CFU København 21.10.15 Poul Kristensen Niels Lyhne Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Projekt ”Videre efter hf”
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Almen studieforberedelse
Reformmesse på Sofiendalskolen
The Fittest will survive
Tværfagligt undervisningsforløb
Fagets formål, fokus og fagmål
Hvorfor? Hvad sker der?. Energien bliver alternativ – indhold Formål med emnet Formål med emnet Beskrivelse af de tre vigtigste former Beskrivelse af.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Fysik/kemi – hvad er det?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Samfundets energiforsyning
Bæredygtighed – Naturfag
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Ny Fælles Naturfagsprøve
Årsplan – en kort en lang
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Energi - hvad er det?.
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Energi - hvad er det?.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Energi og ressourcer.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Sprogbaseret læring i naturfag
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturfagsprøven BS
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Mål og perspektiver for naturfagene
Festival og fællesfaglige fokusområder
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Det handler om eleverne
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Energi til en verden i forandring
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Prøven i Natur/teknologi
Refleksion over projektuge
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
&.
Præsentationens transcript:

CFU København Poul Kristensen Niels Lyhne Hansen

Program Præsentation af Xplore på Tværs Hvordan arbejdes fællesfagligt? Problemstillinger og arbejdsspørgsmål Diskussion af elev- og lærerroller Eksempel på elevaktiviteter Afklarende spørgsmål

Xplore på tværs En del af Xplore til Naturfag og Matematik

Xplore fagsystemer Sammenhængende læremiddel for alle naturfagene i grundskolen Progression fra 1. til 9. klasse i NT, geografi, biologi, fysik/kemi og matematik. Sammenhæng på tværs i kl.

Xplore på Tværs Inspiration til elever og lærere til de fællesfaglige forløb Hjælp til at opstille problemstillinger og arbejdsspørgsmål Hjælp til at arbejde kompetence- og anvendelsesorienteret Overblik over fagmål og naturfagsprøven Supplement til Xplore-systemerne

Samarbejde mellem fagene Flerfaglighed Der arbejdes i samme periode med et fælles fokusområde fx ”Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget” De tre fag opstiller læringsmål hver for sig og arbejder sideløbende med hver deres forståelse af fokusområdet.

Samarbejde mellem fagene Formel tværfaglighed Der arbejdes i samme periode og til tider også sammen med et fælles fokusområde fx ”Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget” og en fælles problemstilling fx ”Kan produktion af æbler fremme sundhed og bæredygtige samfund i store dele af verden.” De tre fag opstiller læringsmål hver for sig og arbejder sideløbende med hver deres forståelse af fokusområdet, men arbejder også i perioder sammen om konklusioner på problemstillingen.

Samarbejde mellem fagene Funktionel tværfaglighed Der arbejdes i fællesskab med et fælles fokusområde fx ”Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget” og en fælles problemstilling fx ”Kan produktion af æbler fremme sundhed og bæredygtige samfund i store dele af verden.” Der opstilles arbejdsspørgsmål og læringsmål og arbejdes relationelt fra start til slut Arbejdsspørgsmål, læringsmål Arbejdsspørgsmål, læringsmål, undersøgelser

Projektarbejde og differentiering Niels Lyhne-Hansen

Selvreguleret læring Effektiv selvfeedback 1.Eleverne øger deres arbejdsindsats gennem viden om, hvad opgaven kræver 2.Eleverne udvikler et repertoire af effektive læringsstrategier til løsning af en arbejdsopgave gennem lærerens undervisning 3.Eleverne støttes i at fastsætte realistiske læringsmål, der kan understøtte deres egen forventning om mestring. Niels Lyhne-Hansen

Xplore og iXplore Xplore:Elevbog Elevhæfte (opgaver) Lærervejledning iXplore: Elevmateriale Elevopgaver Lærervejledning Nyhedsbreve

Fokusområder i Xplore På tværs Bæredygtig produktion Bæredygtig energiforsyning Drikkevands forsyning Udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismer Teknologi og sundhed Katastrofer Liv i rummet

Opbygning af afsnit i elevbogen Teaser med indledende tekst og billede Opslag så vidt muligt som afsluttede enheder Viden om Faglig fordybelse Oversigt over opgaver i elevhæftet Eksempler på problemstillinger

Bæredygtig energiforsyning Hvad er energi Energikilder Energiressourcer i Verden Verdens energiforbrug stiger Energiforsyning i Kenya og Kina Energien fra solen og vinden Hvad er biobrændsel?

