Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Guidet Egenbeslutning
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Kan en kærlig Gud dømme mennesker? Gud er kærlighed. Det står selv i Bibelen. Han elsker hele verden, altså alle mennesker. Hvorfor i al verden har han.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
SÅRBARHED OG HANDLEKRAFT. Borgere og praktiserende lægers opfattelser af sociale forskelle i sygdom og sundhed” Temamøde om social ulighed Middelfart d.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Baggrund HOT Nurse – Handling Oxygenation Targets - Nurse.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
God Filosofi.
Anerkendende pædagogik
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
3. november 2015.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Fælles ledelsesgrundlag
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
og frivillige/ufrivillige
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Stress 2019.
Efterbyggelse.
IFS Socialpsykiatriske Seminar
MENSTRUATION OG TRÆNING
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital

Hjælp til rehabilitering fordrer to slags viden Professionel viden, der på baggrund af generel evidens anbefaler den bedste måde at leve på med en konkret lidelse Professionel viden, der på baggrund af generel evidens anbefaler den bedste måde at leve på med en konkret lidelse Personspecifik viden, der skabes af borger og professionel og giver parterne fælles indsigt i personens vanskeligheder med en konkret lidelse Personspecifik viden, der skabes af borger og professionel og giver parterne fælles indsigt i personens vanskeligheder med en konkret lidelse

Personspecifik viden fordrer At metoderne vi anvender i beslutningstagning og problemløsning er: At metoderne vi anvender i beslutningstagning og problemløsning er:  Konsistente med empowerment  Har potentiale til at overkomme barrierer, der kan forhindre effektiv problemløsning

Virkeliggørelse af empowerment Empowerment Guided Egen- Beslutning Livsdygtighed med Type 1 diabetes = Filosofi = Effektiv og konsistent metode = Mål for individuel patientomsorg Grounded theory

Grounded theory studie Metodeudvikling og implementering Kvalitativt interventionsstudie Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

Grounded theory studie Metodeudvikling og implementering Kvalitativt interventionsstudie Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

Grounded theory studie Metodeudvikling og implementering Kvalitativt interventionsstudie Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

Grounded theory studie Metodeudvikling og implementering Kvalitativt interventionsstudie Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

Grounded theory studie Metodeudvikling og implementering Kvalitativt interventionsstudie Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

Randomiseret kontrolleret studie Grounded theory studie Metodeudvikling og implementering Kvalitativt interventionsstudie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

Virkemidler i Guidet Egen- Beslutning Semistrukturerede arbejdsark (n=20), guider patienter og professionelle ind i jeg-du-sorteret samarbejde Semistrukturerede arbejdsark (n=20), guider patienter og professionelle ind i jeg-du-sorteret samarbejde Kommunikationstrænede Kommunikationstrænede professionelle professionelle Patienters motivation for at måle Patienters motivation for at måle blodsukre skulle baseres på autonomi blodsukre skulle baseres på autonomi og ikke på kontrol og ikke på kontrol

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

Liv og sygdom holdes adskilt Professionel Patient Liv Sygdom Liv Konflikt i patient Konflikt i professionelle Konflikt mellem patient og professionelle

Liv og sygdom holdes adskilt Professionel Patient Liv Sygdom Liv Konflikt i patient Konflikt i professionelle Konflikt mellem patient og professionelle

Jeg-du- distanceret professionel dominans Jeg-du-sløret sympati Jeg-du-sorteret gensidighed Problemløsnin- gens omfang Roller tildelt de to parter i problemløsning Erkendelse af vanskelige følelser og uenighed i problemløsning Kvalitet af viden der opnåes som basis for problemløsning

Jeg-du- distanceret professionel dominans Jeg-du-sløret sympati Jeg-du-sorteret gensidighed Problemløsnin- gens omfang Roller tildelt de to parter i problemløsning Erkendelse af vanskelige følelser og uenighed i problemløsning Kvalitet af viden der opnåes som basis for problemløsning

