Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Empowerment i socialt arbejde
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Konklusion på Workshop om sindslidende
Diakonhøjskolen 2.September 2010
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lederudvikling.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Børn, bevægelse og motivation
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Handicap, idræt og social deltagelse
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
BRUGERSTØTTE I ET INTERNATIONALT PERSPEKTIV
Masterplan for Social & Tilbud
Tillid Temadag for AMIR
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Empowerment og sundhed
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
John Andersen Empowermentbegrebet
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Lærerprofessionen.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Biblioteket som katalysator for social kapital
Uddannelse for udviklingshæmmede
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Et spejl til frihed Mennesket er social
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Brugerinddragelse Aktivt socialt arbejde
Rehabilitering og hjemmehjælp
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015

Hvad er empowerment? Akademisk begreb, som bruges til at teoretisere om borgers forhold til magt og magtesløshed Retorisk begreb, som bruges til at målsætte og beskrive en borgers udvikling.

Definition på empowerment ’the capacity of individuals, groups, and/or communities to take control of their circumstances, exercise power and achieve their own goals and the proces by which, individually and collectively, they are able to help themselves and others to maximize the quality of their lives’ ( Robert Adams, 2008)

Empowerment på ’dansk’ ’sætte folk i stand til at handle selv’ ’at opnå kontrol over eget liv’ ’mennesker opnår en fornemmelse af kontrol og meningsfuldhed’ ’processen er både individuel og kollektiv frem mod at kunne klare sig selv’

Empowerment - procesperspektiv 1. selvhjælp 2. individuel støtte 3. gruppe 4. lokalsamfund

Empowerment - strategi Empowerment retter sig i forhold til undertrykte, udstødte, marginaliserede Stræber efter større social retfærdighed og større lighed i sundhed

Empowerment - metode Involvering og selvbestemmelse Fællesskab er i centrum for empowerment Fokus på ressourcer i individet, gruppen og lokalsamfundet

Brugerinvolvering/brugerindflydelse

Arnstein S.R. (1969) ’ A Ladder of Citizen Participation’ Grader af deltagelse

Formål med brugerinddragelse Inddragelse som demokratisk rettighed Inddragelse for at sikre borgerens opbakning, motivation og udbytte Inddragelse som forudsætning for kvalitet i sociale og sundhedsmæssige indsats

Niveauer for indflydelse Egen sag Den enkelte institution Det lokale politiske og administrative niveau Centrale politiske niveau

Dillemmaer Medarbejdere afgiver kompetence og ansvar Resultatorienteret vs udviklingsorienteret Borgere opfatter sig selv som mindreværdige Borgere indgår i patientrollen Stærke og svage brugere

Niveauer for empowerment A. self empowerment B. empowerment af individet C. empowerment af grupper D. empowerment af grupper

Self empowerment Self changers Selvhjælpsgrupper

Empowerment af individet Opnå færdigheder Opbygge selvtillid Tale sin og andres sag Opmærksom på sig selv og andre Opbygge og udbygge relationer Håndtere og handle på udfordringer

Brugercitat ’’ her bliver der jo lavet arrangementer og der er jo nogen ting, som man aldrig selv ville gøre, man ville ikke bare lige selv melde sig til nede i byen, her kender vi dem vi tager af sted med. Det gør man jo nemmere, når det er med nogen man kender – det rykker jo på ens selvværd’’ Sara, Lænken

Empowerment af individet Opmuntre og tilskynde til uafhængighed Sætte borgeren i stand til at udtrykke følelser og holdninger Sætte borgeren i stand til at udføre problemløsning Bekræfte individets værd Sætte individet i stand til at tale for sig selv

Brugercitat ’’ jeg har også fået selvtillid efter er kommet her op og jeg tror ikke, at jeg var gået ind i den her bestyrelse, hvis jeg ikke havde fået den selvtillid ved at komme sammen med de mennesker her, jeg turde stille mig op og sige noget højt og jeg troede at det hjalp, når jeg drak’’ Thomas, Lænken

Strategiske sigtelinjer Med udgangspunkt i borgerens funktionsniveau ydes der individuel støtte til udvikling af borgerens kompetencer med henblik på, at den enkelte borger er i stand til at føre et liv så tæt på det almindelige som muligt. Hverdagslivet skal tilrettelægges og fremadrettet for den enkelte borger med mulighed for overskridelse af nuværende tilbudsramme og kompetenceniveau

Empowerment og grupper Selvhjælpsgrupper Brugerstyrede grupper Brugerstyrede grupper med deltagelse af personale Brugerråd

Brugercitat ’’jeg har lige så meget indflydelse som resten af flokken, jeg bestemmer selv om jeg vil stemme på ham ( formanden) til næste generalforsamling, men vi er jo ligeværdige og jeg kan godt lide, at de pårørende også har lidt at sige her, fordi vi er også afhængige af dem’’ Ejnar, Lænken

Empowerment på samfundsniveau Øget aktivitet i lokalsamfundet Stærkere sociale netværk Adgang til ressourcer Større retfærdighed og mere lighed

Empowerment – kan det svare sig? Brugerinddragelse er kommet for at blive Social og sundhedsmæssig ulighed Udsatte grupper

Litteratur Adams R. (2008) ’Empowerment, Participation and Social Work, Palgrave Macmillan, New York’. Andersen et al. (2000) ’Empowerment på dansk – teori og praksis’ Dafolo Forlag Arnstein S.R. (1969) ’A Ladder of Citizen Participation’ Journal of the American Institute of Planners, 35:4, Thomsen O. (2000) ’Brugerindflydelse for udsatte grupper’, Formidlingscentret Storkøbenhavn.