Opgavetyper Opgaver i elevhæfte Supplerende opgaver i Lærerhåndbogen Fællesfaglige Varierede arbejdsformer Vægter: Undersøgelser Modellering Perspektivering Kommunikation

Lærervejledning Vejledning til elevbogens kapitler Om indholdet (bl.a. faglig begrundelse) Færdigheds- og vidensmål Eksempler på læringsmål Ex. på problemstillinger og arbejdsspørgsmål Faglig baggrund (supplerende) Vejledning til elevhæftets opgaver Forslag til faglig fordybelse

Problemstillinger Hvordan får vi eleverne til at lave problemstillinger? Hvilke krav skal vi stille? Motivation/inspiration Stilladsering (mindmap) Lad eleverne læse dele af afsnit i Xplore igennem og finde vigtige begreber inden opstilling af fælles mindmap

Fagspecifikke mål relateret til bæredygtig energiforsyning Fysik/kemi Eleven kan undersøge energiomsætning/ Eleven har viden om energiformer Eleven kan med modeller forklare energiomsætninger/ Eleven har viden om naturgivne og menneskeskabte energikæder Eleven kan vurdere ændring i energikvalitet ved energiomsætninger i samfundet / Eleven har viden om energiressourcer og energikvalitet Eleven kan diskutere udvikling i samfundets energiforsyning/ Eleven har viden om udvikling i samfundets energibehov Geografi Eleven kan med modeller vurdere betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse/Eleven har viden om begrebet bæredygtighed Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved udnyttelse af naturgrundlaget/Eleven har viden om interesser knyttet til energi- og råstofudvinding og bæredygtig naturudnyttelse Biologi Eleven kan undersøge fødens sammensætning og energiindhold, herunder med digitale databaser/ Eleven har viden om kroppens næringsbehov og energiomsætning Eleven kan med modeller af økosystemer forklare energistrømme/Eleven har viden om energikrævende livsprocesser hos organismer i økosystemer Eleven kan med modeller forklare sammenhænge mellem energistrømme og stofkredsløb/Eleven har viden om modeller af stofkredsløb og energistrømme

Problemstillinger

Fra problemstilling til produkt Elevønsker/-forslag Lærerkrav Kompetencemål i fagene Krav om sammenhæng? Krav om tværfaglighed? Krav til processen: undersøge/udforske/belyse Anvendelsesorientering: brug af faglig viden

Bæredygtig energiforsyning…. Problemstillinger Kan det lade sig gøre at dække Danmarks energiforsyning med vedvarende energi i år 2050? Hvordan kan Verdens og specielt Danmarks energiforbrug dækkes med vedvarende energi? Hvordan kan vedvarende energi og ny teknologi være med til at dække behovet for energi i Danmark og andre steder i Verden?

Hvilke problemstillinger vil I godkende? Vi vil undersøge hvor meget energi der bliver brugt på skolen? Hvordan får de energi på rumstationen ISS? Hvor meget energi får man af at drikke energidrik? Hvor meget skal man spise for at kroppen får nok energi? Hvordan bliver Xby forsynet med energi? Hvordan skaffer vi elektricitet til landbefolkningen i Afrika? Hvorfor bruger vi stadig olie og kul, når der er masser af energi i sol og vind? Hvordan laves el på et kraftværk? Andre forslag?

Arbejdsspørgsmål Hvad er energi? Hvilke energiteknologier findes i dag? Hvilke energikilder kan anvendes? Hvor findes de største resurser af sol, vand og vind? Hvor meget energi skal et menneske have? Undersøg jeres families energiforbrug – opvarmning, elforbrug, transport, fødevarer. Sammenlign resultaterne og find ud af hvorfor der er forskelle. Kan resultaterne sige noget om i hvilken retning politikerne skal sætte ind med energi-tilskud og kampagner for at ændre forbrugsvaner?

Faglige begreber og generalisationer Fornybar energi Effekt Nytteværdi Energikvalitet Fossile energikilder..

fagbegreberJeg ved hvad ordet betyder Jeg har hørt ordet før Jeg tror jeg ved hvad ordet betyder Jeg ved hvad ordet betyder, og jeg kan forklare det med mine egne ord Fjernvarme Energi Kraft-varme værk Varmeveksler Bio brændsel Generator Fornybare energikilder Isolering Begrebsskema Niels Lyhne-Hansen

Aktivitet Du skal kunne udregne dit energiforbrug ved løb på trapper og fortælle hvor meget sukker du skal spise for at dække forbruget. Du skal kunne regne ud hvor stor effekt du er i stand til at yde Du skal kunne anvende/ forklare begreberne potentiel energi, kinetisk energi, kemisk energi, varmeenergi, effekt, joule, watt, hestekræfter Udfordring: Hvor højt vil du kunne løbe op på én sodavand? Perspektiv: Hvor meget energi forbrænder en elev i Kenya der må gå 6 km for at komme i skole?

Opgave:Trappeløb AAntal sekunder for løb: BBeliggenhedsenergi E pot = Din vægt m: Højde h: Tyngdekraft: CDin energi Beliggengedsenergi: (E pot ) = Varmeenrgi pot = Energi i alt: DHvor meget sukker? Antal gram sukker ved løb op ad trappen: Antal meter op på én sodavand: Din effekt som maskine: (Vi ser bort fra varmeenergien (spild)) Effekt: E pot / tiden = watt (Joule/sekund) 1 HK (én hestekraft) = 736 J/s Hvor mange HK kan du yde?

Arbejde med teksten Læs et afsnit i kapitlet. Hvilke sætninger og begreber støder I på, som det vil være vanskeligt/umuligt for jeres elever at forstå eller forholde sig til? Hvilke aktiviteter kunne I foreslå, der kunne få elevernes forståelse på gled?

Ønsker til Xplore på Tværs Skal der være ekstraopgaver? Skal der være forslag til problemstillinger? Skal der være forslag til arbejdsspørgsmål? Andre forslag?

Tak for i dag!