METODE I SRP Oplæg 20/10 - 2015. PowerPointen findes her: Startside:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori og faglige metoder
Advertisements

Metode i international økonomi
Videnskabsteori og faglige metoder
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Studieretningsprojekter
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
Videnskabsteori & metode
SRP 2014.
Studieretningsprojekter
SRP 2014.
Synopsis VIP13 HH3.
1 Afsætningsfaglig metode
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Den populærvidenskabelige artikel
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
ERHVERVSCASE Generelt
Velkommen til Metode i DIO.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

METODE I SRP Oplæg 20/

PowerPointen findes her: Startside:

Målene for SRP GØR DET!

Formaliakrav – krav til indledningen Du kan fx inddrage følgende elementer:

Metode = Opskrift En struktureret og systematisk fremgangsmåde i forbindelse med indsamling og anvendelse af datamateriale. Billeder: © Colourbox.dk

De taksonomiske niveauer

Dataindsamlingsmetoder Hvor og hvordan har du fundet dine kilder/data? Hvilke type data er der tale om? Hvordan forholder du dig til data? Billede: © Colourbox.dk

Anvendelsesmetoder Hvordan har du arbejdet med og analyseret de indsamlede data. Fx anvendelse af fagets begreber, teorier og modeller Billeder: © Colourbox.dk

Eksempel – IØ-engelsk srp Analyse af en amerikansk og en dansk virksomheds brug af de sociale medier i deres markedsføring. Anvendelsesmetode i analysen:  Komparativ analyse – ligheder og forskelle  Kvalitativt  Kulturteori – fx. Halls eller Hofstede (fra engelsk)  Promotion – fx valg af kommunikationsindhold eller kommunikationsmodel (fra afsætning)

Overordnet – 3 typer af faglige metoder  Samfundsvidenskabelig - Empirisk-analystisk videnskab  Humanistisk - Fortolkningsvidenskab  Naturvidenskabelig

HHX fagenes placering  International økonomi  Samfundsfag  Afsætning  Matematik  Virksomhedsøkonomi  Samtidshistorie  Dansk  Engelsk  Tysk, spansk og fransk SamfundsvidenskabeligeHumanistiske Kilde: Hassing, Ravn mfl., HHX håndbogen til Studieområdet, Systime 2010

De 2 relevante  Kvantitativ  Kvalitativ  Komparativ  Kildekritik  Hermeneutik - herunder forskellige analysemodeller fx kulturanalyse, sproganalyse og litteraturanalyse.  Kvalitativ  Kildekritik SamfundsvidenskabeligeHumanistiske

Eksempel 1 Område: CSR Fag: Virksomhedsøkonomi og engelsk Redegør for Nikes program for socialt ansvar. Foretag en regnskabsanalyse for Nike med fokus på indtjeningsevnen. Sammenhold programmet for socialt ansvar med regnskabsanalysen og diskuter om der er en konflikt mellem indtjeningsevne og socialt ansvar. Diskuter, med udgangspunkt i engelsksprogede kilder, argumenter for og imod brugen af CSR.

Eksempel 1 Min opgave er en tværfaglig opgave mellem virksomhedsøkonomi og engelsk, dog med størst vægt på virksomhedsøkonomi. Kildemæssigt baseres opgaven primært på følgende kilder: Nikes hjemmeside, regnskaber og CSR-rapport fra Nike, 2 artikler fra henholdsvis New York Times og TIME samt en udsendelse om CSR fra BBC. De førstnævnte kilder er overvejende kvantitative mens artikler og udsendelse er af mere kvalitativ karakter. Kildekritisk er der naturligvis nogle overvejelser i forbindelse med brugen af Nikes informationer om sig selv, da virksomheden naturligvis forsøger at fremstille sig selv i et positivt lys. For at få et mere nuanceret syn på virksomheden har jeg derfor også i anvendt enkelte internetkilder, der forholder sig kritisk til Nike. Artiklerne fra New York Times og Time har jeg fundet ved i første omgang at lave en søgning på nettet med følgende søgeord: …………. Efter at have skimmet de 6 artikler valgte jeg artiklerne fra Time og New York Times ud fra, at de begge rummer forskellige typer af argumenter set fra forskellige aktørers perspektiv, samt at de supplerer hinanden med både argumenter for og imod brugen af CSR. Den overordnede metode, som anvendes i regnskabsanalysen er den virksomhedsøkonomiske analysemetode i form af en rentabilitetsanalyse, som består af udregningen af følgende 5 nøgletal: Afkastningsgrad …….. Derudover inddrages begrebet miljøinteressenter samt anvende Carrolls pyramidemodel, da det … I diskussionen, det sidste taksonomiske trin, anvendes argumentationsanalyse ved bl.a. at se på artiklernes brug af appelformer og retoriske virkemidler. Dette gøres fordi ……….. Følgende kunne indgå i indledning.

Eksempel 2 Område: Promotion Fag: Afsætning og dansk Redegør for begrebet branding og udarbejd en kort virksomhedsbeskrivelse af Chanel Der ønskes en analyse af ”The Tale of a Fairy” af Karl Lagerfeldt med henblik på bl.a. at karakterisere skønhedsidealet og brandet. Diskuter, hvorvidt Chanel matcher deres målgruppe og vurder om deres promotion passer til deres øvrige handlingsparametre.

Eksempel 2 Stikord Dataindsamlingsmetoden:Anvendelsesmetoden: Lærerbøger ”The Tale of a Fairy” Hjemmesiderne: Artikler, der omhandler filmen og virksomheden (kvalitative og kvantitative) Artikel om skønhedsidealer (kvalitativ) Kildekritik I redegørelsen – 1. taksonomiske trin: Branding (afsætning) Virksomhedsbeskrivelse (afsætning) Kildekritik I analysen – 2. taksonomiske trin: Hermeneutisk metode (fortolkning) (danskfagets faglige metode) Reklameanalyse – herunder en kommunikationsanalyse Analyse af genretræk Kildekritik I diskussionen – 3. taksonomiske trin: De 4 P´er. (afsætning) Målgruppeanalyse (afsætning) Kildekritik