din sagsbehandler, om det vil være godt at lave en handleplan 7.Bed din sagsbehandler, om at få en frist for, hvor lang sagsbehandlingstid, der forventes 8.Du kan bede om at få kopi af de papirer, der indgår i din sag 9.Ved mundtligt afslag, bør du bede om en skriftlig begrundelse – der skal være vedlagt en klagevejledning 10.Samarbejd positivt og respektfuldt med din sagsbehandler