Lektor, ph.d. Michael Nørager Hvad gør forandringer ved os – og hvad gør vi ved dem? Landsmøde 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor er det så svært – og hvad skal der til for at skabe en positiv forandring i trivsel og arbejdsmiljø? Lektor, ph.d. Michael Nørager Aarhus Universitet.
Advertisements

Ledelse i en foranderlig verden
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Karrierelæring på egen krop
Løsningsfokuseret Ledelse
Det gode liv og den etiske fordring
- Hvad gør forandringer ved os og hvad gør vi ved dem?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Produktivitetsfremme
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Robuste Fællesskaber.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
FTF fyraftensmøde den 8. juni 2011 kl. 15 – 17
Fælles ledelsesgrundlag
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Opnå større balance i livet
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Køreteknik.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Ledelse i synet af de unge
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Knallertens udstyr.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
«Livets Ord» Februar 2019.
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
MENSTRUATION OG TRÆNING
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Individ At være et hjerte.
Bevidsthed Naturens trappestige
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Hvordan motiverer vi de unge?
Hvordan skaber vi mere bæredygtige forandringer?
Præsentationens transcript:

Lektor, ph.d. Michael Nørager Hvad gør forandringer ved os – og hvad gør vi ved dem? Landsmøde 2016

April 2016 Salonen i 4 fix-points I er ”på” efter hvert fixpoint 1.Er der brug for forandring? 2.Hvorfor har vi så svært ved det? 3.FORVENTNING OG FOKUS er kardinalpunkter 4.Implementering – kultur er og bliver afgørende!!!

April 2016 Hafdan Rasmussen’s ABC børnerim

April 2016 Vi mennesker er forbundne – vi kan kun vinde sammen Vi mennesker har empati – dvs. vi kan mærke andres smerte, glæde, fryd og sorg. (+ stemninger) Derfor nytter det ikke noget kun at tænke på sig selv – fordi sådan som de andre har det - påvirker mig.

April 2016 Vi mennesker er forbundne – vi kan kun vinde sammen Hvis man kun tænker på de andre svigter man sig selv - og så svigter man også de andre fordi de kan mærke ens smerte Alle får det bedre når du har det godt – du får det bedre når andre har det godt ”kilde: Tor Nørretranders ”Vær Nær”.

April 2016 Vi skal fremme humanistiske fællesskaber – til glæde for ALLE Hvis vi alle skal ”vinde” – en bedre fremtid med større balance og mere meningsfuld menneskelig vækst – så er vi NØDVENDIGVIS nød til at gøre det SAMMEN. Ingen kan gøre det alene – hverken ved at vinde på markedet eller gennem nye statslig administrative regler.

April 2016 Vi skal fremme humanistiske fællesskaber – til glæde for ALLE Der er behov for en generel oplysning om hvad humanistiske fællesskaber kan skabe af gode bevægelser i foreninger, familier, naboskaber, sportsklubber, kirker, offentlige miljøer, overalt hvor vi mennesker færdes etc.

April 2016 Tom Cambell

April 2016 Tom Cambell Evolutionen er en lang proces af geometriske fraktaler (alt er i proces/bevægelse) Processer er enten kooperative, indrettet på at hjælpe – baseret på at hjælpe hinanden ”LOVE” (Sundhed) Eller destruktive – modarbejdende og ødelæggende – baseret på frygt (sygdom) Det afgørende er……..

April 2016 Din attitude Attitude = Intension = bevidsthed/opmærksomhed Hvad giver du opmærksomhed? – det vil få momentum……….

