2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1. lektion: Danmark i verden
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 16. MARTS 2016 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 29. AUGUST 2016UDBUDSKONSULENT CASPER R. ULDBJERG AARHUS UNIVERSITET AU INDKØB VED AU.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU BETYDNINGEN AF TIDLIG SÅNING PÅ KVÆLSTOFDYNAMIKKEN I VINTERHVEDE Ingrid K. Thomsen.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Flippedlearning Historie
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Anerkendende pædagogik
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Teoretisk Pædagogikum
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Formålet med kommunikationsstrategien
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige mål i spil, oktober 2015 Claus Haas, AU

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Medborgerskab ​ = sider af menneske – samfundsliv hvor individer og grupper handler som politiske subjekter ​ Det politiske ​ = det der skal forstås og løses som som offentlige anliggende ​ Det fælles vel / Res Publica ​ = det der bringer os sammen i offentligheder MEDBORGERSKAB

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Medborgerskab ​ = sider af menneske – samfundsliv hvor individer og grupper handler og identificerer sig som politiske subjekter ​ Det politiske ​ = det der skal forstås og løses som fælles offentlige anliggende ​ Det fælles vel / Res Publica ​ = det der bringer os sammen i offentligheder MEDBORGERSKAB

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Kulturelt medborgerskab – deltagelse i demokratiets res publica - fordrer at man arver / tilegner sig kulturer ​ = skole- og uddannelsessystemet centrale dannelsesmæssige opgave. 1) Betydningsskabende praksisser i form af sprog, diskurser, symboler, traditioner, myter, fortællinger, erindringer, ritualer osv. 2) Kulturen / kulturarven – de former for kultur(arv) som har fået tildelt privilegeret status 3) Flere kulturelle fællesskaber KULTURELT MEDBORGERSKAB

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ERINDRINGSPOLITIK  At erindre (individuelt / kollektivt) = antropologisk invariant kendetegn ved menneske - og samfundsliv  En specifikt historisk – social og institutionaliseret praksis  Vedrører samfundets sociokulturelle reproduktionsprocesser  I praksis fungerer alle samfund som erindringsfællesskaber  Bl.a. derfor faget historie i folkeskolen og andre steder i undervisningssystemet ​. 5

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light  At påvirke befolkningens kollektive identiteter og loyaliteter  At påvirke befolkningens kulturelle medborgerskab  Bl.a. derfor faget historie i folkeskolen og andre steder i Undervisningssystemet  Et statsligt og politisk anliggende ERINDRINGSPOLITIK = IDENTITETSPOLITIK

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light KULTURELT MEDBORGERSKAB & FORESTILLEDE FÆLLESSKABER  Et nationalt  Et demokratisk  Et flerkulturelt

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Overskrift MAKS. én linje HELSTATEN: ET MULTIKULTURELT IMPERIUM

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NATIONALSTATEN

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU NIELS SIMONSEN (1865). RØMNINGEN AF DANNEVIRKE 1864

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU GLOBAL MIGRATION

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light GLOBAL MIGRATION

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU GLOBALISERET KULTURELT MEDBORGERSKAB HybridiseringHomogenizsering

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION  En nation er flerkulturel, hvis den består af flere kulturelle fællesskaber  Som kan være mere eller mindre sammenhængende og selvbevidste  Hver med deres mere eller mindre distinkte kultur(arv) i form af betydningsskabende praksisser, fx sprog, traditioner, ritualer, symboler, erindringer, normer og værdier, sociale omgangsformer osv.

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION Alle nationer er flerkulturelle ​ Men omfanget / dybden et historisk variabelt forhold ​ Alle nationer er ikke flerkulturelle på samme måde

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION Alle nationer er flerkulturelle  Hvorvidt det flerkulturelle er politisk dagsordensættende er et historisk variabelt forhold  Den forskelle diversitet skabes og omdannes i samspil med andre faktorer- fx politiske, økonomiske, sociale.