Personspecifik kommunikations- og refleksionsmodel Livs- orienteret dimension. Person- specifikke vanskelig- heder undersøges Sygdoms- orienteret dimension. Symptomer undersøges Ikke situationel refleksion Situationel refleksion

Personspecifik kommunikations- og refleksionsmodel Livs- orienteret dimension. Person- specifikke vanskelig- heder undersøges Sygdoms- orienteret dimension. Symptomer undersøges Ikke situationel refleksion Situationel refleksion

Ufuldendte sætninger - om værdier, erfaringer og behov (”Rikke” 1) De, som kender min måde at leve på, synes at jeg …. Er kanongo’ til at være diabetiker - Har helt styr på tingene De, som kender min måde at leve på, synes at jeg …. Er kanongo’ til at være diabetiker - Har helt styr på tingene Det jeg er bedst til angående min sukkersyge er ….. Det jeg er bedst til angående min sukkersyge er ….. at ”glemme” alt om det! at ”glemme” alt om det! Det værste ved at have sukkersyge er … at det er pinligt at det ikke bliver passet ordentligt, så hellere skjule det, og hvem går det så ud over? Det værste ved at have sukkersyge er … at det er pinligt at det ikke bliver passet ordentligt, så hellere skjule det, og hvem går det så ud over? Det jeg er dårligst til er …. At indrømme overfor mig selv, at det er værre end jeg gerne vil tro – Og få gjort noget ved det. Det jeg er dårligst til er …. At indrømme overfor mig selv, at det er værre end jeg gerne vil tro – Og få gjort noget ved det.

Ufuldendte sætninger - om værdier, erfaringer og behov (”Rikke” 2) Når jeg skal i diabetesambulatoriet tænker jeg …. Åh nej! Når jeg skal i diabetesambulatoriet tænker jeg …. Åh nej! Jeg synes at mine kollegaer/ venner…ved for lidt om mig … men det er ikke deres skyld Jeg synes at mine kollegaer/ venner…ved for lidt om mig … men det er ikke deres skyld En vane jeg har svært ved at blive af med er ….ikke at lade nogen komme tæt nok på til at se hvordan jeg i virkeligheden har det En vane jeg har svært ved at blive af med er ….ikke at lade nogen komme tæt nok på til at se hvordan jeg i virkeligheden har det

Dynamisk problem løsning Inspireret af Alexander H. Bos, Holland. Dine observationer Dine tanker Dine mål og intentioner Dine handlinger Noget, der aktuelt volder problemer

Levede problemer med diabetes Er så forskelligartede og konkrete, at professionelle ikke kan gætte deres natur Er så forskelligartede og konkrete, at professionelle ikke kan gætte deres natur For eksempel den unge pige, der arbejder i en bagerbutik. Sygeplejersken mente at patienten vidste alt om sund mad, hvilket hun også gjorde. En del af hendes job var, imidlertid, hver dag at smage om kagerne var friske nok til at blive solgt i butikken. Det gjorde hun uden at være bevidst om indflydelsen på hendes blod sukker.

Forløsende viden Forløsende viden i dagliglivet Potentiale til forandring i relationer med familie, venner og kollegaer Forløsende viden i et team Interdisciplinært potentiale til forandring Forløsende viden i en støttende relation Relationelt potentiale til forandring Forløsende viden i personens bevidsthed Personspecifikt potentiale til forandring

GEB tilpasset Patienter med type 1 og 2 diabetes Patienter med type 1 og 2 diabetes Patienter med KOL Patienter med KOL Patienter med hjertelidelser Patienter med hjertelidelser Patienter indlagt på psykiatrisk afdeling med misbrug Patienter indlagt på psykiatrisk afdeling med misbrug

GEB implementeret i En-til-en regi på ÅUH En-til-en regi på ÅUH (personer med dårligt reguleret T 1 diabetes) Grupperegi på OUH Grupperegi på OUH (personer med T 1 og 2 diabetes) Sundhedsstyrelsens kursus for praksispersonale i almen praksis Sundhedsstyrelsens kursus for praksispersonale i almen praksis (personer med type T1 og 2 diabetes, KOL og hjertelidelse