April 2016 Bombe under 30 års styringstænkning: Hood og Dixon lægger New Public Management i graven Artikel af Professor Jacob Torfing, Roskilde School of Governance, Roskilde Universitet, denoffentlige.dk What We Have to Show for 30 Years of New Public Management: Higher Costs, More Complaints Af CHRISTOPHER HOOD* and RUTH DIXON*

April 2016 Tilgiv os - vi vidste ikke, hvad vi gjorde Vi var selv med til at skabe styringstænkningen i det offentlige. I dag ved vi, at det er gået over gevind. Jes Gjørupup, Henrik Hjortdal, Tommy Jensen, Leon Lerborg, Claus Nielsen, Niels Refslund, Jakob Suppli og Jasper Steen Winkel Kronik i Politiken 29. mar KL Kronik

April 2016 Mor til gymnasieelev: Vores samfund skaber alt for mange stressramte unge kronik i Kristelig Dagblad Susan Nielsen, cand.mag. 28. april :30 Når et samfund producerer stressramte unge, er ansvarlighed, retfærdighed, medmenneskelighed og arbejdsomhed ikke længere de dyder, du skulle have givet dit barn med i rygsækken.

April 2016 kynisk, beregnende, tilpasningsdygtig og meget lidt idealistisk, hvis du altså vil overleve i det danske uddannelsessystem Her ville du stå langt stærkere, hvis du var lidt …

April 2016 Moderens bedste år i gymnasiet Min datter kan slet ikke genkalde sig de billeder af frihed, dannelse, kammeratskab, glæde og læring, som jeg fabler om.

April 2016 En helt anden verden i dag… En verden styret af koderne fra new public management-systemet (præstere/levere), hvor eleverne skal levere det input, som lærere og gymnasium så kan videreformidle opad i systemet for hele tiden at sikre egen økonomiske overlevelse.

April 2016 Moderen er rasende over det ensporede fokus Antallet af unge med symptomer på angst, depression og stress har nemlig aldrig været højere. Andelen af unge kvinder (i alderen år), der ofte er stressede og nervøse, er fordoblet i perioden

April 2016 Hvor ender vi?

April 2016 I en af to katastrofer

April 2016 Christian Ørsteds bud på en løsning Det er en revolution i bevidstheden. En revolution, der vil ændre den måde, vi arbejder på. Der ændrer vores syn på ledelse og hvem vi er ”Vi skal blive bedre til at passe på vores allervigtigste ressource: Hinanden”

April 2016 Christian Ørsteds bud på en løsning Det er en revolution i bevidstheden ”Vi skal blive bedre til at passe på vores allervigtigste ressource: Hinanden”

April 2016 Men hvad sker der?

April 2016

April 2016 FORDI - det er SÅ svært at lave forandringer på det vi plejer at gøre…….

April 2016 Selv når livet er på spil – fejler vi In many studies of patients who have undergone coronary bypass surgery, only one of nine people, on average, adopts healthier day-to-day habits. Rock & Schwartz 2006

April 2016 Det ubevidste og automatiserede er stærkt dominerende Tor Nørretranders, ( Mærk Verden 1991 ) siger: –Hvert sekund modtager hjerne 11 millioner impulser via cellerne i alle sanserne –Via koncentreret opmærksomhed kan mennesket opfange 40 impulser pr/sek –Almindelig koncentration 16 impulser pr/sek –Det svarer til 1/ del!!!!

April 2016 Forandring er svært (til tider smertefuldt) Enhver forandringsproces er udfordret af forholdet mellem bevidst tænkning/adfærd/ opmærksomhed (prefrontal cortex) og så ubevidst automatiseret tænkning/adfærd (den basale ganglia) Rock, D. & Schwartz, J.: “The neuroscience of leadership” Strategy+business 43 Summer 2006.

April 2016 Impulsen om at gentage – for at spare på energien Biologisk princip om at bruge mindst mulig energi – derfor kører vi på vanerne OG VANERNE KØRER OS! 95 % af vores tænkning er ubevidst Det kræver virkelig meget energi at ændre tingene og det kræver at vi fokuserer på det nye. Det er vanskeligt – derfor skynder vi os tilbage til vanerne Fredens K. & Prehn A. ”Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring” Gyldendal Business 2009

April 2016 Hvor slemt er det? & Hvad gør vi så??????? ?

April 2016 Jeg tror de 2 vigtigste er… Forventning & Fokus

April 2016 Forandringsledelse – et overblik

April 2016 The neuroleader Laurie Ellington | Paul McFadden 2012 Denne person forsøger ikke at ændre andre, de ændrer sig selv. Neuroleaders er bevidste om, at det grundlæggende og afgørende for at få adgang til det menneskelige potentiale er egen udvikling. Facilitering af positive forandringer i en organisation, familie eller samfund starter med personlig forandring - personlig, bevidst ændring af måden du tænker på.

