Morten Ellegaard Hell, specialpsykolog i psykiatri. KOGNITIVE FUNKTIONER VED PSYKISK LIDELSE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
I dag er temaet Visualisering
Web 2.0 Teoretisk viden.
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Mentaltræning Målsætning
Hjerneskadecentret Bomi
Darum skole 4. november 2013.
Beskrivelsesværktøjer
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Problemer eller udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Brand og ildspåsættelse
spørgsmål hvor mange apopleksier er der i Danmark pr år ?
Digitale metoder i Psykologi
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
…………Skal blive så dygtige som de kan
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Små glade ben i tal.
SUF - gevinstrealisering
Formativ vurdering i undervisningen.
Demens Anne Mette Jensen.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Future Vejle inspiration
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Assisteret NOR - workshop
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Morten Ellegaard Hell, specialpsykolog i psykiatri. KOGNITIVE FUNKTIONER VED PSYKISK LIDELSE

PROGRAM Kognitive funktioner: Hierarkisk pyramide. Opmærksomhed. Hukommelse/indlæring. Kognitive forringelser ved psykiatrisk lidelser

HIERARKISK PYRAMIDE Styringsfunktioner Indlæring og hukommelse Opmærksomhed Vågenhed/ mental energi

OPMÆRKSOMHED Opmærksomhed er et begreb for nogle bestemte procestyper ved perception, tænkning og handling. For hvert af disse områder anvendes opmærksomhed i forhold til: udvælgelse af information eller handling, omfanget af det man kan opfatte, tænke på eller gøre samtidig, hvor lang tid, man er i stand til at fastholde opmærksomheden. Opmærksomhed er ikke blot udvælgelse af det man ser og hører (fokusering), men også evnen til holde information i hovedet, mens man bearbejder den (arbejdshukommelse). Opmærksomhed har også med villede handlinger at gøre, da handlinger, som ligger ud over rutinen kræver opmærksomhed. Opmærksomhed er således en samlebetegnelse for flere processer, der opererer som et netværk forskellige steder i hjernen.

OPMÆRKSOMHED Michael Posner udviklede en teori om tre hovedkomponenter i netværket, som sættes i forbindelse med neurotransmittersystemer: Orientering vedrører evnen til at udvælge en stimulus, som tildeles perceptuelle procesressourcer. Fx kan visuel opmærksomhed på en ting disengageres og flyttes til en ny stimulus. Netværket omfatter områder i parietallappen, den frontale præcentrale gyrus, de frontale øjenfelter samt de subkortikale områder colliculus superior og thalamus. Acetylkolin er en vigtig neurotranmitter i dette system. Vigilitet er evnen til at opretholde en årvågen tilstand også kaldet opmærksomhedens intensitetsaspekt. Højre hemisfære er dominerende for denne funktion. Et fronto-parietalt system udøver top-down kontrol over noradrenerge strukturer i den ponto-mesencefale del af hjernestammen via thalamus. Eksekutiv opmærksomhedskontrol vedrører kontrollerede handlinger, hvor der skiftes mellem opgaver, reaktioner skal hæmmes, opgaver løses, fejl skal opdages og rettes etc. eksekutiv opmærksomhedskontrol handler om at udvælge, hvilke stimuli der skal reageres på i adfærden. Der er involveret mange processer og omfatter den anteriore gyrus cingularis, de supplementær-motoriske områder, dorsolateral præfrontal kortex, og dele af thalamus og basalganglierne. Dopamin er den vigtigste neurotransmitter i dette system.

OPMÆRKSOMHED, GENOPTRÆNING. Der er god evidens for rehabilitering af opmærksomhed. Metoden er rettet mod at ”øve” sig i det vanskelige. Forudsætningerne for en positiv effekt er: (1) at man træner de rigtige dele af opmærksomhedssystemet, (2) at man gør det i den rigtige rækkefølge, (3) at man gør det med opgaver, som er tilpasset den enkelte patient i sværhedsgrad. Træningen er således genaktivering af det oprindelige netværk.

