Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan skaber vi mere bæredygtige forandringer?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan skaber vi mere bæredygtige forandringer?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan skaber vi mere bæredygtige forandringer?
Ved at udnytte vores vigtigste ressource…….. Lektor, ph.d. Michael Nørager Aarhus Universitet Institut for forretningsudvikling & teknologi

2 Oplægget i 4 fix-points Vores vigtigste ressource – hinanden!!!!
Det afhænger af dig og dine relationer til de andre! Vi skal være bedre til at fokusere på den forandring og udvikling vil gerne vil have til at ske. Implementering – keep it simple…..

3 Indfaldsvinkelen Er ikke at belære Hellere ikke at motivere
Men det er et autentisk ønske om at inspirere!

4 Tom Cambell

5 Tom Cambell Evolutionen er en lang proces af geometriske fraktaler (alt er i proces/bevægelse) Processer er enten kooperative, indrettet på at hjælpe – baseret på at hjælpe hinanden ”LOVE” (Sundhed) Eller destruktive – modarbejdende og ødelæggende – baseret på frygt (sygdom) Det afgørende er……..

6 Din attitude Attitude = Intension = bevidsthed/opmærksomhed
Hvad giver du opmærksomhed? – det vil få momentum……….

7 Hvad er det jeg giver opmærksomhed og momentum?

8 Superlæring Alpha Technique - Classical Superlearning Music for optimum accelerated learning Meditation Relaxation & Super Learning via Floatation in a Float Tank The Jose Silva Method as a tool for Superlearning Relaxation through Breathing Rapid-Alpha using Light and Sound Machines - Brainwave Synchronizers Alpha Technique - Before sleep

9 Beta bølger 12 – 30 Hz Alfa bølger 8 – 12 Hz Theta bølger 3 – 8 Hz Delta bølger 0,5 – 3 Hz

10 Den klassiske ledelsestilgang ender i en af to katastrofer

11 Christian Ørsteds bud på en løsning
Det er en revolution i bevidstheden. En revolution, der vil ændre den måde, vi arbejder på. Der ændrer vores syn på ledelse og hvem vi er ”Vi skal blive bedre til at passe på vores allervigtigste ressource: Hinanden”

12 Et kendt citat I værket Den etiske Fordring findes det nok mest kendte Løgstrup-citat: Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej K.E. Løgstrup, Den etiske fordring, Gyldendal Citatet er velformuleret og smukt, og kan samtidig siges at sammenfatte en kerne i Løgstrups etiske tænkning, nemlig den at man i det konstante møde med andre mennesker får tildelt et ansvar.

13 Hafdan Rasmussen’s ABC børnerim

14 Vi mennesker er forbundne – vi kan kun vinde sammen
Vi mennesker har empati – dvs. vi kan mærke andres smerte, glæde, fryd og sorg. (+ stemninger) Derfor nytter det ikke noget kun at tænke på sig selv – fordi sådan som de andre har det - påvirker mig. Hvis man kun tænker på de andre svigter man sig selv - og så svigter man også de andre fordi de kan mærke ens smerte Alle får det bedre når du har det godt – du får det bedre når andre har det godt ”kilde: Tor Nørretranders ”Vær Nær”.

15 Vi skal fremme humanistiske fællesskaber – til glæde for ALLE
Hvis vi alle skal ”vinde” – en bedre fremtid med større balance og mere meningsfuld menneskelig vækst – så er vi NØDVENDIGVIS nød til at gøre det SAMMEN. Ingen kan gøre det alene – hverken ved at vinde på markedet eller gennem nye statslig administrative regler. Der er behov for en generel oplysning om hvad humanistiske fællesskaber kan skabe af gode bevægelser i foreninger, familier, naboskaber, sportsklubber, kirker, offentlige miljøer, overalt hvor vi mennesker færdes

16 Kan vi ødelægge det for hinanden?
Det er nemt – og det hedder bl.a. banditadfærd…..

17 Bandit-adfærd Skriver frustrations (frustration aktiverer stress som aktiverer amygdala – som udvikler banditadfærd) Mødedeltagere: Der kommer for sent og går for tidligt Den dominerende, fortællende, ikke deltagende, den med korslagte arme og blikket nede, den negative med højtlydte suk og mishagsytringer – den med micro-beskeder Det er adfærden ikke medarbejderen den er gal med

18 Banditadfærdens konsekvenser
Adfærden skal ikke accepteres fordi den: Ødelægger muligheden for at realisere potentiale ikke bare for vedkommende selv med også for de andre i organisationen Med store negative konsekvenser for vidensudvikling og kvalitet Hvorfor udvikler de fagprofessionelle organisationer banditadfærd?