April 2016 Farlig strategi at vente på de andre…….

April 2016 Det du fokuserer på får du mere af……valget er dit Det du giver opmærksomhed, giver du også energi – og det du giver energi vokser! (lytte til en dryppende vandhane – pludselig lyder det højere) Hjerneforsker J.M. Schwartz siger det meget tydeligt: –Hvor end vi retter vores hjernes opmærksomhed hen, så er det der, vi skaber og styrker hjerneforbindelser. Hvis vi retter opmærksomheden hen på positive/negative ting, er det de forbindelser, der skabes og styrkes.

Hvor sætter du dit fokus? Aktive Passiv Positiv (vind) Negativ (tab) Glæde, tilfredshed. Styr på tingene. Tilføjende læring. Frygt, vrede, bedrøvelse, afsky. Amygdala Hippocampus Fredens K. & Prehn A. ”Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring” Gyldendal Business 2009

April 2016 Fokus aktiverer – amygdala og/eller hippocampus! Hjernen producerer nye nerveceller hver dag hele livet. I hippocampus produceres der hver dag 1000 nye celler – men det kan forhøjes helt op til 2000 nye nerveceller hver dag Hvis vi overholder nogle få spilleregler (5) –Bevæge os fordi når vi bevæger os (motion) dannes en vækstfaktor der fremmer celledelingen i hippocampus –Spise rigtigt kost (hjernerigtig kost) –Beskæftige os med det der gør os glade fordi glæde er en stærk befordre for at lære noget –Sove – i den dybe fase i søvnen opbygger vi hukommelsen – vi konsoliderer hukommelsen –Meditation fremmer udviklingen i hippocampus Fredens K. & Prehn A. ”Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring” Gyldendal Business 2009

April 2016 Fokus er styrende Den mental proces at fokusere stabilisere relaterede hjerne kredsløb Derfor – forhøj opmærksomheden på hvor du sætter fokus på Kvantemekanik og kvantefysik – viser at der er en sammenhæng – mellem fokus/opmærksomhed (energi i en form) og så fysiske forandringer fx i hjernen (energi i en anden form) Hvis man holder fokus tilstrækkelig længe – ændre det hjernens strukturer og form Rock, D. & Schwartz, J.: “The neuroscience of leadership” Strategy+business 43 Summer 2006.

April 2016 Increase Awareness FORHØJET OPMÆRKSOMHED Hvordan gør vi så det?

April 2016 Progress is impossible without change, and those who cannot change their minds cannot change anything - George Bernard Shaw

April 2016 Læring og metatænkning Bragt i Kvan i 2008 af Werner Hansen, Berit Læring og metatænkning, 2008, Årg. 28, nr. 81 (2008), S

April 2016 Meta-tænkning En skærpet opmærksomhed på samsspillet mellem sprog, begrebsdannelse og socialt liv At vi tænker over hvordan vi tænker Hvordan kan vi håndtere det og lære noget i det perspektiv?

April 2016 META-TÆNKNING Preben Wilhjelm - Krisen og den udeblevne systemkritik - et essay

April 2016 Forestillingsevnen er en stor gave

April 2016 Forventningens – enorme betydning Placebo effekter Forventninger er oftest ubevidste – men vi kan jo også skabe dem bevidst….

April 2016 Dr. Joe Dispenza You are the placebo! Hovedparten af vore gener (vurderet til at være mellem 75 og 85 %) bliver aktiveret eller de-aktiveret fra de signaler vi modtager fra omgivelserne. Det inkluderer også de omgivelser vi har af tanker, overbevisninger og følelser som skabes i hjernen.

April 2016 Hvad tænker I om det og hvordan får vi det op på skole- og organisations- niveau??????? ?

