Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Head Lean Netværks-gruppe.
FRA IDE TIL FAKTURA Innovation i praksis.
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Værdistrømsanalyser.
Marketingplanlægning
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Kapitel 2.
Vækstvirksomheders udfordringer
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Velkommen til Campus Roskilde
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Den nye rolle for design
Kundeværdi.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Markedskommunikation - del 1
Hotellets koncept.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Business models – a new perspective on firms’ assets and capabilities Risto Rajala Mika Westerlund Oberservations from the Finnish software industry.
Forretningsmodel.
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
Kundecenterkonference den 10. november 2008 Kim V. Andersen Professor, Copenhagen Business School (CBS) Studieleder, e-business linien, ITU.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Den bæredygtige landsby
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development Partnerskab i innovation.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
Text starts with no bullet Click once on ’Increase Indent’ for bullet and click uptill three times for more bulletdesign To get previous design back, click.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Præsentation af Refurb
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Festival og fællesfaglige fokusområder
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Det handler om eleverne
An IP Strategy comprises
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Barberians Copenhagen hvorfor Kina?
Præsentationens transcript:

Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen og Janni Thusgaard Pedersen Copenhagen Business School

Overordnet formål: –Undersøge forretningsmodeller for projektets løsninger. –Undersøge partnerskabets styrker og svagheder i forhold til at skabe de ønskede resultater Aktiviteter: –Indledende kortlægning af mejeribranchen med fokus på vand (Ruben Zelwak). –Indledende litteraturstudium af partnerskaber/stakeholderlitteratur (Line Pedini Rasmussen) –Kontakter til aktører inden for mejeribranchen (både konventionelle og mere alternative). –Udvikling af undersøgelsesdesign i forbindelse med kortlægning af mejeribranchen (Ikke færdig). –Dialog med dataleverandør (GfK) om den praktiske gennemførelse af kortlægningen (spørgeskemaundersøgelse). Det forventes at undersøgelsen kommer til at foregå primo september –Planlægning af internt arrangement om projektet og undersøgelsesdesignet på Roskilde Festivalen Formål og projektaktiviteter

Temaer for kortlægning af branchen: –Diverse baggrundsvariable (størrelse, produkter, performance etc.). –Forretningsmodeller (Hvad er den typiske ‘arkitektur’? –Konkurrenceparametre (Hvad skaber succes?). –Fokusområder (økonomi, marketing, produktion, salg, etc.). –Interessentanalyse (Stakeholder mapping/netværksanalyse). –Bæredygtighed (herunder vandeffektivitet). (Dele af undersøgelsen vil blive designet, så den kan kobles til forbrugeranalyse og dermed muliggøre sammenligning (‘perception gaps’). Kortlægning

Undersøgelsens logik Hovedaktiviteter/-prioriteter: Produktion, salg, markedsføring, personale, udvikling etc. Bæredygtighedsaktiviteter/-prioriteter: Økologi, energiforbrug, emballage, social ansvarlighed, lokalsamfund etc. Vandaktiviteter/-prioriteter: Målere, ny teknologi, procesforbedringer, genanvendelse, closed loop/open loop etc.

Undersøgelsens logik Performance Investeringer Styring og kontrol Variation Spild Ressourcer LAV Prioritet/oplevet vigtighed HØJ Standardisering Greenwashing?

Dansk erhvervslivs prioriteter: –Bæredygtighed ikke en høj prioritet. –Dog mulige relationer til andre prioriteter. –Ønskede prioriteter og faktiske prioriteter hænger ikke altid sammen (f.eks. på grund af interessentkrav) –Indikator på forventninger til forbedringer? Eksempel

Mejeribranchens arkitektur: –Hvordan skaber branchen værdi (for kunderne, sig selv og samfundet)? –Osterwalder og Pigneur’s business model canvas som udgangspunkt. –Mejeribranchens innovationsevne og underliggende kultur? Forretningsmodeller

Partnerskabsmodel Interessentanalyse (Work in Progress): –Aktører (tilnærmet ‘names and faces’ approach). –Afgrænsningsproblematik… –Input til evaluering af partnerskabsanalysen. –Hvem efterspørger hvad? Netværkets prioriteringer påvirker virksomhedernes prioriteter. –Periferi og centrum (‘density’ og ‘centrality’). –Muligheder for ‘Tipping point’…?

Tak for opmærksomheden! Spørgsmål?

Compared to the closest competitors, how would you position your products and services (1= Significantly lower, 10= significantly higher): Hvordan vil du positionere virksomhedens produkter og serviceydelser sammenlignet med de nærmeste konkurrenter? Selling price (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Salgspris (1=Markant lavere, 10=Markant højere) Percent of sales spent on research and development (R&D) (1= Significantly lower, 10= significantly higher) Procent af salg brugt til forskning og udvikling (1=Markant lavere, 10= Markant højere) Percent of sales spent on marketing expenses (1= Significantly lower, 10= significantly higher) Procent af salg brugt til marketing Product quality (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Produktkvalitet (1=Markant lavere, 10=Markant højere) Brand image (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Brand/image (1=Markant lavere, 10=Markant højere) Product features (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Produktegenskaber (1=Markant færre, 10=Markant flere) Kilder: Govindarajan (1988) Competitive Strategy/VirksomhedensStrategi