Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mindfulness og ID - Lifecoaching
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Kreativitet og innovation i ALT
FOKUS! På vores udvikling.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
God trivsel = God læring
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Lærerprofessionen.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Innovation og iværksætteri
At leve med en kronisk sygdom
Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Velkommen.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præstationsangst!.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Workshop Sund By Netværket
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Den Kreative Platform I TIK 3
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Konflikter og kommunikation
De 6 kerneprocesser i ACT
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Ansvarlig.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Tag snakken – bryd vanerne
AF Mads Korsgaard Poulsen
Præsentationens transcript:

Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Kreativitet som Uhæmmet anvendelse af viden Tænke horisontalt og anvende viden på tværs Tænke og handle fri af faglige, sociale og kulturelle mønstre der begrænser

Vi skal bruge al vores viden når vi løser opgaver Normalt anvender vi kun en begrænset del af vores viden Den (accepterede) vertikale viden Vi skal også have den horisontale viden med Her skal vi bruge vores kreativitet

Horisontal Tænkning Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: –Hjælper deltagerne til at bryde fri af deres mønstre –Fokuserer på anvendelse af viden fra andre “bibliotekter” i hjerne til at løse udfordinger i den arbejdsproces man er I færd med. –Undgår at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative –Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling

Opgavefokusering Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Fokus og viden Vi associerer altid i forhold til vores fokus Opgavefokus bliver derfor afgørende for relevansen af den viden vi henter frem gennem horisontal tænkning

Stimuli eller forstyrrelse? Et spørgsmål om fokus og åbenhed

Sindet er fyldt med forstyrrende tanker der skaber konkurrerende fokus Opgaven frikvarter SMS Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide ØV – min sko

Hvad sindet er fuldt af Maskernes evige snakken Frygt (det kan jeg sikkert ikke finde ud af) Bedømmelser (Jeg får dårlige ideer) Refleksioner (Det han siger betyder at …) Vanetanker (Kommer kaffen snart?) Påmindelser ( Husk mors fødselsdag )

Opgave Fokusering –Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe –Der skal kun fokuseres på selve opgaven –Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden –Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

Parallel Tænkning Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

At fange sindets opmærksomhed 5 Kaffe Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) 1.Rejs jer op 2.Kom ud på gulvet 3.Find en makker med samme håndtemperatur 4.Demonstration af øvelse deltagerne skal lave 5.Den med den korteste vej hjem herfra starter nu

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) –Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen –Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu –Fortid og fremtid skal mentalt fjernes –Alle snakker om det samme på samme tidspunkt –Når vi er færdige med en opgave, er den væk –Sindet bliver holdt I hånden og beroliget Én opgave – én deadline

Undgå konkurrerende fokus Sig aldrig som lærer: –“Sikke det regner i dag…” –“Undskyld jeg kom for sent” –“Der er snart frikvarter” –“Måske har nogle af jer hørt det før” Forbliv nærværende og hold opgavefokus

Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Den Kreative Platform

Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse

Når man oplever sig bedømt Er man styret af frygt Tager man sine faglige, sociale og kulturelle masker på for at beskytte sig Kan man ikke deltage fuldt ud Begrænses ens vidensanvendelse til det konforme

Ingen oplevet Bedømmelse –Mellem deltagere –Mellem deltager og underviser –Af Ideer/output –Af processen/arbejdsformen –Af faglighed, kultur eller social struktur