OPMÆRKSOMHED, GENOPTRÆNING Sturm (1997) undersøgte specifik træning af fire forskellige former for opmærksomhed, hvoraf 2 er aspekter af vigilitet og 2 er aspekter af eksekutiv opmærksomhed. Fasisk årvågenhed, hvor personens opmærksomhed advares af stimulus, samt vedvarende opmærksomhed, hvor opmærksomheden skal opretholdes over tid. Selektiv opmærksomhed, hvor en person skal hæmme responser i forhold til irrelevant stimuli, og delt opmærksomhed, hvor en person skal monitorere og reagere på flere typer af stimuli samtidig. Der var træningseffekt for begge aspekter af vigilitet, og til dels også ved begge aspekter af eksekutiv opmærksomhed, men de var påvirket af træningen af vigilitet. Derfor skal vigilitet trænes før eksekutiv opmærksomhed.

OPMÆRKSOMHED, GENOPTRÆNING Ved hjerneskade hvor vigilitet er påvirket, ser man at tilstødende områder i hjernen kan trænes og ”overtage” lidt af den mistede funktion. Træningen skal dog være specifikt rettet mod vigilitet (det skadede område) før man ser effekt, generel genoptræning viste sig at være uden effekt. Effektundersøgelser af opmærksomhedstræning omhandler primært hierarkisk opbyggede træningsprogrammer og følgende principper er gældende: (1) behandlingsmodellen skal bygge på en teori om opmærksomheden. (2) træningsaktiviteterne skal være organiseret hierarkisk. (3) træningsaktiviteterne skal gentages tilstrækkeligt. (4) behandlingsbeslutninger skal bygge på data om patientens præstationer. (5) overføring til hverdagsaktiviteter skal iværksættes fra begyndelsen. (6) træningen skal være fleksibel og tilpasses den enkelte patient.

HUKOMMELSE OG INDLÆRING Hukommelse er generelt vanskeligt at genoptræne. Det samme er gældende ved prospektiv hukommelse, og man bør derfor kigge efter kompenserende strategier, hvor effekt kan påvises. Indlæring har derimod lysere udsigter, hvor særligt intervention med forestillingsbilleder har vist effekt. Ved forringelser forårsaget af psykisk lidelse kan indlæring og evnen til at huske generhverves. Det skyldes, at det ofte er arbejdshukommelsen, som er forringet.

KOGNITIVE FORRINGELSER VED PSYKIATRISK SYGDOM Skaderne er mere diffuse og rammer bredere end ved fysisk traume. Forringelserne varierer fra person til person. Det er ikke sygdomsspecifikke skader. Derfor kan der laves grupper på tværs af specialerne. De fleste psykiatriske lidelser medfører kognitive forringelser. Skizofreni synes at skabe mere kroniske forringelser ellers generelt kun i sygdomsperioder og et stykke ind i remissionsperioden.

PROGRAMMER Cognifit Online genoptræningsprogram af kognitive færdigheder. Programmat er individuelt tilpasset på sværhedsgraden, så programmet måler, hvilke kognitive domæner patienterne klare sig dårligst på. Derefter trænes disse områder mest og så patienterne får mest træning i disse. Alcor Programmet har to træningsspor, henholdsvis Serie Game og Goose Game. I Serie Game skal patienten fremkalde det bogstav eller tal som følger i en serie. I Goose Game skal patienten lave matematiske opgaver. I begge øvelse reguleres sværhedsgraden ved rigtige og forkerte svar samt i forhold til arbejdstempo. Yderligere er der lagt forskellige hints ind i øvelserne som ligeledes regulerer sværhedsgraden. PSSCogReHab Programmet indeholder fem software pakker, som er rettet mod at træne fire kognitive domæner: opmærksomhed, verbalhukommelse, psykomotorisk tempo og eksekutive funktioner. Patienterne starter med øvelser i et domæne og arbejder sig op til komplekse opgaveløsninger på tværs af domænerne. Sværhedsgraden stiger i takt med arbejdstempo og antal fejl. NEAR Programmet er udviklet specifikt til psykiatriske patienter og sværhedsgraden stiger i takt med forbedrede kompetencer. Det er individuelt tilpasset f.eks., hvis man har interesse for biler, vil det være trafik opgaver, som skal løses. Patienterne laver øvelser på computeren af 2 omgange. Herefter mødes patienterne i grupper af 6, hvor man diskuterer anvendeligheden af opgaverne i hverdags situationer. Personale er påkrævet og skal uddannes for at kunne gennemføre programmet. Professionel hjernetræning Pro (Scientific Brain Training PRO) etraening.dk Det eneste af programmerne, der er oversat til dansk. Det består af interaktive spil, og er specielt designet til målrettet stimulation af centrale kognitive funktioner. Programmet giver feedback umiddelbart efter at patienten har afsluttet en øvelse.