1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
Advertisements

Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Regionshospitalet Silkeborg Hospitalsenhed Midt Diagnostisk Center Universitetsklinik for Innovative Patientforløb Regionshospitalet Silkeborg Polyfarmaci.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet Vivi Imer Hansen, socialrådgiver/projektleder ”Stress-sygemeldt tilbage til arbejdet”
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Lars Hvilsted Rasmussen
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Aldring og tværfaglighed DGS 7-8 nov. 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Akutteamets målgruppe
Det mobile laboratorium – et eksempel fra praksis om succesfuldt samarbejde på tværs. Sundhedkonferencen Bioanalytikerunderviser Susanne Andresen.
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
SYNerGAIA Innovation - Psykoedukations projektet
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Interprofessionel Læring og Samarbejde
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Central kontra decentral
En ny Forberedende Grunduddannelse
Metoder til kvalitetsudvikling
FÆLLES målstyring i matematik
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Dansk Sygepleje Selskab (dasys) 16.november 2011

En vision for almen praksis
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temadag 2018.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
(Strategispor og strategiske indsatser)
Rammesætning for dagen
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hvad lærte vi af projektet?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Kristina Thybo, sygeplejerske og klinisk vejleder SD ved Øjenklinikken, Sygehus Sønderjylland Sønderborg.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Øre-næse-hals ambulatorie og sengeafsnit Holstebro
Grundliggende principper
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Arbejdsglæde & samarbejde
Undervisningsplanlægning
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Præsentationens transcript:

1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik

2 Et samarbejde mellem

3 Patienter og fysiske rammer Ortopædkirurgiske patienter To fire sengs stuer Vagtrum Undervisningsfaciliteter

4 Studerende og vejledere Ergoterapeut Fysioterapeut Sygeplejerske Læge – 8. semester

5 Organisering Studieperioden er to uger De studerende er i afsnittet på fuld tid Der arbejdes i to teams Fem dagvagter og fem aftenvagter De medicinstuderende har en anderledes dagsprofil end de øvrige professioner

6 Under opholdet i studieafsnittet skal de studerende Pleje, behandle og rehabilitere patienterne i ”det gode patientforløb” Udvikle og forstå egen professionelle rolle Forstå andres professionelle rolle Samarbejde tværfagligt

7 Tværfaglighed Sygeplejerske Ergoterapeut Fysioterapeut Kernekompetance Fælles kompetance Flerfaglighed Tværfaglighed Fagintegration Sygeplejerske Ergoterapeut Fysioterapeut Overlappende kompetance Læge

8 Tværfaglig konference Et kerneområde i studieafsnittet Fordeling af opgaver Opdage opgaver Refleksion Vidensdeling – give noget – få noget

9 Læring – grundlæggende principper Patientens behov definerer opgaverne Hver profession har sine kernekompetencer Teamet finder og fordeler selv opgaver Aktiv vidensdeling mellem studerende fra forskellige professioner

10 Dagligdag – et autentisk læringsmiljø Træning ved bilen Gangtræning

11 Pædagogisk grundprincipper De studerende skal være i første linie De skal behandles som kollegaer – ikke studerende Deres beslutninger skal tages alvorligt De skal arbejde med realistiske problemstillinger De skal presses – ikke urimeligt, men nok til at de føler realismen

12 Pædagogiske metoder Superviseret stuegang Superviserede procedurer Bed-side undervisning Direkte/Indirekte supervision af papirarbejdet som læge ALTID FEED-BACK!

13 Studerende i den 3-årige projektperiode 81 ergoterapeutstuderende 90 fysioterapeutstuderende 226 sygeplejestuderende 33 medicinstuderende Fordelt på 50 hold med i alt 430 studerende På nuværende tidspunkt ca. 60 medicinstuderende

14 Hvad siger de studerende? Her er man en vigtig person, der skal tage stilling Ansvar blev lagt på vore skuldre, vi havde større indflydelse end normalt Man lærer af hinanden, når man arbejder sammen Først og fremmest har det givet selvtillid

15 Hvad med patienterne? Der ses ikke forskel på tilfredshed blandt patienterne i en undersøgelse mellem 207 patienter fra afsnit O og 74 patienter fra studieafsnittet Ingen forskel i komplikationer

16 Økonomi Studieafsnittets arbejdsform og vilkår Studieafsnittets formål er at uddanne studerende Studieafsnittets formål er ikke at have en høj produktion De studerende er ansvarlige for pleje og genoptræning – og skal kunne nå at udføre det

17 Hvad siger økonomien? Produktiviteten potentielt sårbar Kræver meget af patientlogistik og sammensætning

18 Problemområder Ikke alle læger er fødte vejledere Kirurger opfatter læring som oplæring i operative indgreb Risiko for ”nedslidning” af vejledere

19 Problemområder En mindre del af de studerende ”tænder” ikke på konceptet Kendt fra andre lande Problemstilingen uafklaret

20 Problemområder Reducerer den specifike ortopædkirurgske læring på bekostning af den generelle Kan reduceres gennem nøje planlægning – anderledes dagsplan med deltagelse i lægekonferencer ect. Basiskompetencerne skal under alle omstændigheder være i fokus

21 Konklusion De studerende lærer tværfagligt samarbejde og ændrer holdning til hinanden De studerendes professionelle identitet styrkes Høj tilfredshed fra de studerende Høj patienttilfredshed og få komplikationer Omkostningseffektiv uddannelse

22 Tak for opmærksomheden