19 Mangel på indsigt – i eget velbefindende
Men her er et bud på en løsning……..den hedder…..

20 UBUNTU &

21 Opsamling 1 Hvad betyder I for ”hinanden” ?

22 Forandringsledelse – et overblik

23 The neuroleader Laurie Ellington | Paul McFadden 2012
Denne person forsøger ikke at ændre andre, de ændrer sig selv. Neuroleaders er bevidste om, at det grundlæggende og afgørende for at få adgang til det menneskelige potentiale er egen udvikling. Facilitering af positive forandringer i en organisation, familie eller samfund starter med personlig forandring - personlig, bevidst ændring af måden du tænker på.

24 Farlig strategi at vente på de andre…….

25 Vi må også over broen – til lederne, medarbejderne, kollegerne, børn, forældre, borgerne eget netværk etc.

26 Udviklingstvangen gør os blinde for de væsentligste ting i livet:
Pligtfølelse Værdighed & Sindsro

27 Christian Ørsteds bud på en løsning
Det er en revolution i bevidstheden. En revolution, der vil ændre den måde, vi arbejder på. Der ændrer vores syn på ledelse og hvem vi er ”Vi skal blive bedre til at passe på vores allervigtigste ressource: Hinanden”

28 Selv når livet er på spil – fejler vi
In many studies of patients who have undergone coronary bypass surgery, only one of nine people, on average, adopts healthier day-to-day habits. Rock & Schwartz 2006

29 Forandring er svært (til tider smertefuldt)
Enhver forandringsproces er udfordret af forholdet mellem bevidst tænkning/adfærd/ opmærksomhed (prefrontal cortex) og så ubevidst automatiseret tænkning/adfærd (den basale ganglia) Rock, D. & Schwartz, J.: “The neuroscience of leadership” Strategy+business 43 Summer 2006.

30 Forandring er svært (til tider smertefuldt)
Den basale ganglia fungerer rigtigt fint uden bevidst tænkning i enhver form for rutine aktivitet Den basale ganglia forbruger langt mindre energi end den arbejdende og bevidste hukommelse eller opmærksomhed Eller sagt med andre ord….

31 Det automatiserede system – vore vaner
Biologisk princip om at bruge mindst mulig energi – derfor kører vi på vanerne OG VANERNE KØRER OS! 95 % af vores tænkning er ubevidst Det kræver virkelig meget energi at ændre tingene og det kræver at vi fokuserer på det nye. Det er vanskeligt – derfor skynder vi os tilbage til vanerne Fredens K. & Prehn A. ”Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring” Gyldendal Business 2009

32 Vanen er en fjende Søren Kierkegaard Kærlighedens gerninger, 1847
”Ak, af alle Fjender er maaskee Vanen den lumskeste, og fremfor Alt er den lumsk nok til aldrig at lade sig blive seet, thi Den, der saae Vanen, han er frelst fra Vanen. Vanen er ikke som andre fjender, hvilke man seer og mod hvilke man stridende værgre sig, Striden er egentlig den med sig selv om at faa den at see”

33 Opsamling 2 Hvordan tænker jeg mig selv ind i processen?

34

35 Hvor sætter du dit fokus?
Positiv (vind) Hippocampus Glæde, tilfredshed. Styr på tingene. Tilføjende læring. Passiv Aktive Frygt, vrede, bedrøvelse, afsky. Amygdala Negativ (tab) Fredens K. & Prehn A. ”Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring” Gyldendal Business 2009 37

36 Det du fokuserer på får du mere af……valget er dit
Hjernens formbarhed gør at det er vigtigt at lægge mærke til hvad vi fokuserer på fordi det former vores opfattelse af tingene Det du giver opmærksomhed, giver du også energi – og det du giver energi vokser! (lytte til en dryppende vandhane – pludselig lyder det højere – men det er blot perceptionen der snyder) Hjerneforsker J.M. Schwartz siger det meget tydeligt: Hvor end vi retter vores hjernes opmærksomhed hen, så er det der, vi skaber og styrker hjerneforbindelser. Hvis vi retter opmærksomheden hen på positive/negative ting, er det de forbindelser, der skabes og styrkes. Vi ved at ca. 125 milliarder hjerneceller forbinder sig til hinanden via synapser og at der skabes ca. 1 million nye forbindelser hvert sekund.

37 Fokus aktiverer – amygdala og/eller hippocampus!
Hjernen producerer nye nerveceller hver dag hele livet. I hippocampus produceres der hver dag 1000 nye celler – men det kan forhøjes helt op til 2000 nye nerveceller hver dag Hvis vi overholder nogle få spilleregler (5) Bevæge os fordi når vi bevæger os (motion) dannes en vækstfaktor der fremmer celledelingen i hippocampus Spise rigtigt kost (hjernerigtig kost) Beskæftige os med det der gør os glade fordi glæde er en stærk befordre for at lære noget Sove – i den dybe fase i søvnen opbygger vi hukommelsen – vi konsoliderer hukommelsen Meditation fremmer udviklingen i hippocampus Fredens K. & Prehn A. ”Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring” Gyldendal Business 2009

38 Forestillingsevnen er en stor gave

39 Forventningens – enorme betydning
Placebo effekter Forventninger er oftest ubevidste – men vi kan jo også skabe dem bevidst….