April 2016 ”Culture always beats strategy” “Kulturen indeholder et unikt sæt af formelle og uformelle grundregler for, hvordan vi tænker, hvordan vi handler og hvad vi anser for værende sandheden” - Marcia L. Conner “Hvis ikke ledere bliver bevidst om de kulturer, de er indlejret i, så vil kulturerne lede dem." -Edgar Schein

April 2016 Udvikling af kultur blandt fagprofessionelle Søren Barlebo Rasmussen

April 2016 Ledelse & udvikling af kultur Strategi, mål og kultur hænger sammen – derfor må der arbejdes med kulturprocesser Kulturen er det som selv-ledelse & -regulering hviler på i kluborganisationen 4 faser – –registrering, –formulering af få simple spilleregler –udvikling af normer og –sidenhen kultur

April 2016 Ledelse & udvikling af kultur Det svære er at sanktionere afvigende adfærd – men nødvendigt for at spilleregler bliver til normer og kultur En faciliterende og kontant ledelse der har mod til at slippe kontrollen

April 2016 Simon Sinek

April 2016 Kulturen er afgørende for performance… Typisk udvikles en af 2 forskellige kulturer i en organisation –En kultur der bunder i tillid –En kultur der baserer sig på frygt

April 2016 Den frygtbaserede kultur det mest almindelige En lederstil der trigger kemiske stoffer som endofiner og dopamin Sinek kalder dem egoistiske stoffer der driver os til at holde ud, finde mad, komme fremad og få ting gjort Man er drevet af at fremme egne interesse kortsigtet Reducere mening og forøger stress og illoyalitet

April 2016 Den tillidsbaserede kultur En lederstil der trigger serotonin og oxytocin Uselviske kemikalier der styrker social bånd og samarbejde i trygge fællesskaber Skaber mere mening og loyalitet og reducere stress

April forskellige plejehjem i samme kommune Det kan godt lade sig gøre…. ?

April 2016 LYKKE TIL MED PROJEKTERNE

April 2016 Litteraturliste – foredrag 2016 Kjeld Fredens ”innovation og ledelse” Academica Kjeld Fredens og Anette Prehn ”Coach dig selv” Gyldendal Business Play Your Brain : Adopt a Musical Mindset and Change your Life and Career [Paperback] Mindset/dp/ Steven Covey ”7 gode vaner” Gyldendal Business

April 2016 Flemming Poulfelt og Mikkelsen ”Strategi med mening” Børsens forlag Otto Scharmer ”Teori U” Ankerhus forlaget Den kreative kraft i innovationsledelse» af Mette Møller, Thea MikkelsenTeori U omsat i liv, læring og lederskab. Psykologisk forlag 2011Mette MøllerThea Mikkelsen Fortællinger fra U'et af Ann Charlotte Thorsted, et alAnn Charlotte Thorsted My Big TOE - The Complete Trilogy 1st Edition by Thomas Campbell (Author) 2003 – on Lightning strike booksThomas Campbell

April 2016 Eckhart Tolle ”Nuets kraft – nøgle til personlig frigørelse” Borgen Dainel Goleman ”Social Intelligens” Borgen seligman/ Tim Jackson: Prosperity without Growth- Economics for a Finite Planet Nørager, Michael: “How to manage SMEs through the transformation from non innovative to innovative” CBS Bruce Lipton: “INTELLIGENTE CELLER” Borgen 2009.

April 2016 Flemming Andersen ”Selvledelse – selvet på arbejde” Dansk Psykologisk forlag Mihaly Csikszentmihalyi ”Flow – Optimaloplevelsens psykologi” Dansk Psykologisk forlag Karl E. Weick ”Sensemaking in organizations” Sage Sonja Lyubomirsky “Sådan bliver du lykkelig” Lindhart og Ringhof

April 2016 Rock, David: “Managing with the brain in mind” Strategy+business Issue 56 Autumn Rock, David: “The Neuroscience of Leadership” A project submitted to Middlesex University for a professional doctorate Rock, David & Schwartz, Jeffrey: “The neuroscience of leadership” Strategy+business Issue 43 Summer Rock, David & Schwartz, Jeffrey: “Why neuroscience matters to executives” Strategy+business exclusive October 2007.