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION  Oprindelige befolkninger  Nationale mindretal  Etniske pluralitet

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Faget udvikler elevernes historiske viden, bevidsthed og identitet, samt stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at nå forståelse af den komplekse verden, de lever i. Eleverne opnår viden om og indsigt i centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, om egen kulturel baggrund og andre kulturer. STX BEKENDTGØRELSE, HISTORIE (2013)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen ” Undervisningen skal udvikle kursisternes selv- og omverdensforståelse og derigennem bidrage til at skabe et fagligt fundament for selvstændig stillingtagen i et moderne, flerkulturelt og demokratisk samfund. Kursisterne skal opnå viden om og forståelse af væsentlige elementer i den historiske udvikling, det moderne samfunds kompleksitet og dynamik, forskellige religioner, kulturelle værdier og livsanskuelser” HF Kultur- og samfundsfagsgruppen HF – BEKENDTGØRELSE (2013)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU LARSEN, J.A. (2008) DANSKERNES NATIONALE FORESTILLINGER Hvad er bedst for et land?  Monokultur: 77%  Multikultur: 11 %  Ved ikke: 12 %

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU LARSEN, J.A. (2008) DANSKERNES NATIONALE FORESTILLINGER ​ ”Nationalstaten spiller stadig en betydelig rolle for identiteten. Men noget tyder på, at den ægte fædrelandskærlighed dør ud med de ældste to generationer, dvs. de to generationer der oplevede Anden Verdenskrig (…) Undersøgelse tyder på, at de yngre generationer har det vanskelige ved forestillingen om et kulturelt fællesskab end et politisk fællesskab”. (side 54)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU LARSEN, J.A. (2008) DANSKERNES NATIONALE FORESTILLINGER ​ “Undersøgelsen (…) har vist, at der er brud i danskernes forestillinger om det nationale. De yngre har et mindre følelsesladet forhold til Danmark, de har færre kriterier for at være rigtigt dansk, og de er lidt lidt mere i tvivl om monokulturens overlegenhed” ​ (Side 154)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light J.P. FRØLUND THOMSEN (2006). KONFLIKTEN OM DE NYE DANSKERE

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Overskrift MAKS. én linje ​ ”At langvarig uddannelse vil fremme etnisk velvilje, er ikke i sig selv en ny indsigt. Dette resultat stemmer overens med de fleste andre undersøgelser. Det er imidlertid skoleuddannelsen snarere end erhvervsuddannelsen, der er vigtig. Skellet mellem uddannelsesgrupperne går alt overvejende grad mellem personer med eller uden studentereksamen”. (side 227)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Overskrift MAKS. én linje ​ ”Personer med langvarig skoleuddannelse udviser en større etnisk velvilje end andre grupper, uanset alder, erhverv og indkomst osv. Denne markante betydning af skoleuddannelse må skyldes at den almene gymnasieskole fremelsker en ægte evne til at acceptere fremmede kulturer og i hvert fald en evne til at beherske den aversion, som man måtte have i forhold til grupper, der afviger fra majoritetsbefolkningen”. (s. 227)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU ​ “Vi bør stoppe udefrakommendes indflydelse på dansk tradition og kultur” Helt enig + enig  Gymnasium 33,7 %  Folkeskole 43 % (8. klasse)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light FLERKULTURELT MEDBORGERSKAB  Erindringspolitik vil ofte vil dreje sig om individers og gruppers mere eller mindre påtvungne tilhørsforhold – til et eller flere forestillede fællesskaber.  Om forskellige forestillede fællesskabers forhold til hinanden.  Flere diskrepante og konfliktfyldte fortællinger ofte er i omløb.  Ikke en naiv, normativ vision om et flerkulturelt lykkeland.  At synliggøre flere og ofte modstridende fortællinger om fællesskabers identitet og kulturarv. ​

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light  Overvej metodologiske nationalisme  Overvej det nationale master narrativs dominans  Etnokratiets banale nationalisme  Tænk jer selv med: Fra hvilken kulturel position fortolket I, når I tænker didaktisk?  Migration ikke et appendiks til andre historiske – sociale processer  Det er håndtering af kulturel diversitet heller ikke ​ FLERKULTURELT MEDBORGERSKAB – OVERORDNET DIDAKTISK SET

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen I skolens kulturformidling generelt, og lærernes undervisning i historiefaget og andre kulturbærende fag tilstræbes det, at samfundets kulturelle diversitet er anerkendt og inkluderet i undervisningen. Alle kulturer inviteres til at bidrage med erindringer og fortællinger om, hvad det vil sige at leve og virke i et flerkulturelt og demokratisk samfund HAAS (2014)

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

AARHUS UNIVERSITET AU