At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Hjælp der er en journalist i røret
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Taskbaseret sprogundervisning
- gennem Marte Meo metoden
Det Internationale Område Studieområde 3/
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Grammatik hvorfor og hvordan?
Faglig læsning 2.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
MUNDTLIG FREMSTILLING
Historier fra et demonstrationsprojekt
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Synopsis VIP3/2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Ondskab
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Social- og sundhedshjælper retning
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Hospitalsenheden VEST
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
GF 2 - sosu Udkast.
1 Rekruttering, fastholdelse og nye faglige udfordringer Uddannelseskonference 26. marts 2007 Birgit Wehlast.
Sprogbaseret læring i naturfag
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Velkommen tilbage fra ferie. Dagsorden: Kl → Motion Kl → Bad + omklædning Kl → Færdiggøre immunforsvaret i meebook Kl
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kommunikation Modul A.
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Verbal kommunikation Ord og samtale
Læringsteam Uge / Pakke 2 Modul 2.4 – Mere om FSIII.
Naturfag.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Temadag 2018.
Den gode tone Lse.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
DEN GODE STIL.
MUNDTLIG FREMSTILLING
DEN GODE STIL.
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Den gode tone Lse.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale

Kl Oplæg omhandlende fagsprog + opgave Kl Oplæg omhandlende faglig dokumentation + byg din egen ordbog Kl Opgave + fremlæggelse Kl Motion i Multisal

 Bruges inden for et særligt fag eller arbejdsområde  Sundhedsområdet → fagsprog, der knytter sig til personlig pleje, sygdomme og behandling  Sundhedsområdet → fagudtryk, der har at gøre med det at arbejde med mennesker  Sundhedsområdet → ord + udtryk, der er forbundet med pleje, omsorg, behov, genoptræning, forebyggelse, sundhedsfremme osv.  Fagsprog ≈ ”arbejdssprog”  ÷ fagsprog ≈ ”hverdagssprog”

 Nødvendig for at fagfolk kan tale sammen uden at misforstå hinanden  Udtrykke sig kort og præcist  Sikre objektiv kommunikation – forholde sig neutralt uden at blande personlige følelser ind  Begrunde handlinger ud fra faglige overvejelser

 Vigtigt, at du som social- og sundhedshjælper kender dit fagsprog og kan bruge det mundtligt og skriftligt  Mundtligt fagsprog → tale med kolleger vedr. pleje af borgeren, videregive observationer og handlinger, reflektere med kolleger over plejeforløb  Skriftligt fagsprog → kende og forstå de faglige udtryk, der fx bliver brugt i faglige artikler, dokumentere handlinger hos borgeren

 Almindeligt at anvende godkendte forkortelser inden for sundhedsområdet  2:2 sammen  Find 5 eksempler på godkendte forkortelser i ældreplejen  Opsamling i plenum

 Vigtigt at være opmærksom på sit sprog og hvordan man udtrykker sig, når man ikke taler med fagfolk  Kommunikation med en borger → sikre, at borgeren forstår, men også være opmærksom på valg af ord  Oversætte sit fagsprog til et forståeligt og sobert hverdagssprog → undgå misforståelser, undgå at borgeren føler, at du taler ned til eller hen over hovedet på dem

 Vigtigt, at dem der kommer hos borgeren forstår det sprog, der bliver brugt i dokumentationssystemerne  Et krav, at du bruger dit eget fags fagsprog  Borgerne har ret til aktindsigt i den skriftlige dokumentation  Hvis borgeren har svært ved at forstå fagsproget, har borgeren ret til at få hjælp til at forstå det  Hvis du skriver forkert → ikke slette, notere fejlen og skrive det rigtige  Underskrive dokumentationen(sker automatisk ved elektrisk dokumentationssystem)  Via elektrisk dokumentationssystem har du adgang til oplysninger om borgeren. Vigtigt → ikke anvendes til privat brug!  Selvfølgelig tavshedspligt ift. viden fra dokumentationssystemerne

 Hvordan handler du, når du møder nye fagudtryk?  Sundhedsfaglig ordbog  Apps – fx til SOSU-eleverhttp://sosuordbogen.dk/ Anvend enten ordbog eller digitale medier til at få oversat fagudtryk, så du forstår dem og ”byg” din egen ordbog.

Brug de nye fagudtryk Hold dig fagligt orienteret

 Selvstændigt eller i grupper  Beskriv en situation, en sygdom eller andet relateret til sundhedsområdet, hvor du anvender fagudtryk  Du bestemmer selv om beskrivelsen er mundtlig eller skriftlig  Søg inspiration i grundbogen kap.2 og grundbogen s.306, FOA´s hjemmeside, videnscenter osv.  Fremlæg for klassen