40 Dr. Joe Dispenza You are the placebo!
Hovedparten af vore gener (vurderet til at være mellem 75 og 85 %) bliver aktiveret eller de-aktiveret fra de signaler vi modtager fra omgivelserne. Det inkluderer også de omgivelser vi har af tanker, overbevisninger og følelser som skabes i hjernen.

41 Vær opmærksom på din forestillingsevne
Lad vær med at forestille dig noget du ikke ønsker dig Forestil dig det du gerne vil have til at ske Brug din forestillingsevne til at leve som om det du gerne vil have allerede er virkeliggjort

42 Opsamling 3 Hvor sætter vi fokus?

43 Implementering Prøv at finde ud af hvad I gerne vil gøre sammen……
Som I mener kan give mening – fagligt, menneskeligt og personligt

44 Det kollektive geni Peter Bastian

45 Peter Bastian https://www.youtube.com/watch?v=YI3cZQQBriY
Kollektivt udtrykker geni – 3 betingelser: Vi erkender at det går ikke det vi gør lige nu Vi har ikke løsningen – vi holder op med at forsvare os selv Man finder nogle ligesindede og siger – der er ikke andre der rykker på det har – så nu gør vi det

46 Udvikling og tilstedeværelse
Opfør dig ordentlig – du må udvikle dig! Frihed – er nærvær – du må være tilstede! Træde ud af fraværet/selvoptagetheden for at opdage at der er et ”space” der lukker op

47 Identiteten i genius - det kollektive geni
Det er det fælles projekt Instinktet for overlevelse er mig modsat dem Instinktet for udvikling er fællesskabet og det fælles projekt Vi har blikket rettet med fællesskabet og det skabende fællesskab Min autonome interesse er skærpet i interessen for fællesskabet

48 Meta-opmærksomhed Kan vi have fokus på vores fokus – bare en gang imellem? Et par eksempler (studerende, tænkeren, parret, den 87 årige)

49 Er I inspireret til noget?

50 LYKKE TIL MED PROJEKTERNE

51 Litteraturliste – foredrag 2015
Kjeld Fredens ”innovation og ledelse” Academica Kjeld Fredens og Anette Prehn ”Coach dig selv” Gyldendal Business Play Your Brain : Adopt a Musical Mindset and Change your Life and Career [Paperback] Steven Covey ”7 gode vaner” Gyldendal Business

52 Flemming Poulfelt og Mikkelsen ”Strategi med mening” Børsens forlag
Otto Scharmer ”Teori U” Ankerhus forlaget Den kreative kraft i innovationsledelse» af Mette Møller, Thea MikkelsenTeori U omsat i liv, læring og lederskab. Psykologisk forlag 2011 Fortællinger fra U'et » af Ann Charlotte Thorsted, Anne Mølholm, Birgit Toft, Finn Kollerup, Finn Thorbjørn Hansen, Hans Henning Nielsen, Karen Boel Tidemand, Kirsten Mellor, Lone Belling (red.), Michael Stubberup, Morten Ziethen, Ragnhild Christensen, Steen Hildebrandt, Thomas Gerstrøm (red.), Thorkil Molly-Søholm, Tina Bue Frandsen. Psykologisk forlag

53 Eckhart Tolle ”Nuets kraft – nøgle til personlig frigørelse” Borgen
Dainel Goleman ”Social Intelligens” Borgen 2006 Tim Jackson: Prosperity without Growth- Economics for a Finite Planet Nørager, Michael: “How to manage SMEs through the transformation from non innovative to innovative” CBS 2009. Bruce Lipton: “INTELLIGENTE CELLER” Borgen 2009.

54 Flemming Andersen ”Selvledelse – selvet på arbejde” Dansk Psykologisk forlag
Mihaly Csikszentmihalyi ”Flow – Optimaloplevelsens psykologi” Dansk Psykologisk forlag Karl E. Weick ”Sensemaking in organizations” Sage Sonja Lyubomirsky “Sådan bliver du lykkelig” Lindhart og Ringhof

55 Rock, David: “Managing with the brain in mind” Strategy+business Issue 56 Autumn 2009.
Rock, David: “The Neuroscience of Leadership” A project submitted to Middlesex University for a professional doctorate Rock, David & Schwartz, Jeffrey: “The neuroscience of leadership” Strategy+business Issue 43 Summer 2006. Rock, David & Schwartz, Jeffrey: “Why neuroscience matters to executives” Strategy+business exclusive October 2007.


Download ppt "Hvordan skaber vi mere bæredygtige forandringer?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google