Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet"— Præsentationens transcript:

1 Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet
Mette Bladt Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet Inspirationsoplæg 29. november 2012 Mette Bladt

2 Disposition Lidt om De Unges Stemme
Mette Bladt Disposition Lidt om De Unges Stemme Grundtemaerne for demokratisk deltagelse i DUS: Omvendt participation Nye verdner Et reversibelt sigte og ufærdige horisonter De unges stemme - hvad siger de så selv? Hvad erfarede vi? Den boligsociale indsats’ muligheder

3 Lidt om De Unges Stemme Et aktionsforskningsforløb
Mette Bladt Lidt om De Unges Stemme Et aktionsforskningsforløb - med unge i udsatte positioner Samarbejde med SOF Inddragelse af dem der ikke kan inddrages… 17 (til 50) unge Hver mandag i halvandet år Værksteder og konkrete projekter Finansieret af: RUC, SPUK, Kbh. Kk, Egmont og bikuben fonden

4 Grundtema: Omvendt participation
Mette Bladt Grundtema: Omvendt participation Hvem har myndigheden og til hvad? Hvad tilbydes de unge at deltage i? Borgerindflydelse Borgerinddragelse Borgerdeltagelse

5 Grundtema: Omvendt participation, Arnsteins deltagelsesstige
Mette Bladt Grundtema: Omvendt participation, Arnsteins deltagelsesstige Fuld kontrol Uddelegeret autoritet Planlægger sammen Rådgiver Konsulteres Modtager information Ingen kontrol

6 Grundtema: Nye verdner
Mette Bladt Grundtema: Nye verdner Ungdommen nu til dags – gider ingenting Inspiration fra Zeihe: ungemedarbejdere bør forsøge at åbne op for det fremmedartede og ikke bare fordoble de unges egen livsverden (Ziehe) Dilemmaet mellem nye verdner og lade dem selv bestemme Studieture og fælles vurdering (lokale eksempel): Den sorte diamant AFUK

7 Grundtema: reversibelt sigte og ufærdige horisonter
Mette Bladt Grundtema: reversibelt sigte og ufærdige horisonter Det ufærdige: Alternativet opstår og findes, mens man er på vej ikke når man er færdig Et reversibelt sigte og prøvehandlinger Hvis det ikke lige virker laver vi det om - eller giver det tid - eller spiller rundbold De unge selv Hjælp udefra, samarbejde med andre eksperter

8 De Unges Stemme – demokrati fra gaden
Mette Bladt De Unges Stemme – demokrati fra gaden

9 Flere aktiviteter der styrker fællesskabet blandt unge over hele byen
Mette Bladt Flere aktiviteter der styrker fællesskabet blandt unge over hele byen

10 Et ligeværdigt samfund
Mette Bladt Et ligeværdigt samfund

11 Mette Bladt Bussen

12 Hvad erfarede vi omkring de unges deltagelse?
Mette Bladt Hvad erfarede vi omkring de unges deltagelse? De er engagerede og opfindsomme og arbejdssomme De unge skriver sig ind – ikke ud De ser og finder nye forbindelser, de blander sektorerne og sfærerne Fornemmelse for psykologiske, sociale og samfundsmæssige begrænsninger og muligheder Overraskende utopier: Ingen fodboldkampe, rapkoncerter eller streetgames! – ”det er jo slet ikke de unge vi tror det er” De indtager nye roller og eksperimenterer med dem (Spejler sig og deltager i ”normalsamfund”): De indtager det offentlige rum på en ny måde Opfatter sig selv som demokratiske samfundsborgere, der vil og kan medbestemme De opfatter deres budskaber og ideer som vigtige og værdige

13 Boligsocial indsats kan `mere´ og andet end social pædagogisk indsats
Mette Bladt Boligsocial indsats kan `mere´ og andet end social pædagogisk indsats De samfundsmæssige rammer Boligområdet er den nærmeste kontekst, og rummer medborgerskabets dobbeltpointe Er det sjovt? Er det pænt? Er det et sted man kan udvikle sig? Er der let adgang til fritidsaktiviteter, jobs osv.?

14 Mette Bladt Tak for idag Mette Bladt


Download ppt "Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google