Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Masterplan for Social & Tilbud

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Masterplan for Social & Tilbud"— Præsentationens transcript:

1 Masterplan for Social & Tilbud 2010-2013
Konference: ”Integreret psykiatri og rehabilitering, en fælles platform”. Workshop 2. november 2012 v/Social- & Tilbudschef Britta Martinsen MOL Først lidt om den Masterplan, som Social & Tilbud har arbejdet med siden september 2010. Så synspunkter på et godt samarbejde med den regionale psykiatri – udfordringer og hvad har vi fundet virker.

2 Masterplan Social & Tilbud 2010 -2013
Baggrunden for at igangsætte projektet: Nyt perspektiv på opgaveløsningen efter kommunalreformen fælles opgave, fleksibilitet og sammenhæng Nye ønsker og behov fra borgerne: recovery, rehabilitering, medborgerskab og mere livsverden Ønske om at blive klogere på, hvad og hvilke indsatser der virker at skabe fleksibilitet at undgå, at borgerne ”falder mellem 2 stole” at skabe flow for borgerne at sikre mindste indgriben afinstitutionalisere mindre systemverden mere livsverden fælles opgave i modsætning til amt – kommune tænkning.

3 Masterplan Social & Tilbud 2010 -2013
Rammen for arbejdet: Handicapkonventionen Esbjerg Kommunes handicappolitik Serviceloven og andre relevante love

4 Masterplan Social & Tilbud 2010 -2013
Nøgleord: Fra beskyttet til støttet - myndiggørelse, mestring - medborgerskab - ”Mest mulig i eget liv” - autonomi Flow, fleksibilitet og læring Fra diagnose tænkning til funktionsniveau tænkning – nedbrydning af traditionel målgruppetænkning Bedre styring, viden om effekter og ressourcebevidsthed De traditionelle diagnosebaserede målgruppesøjler er ikke fremmende for at understøtte borgernes udvikling – gav snitfladeproblemer og begrænsninger for borgerne. Indsatserne skal tilrettelægges efter et helhedsorienteret perspektiv  funktionsevne og behov At få et nyt overordent styringssystem – RBS.

5 Masterplan Social & Tilbud 2010-2013
De strategiske sigtelinjer i Social & Tilbud – politisk godkendt den 18. januar Tidligt og koordineret indsats i forhold til at få belyst borgerens ressourcer og problemstillinger med efterfølgende iværksættelse af relevante handlinger. Med udgangspunkt i borgerens funktionsniveau ydes der individuel støtte til udvikling af borgerens kompetencer med henblik på, at den enkelte borger er i stand til at føre et liv så tæt på det almindelige som muligt, hvad angår beskæftigelse, uddannelse, fritid og bolig. Hverdagslivet skal tilrettelægges læringsorienteret og fremadrettet for den enkelte borger med mulighed for overskridelse af nuværende tilbudsramme og kompetenceniveau. Via en fleksibel indsats på tværs af formelle strukturer tilgodeses borgerens behov bedst muligt med anvendelse af mindst mulige ressourcer.  Udvikling og afprøvning af metoder i forhold til inddragelse af civilsamfundet. Rammen for projektet har været Dr. David Hunters arbejde med forandringsteorier og performance management. Rigtig mange har været inddraget i forandringsteori-workshops, arbejdsgrupper og interessentmøder: ledere, medarbejdere, brugere, bruger- og pårørendeorganisationer, interesseorganisationer, samarbejdspartnere – såvel interne som eksterne. Følgegruppe med deltagelse af eksterne og interne samarbejdspartnere. Processen har været en kombination af top-down og bottom-up. Kurser og efteruddannelse og ledelsesudvikling har været og er fortsat en stor del af processen.

6 Masterplan Social & Tilbud 2010-2013
”Treklangen” Præciserer metode og måleresultater Tilbud Deltagelses- og støttemuligheder Ønsker og eget perspektiv Præciserer udg.pkt. og opgave Koordinering af borgeren behov og ønsker  i en balance mellem borgerens ønsker – de økonomiske rammer – faglige vurderinger. Myndighedsopgaven udføres med udgangspunkt i Voksen Udrednings Metoden (VUM) – der bestilles målorienteret og tidsbegrænset. Myndighed Borger Beskriver og vurderer borgers funktionsniveau og læringspotentialer Fortæller om sit liv og egne perspektiver

7 Kræver ny professionel rolle: Tilgangen og mødet med borgeren med et nyt menneskesyn (medborgerskab og autonomi) er et brud med tidligere forståelse - et paradigmeskift. Kræver ny institutionel orden: En institutionel orden er et miljø mennesker fremstiller sammen. Dermed er det et menneskeligt produkt, der er skabt gennem menneskelig aktivitet. Dette kan ske indenfor en kontekst, der er præget af orden, retning og stabilitet. Ifølge Berger og Luckmann er en institutionel orden dermed en ordnet virkelighed. Medarbejderne skal turde ”slippe” borgeren – eksempel fra kursusdag med David Hunter! Skal ikke tænke borgeren i et bruger/patient/klient perspektiv.

8

9 Organisationsplan for Social & tilbud fra 1. januar 2012
Social & tilbudschef Voksen Handicap (myndighed, visitation, § 141 handleplan) Beskæftigelsen Finn Kjeldstrup (SEL § 103 samt den specialiserede voksen under-visningen) Handicap Psykosociale problemstillinger Senhjerneskade Misbrug/Udsatte Udviklingscenter Ribe Peter Hauschildt (SEL §§ 85, 104, 107, 108 ) Esbjerg Jens Otto Ravnholt Socialt Rehabiliterings-center Lone Stengaard Center for socialt udsatte Christian Larsen 107, 108, 110 ) Kraftcenter Hanne B. Andersen (SEL §§ 79, 99) Misbrugs-behandlingen Rikke Rødkilde (SEL§ 102 samt sundhedslovens §§ 141 ,142) Krisecenter Inge Høy (SEL § 109) Stab/Udvikling (forvaltningsopgaver, økonomi, udvikling) Fra 18 organisationer med mange paralleltilbud og indsatser til 8 organisationer, som skal samarbejde og kunne lave fælles løsninger  fleksibilitet  fælles opgaveløsning. Nyt er Beskæftigelsen: § 103 indsatser for alle målgrupper. Nyt er Kraftcentret: uvisiterede indsatser for alle målgrupper, akut funktion og opsøgende funktion – ”doorkeeper” og sikkerhedsnet.

10 Masterplan Social & Tilbud 2010-2013
ResultatBaseret Styring – Performance Management: Nyt overordnet styringssystem Effekten af indsatserne skal måles og dokumenteres Refleksions- og læringsproces skal igangsættes Socialtfagligt IT system implementeres – Bosted og InCorp – der arbejdes på baggrund af VUM Monitorering og læring er lige vigtige elementer. Myndighed bestiller en opgave som er målbeskrevet og tidsbegrænset. Udfordrer medarbejderne som er vant til at tænke at de skal sikre livskvalitet – ikke dokumenterede effekter – at skabe flow bliver nu til virkelighed.

11 Samarbejde mellem psykiatri og socialpsykiatri
Udfordringerne: Forskellige rammevilkår Forskellig faglig baggrund – viden og praksis Snitfladeproblematikker og gråzoner Kendskab og tillid til hinandens vilkår og faglighed

12 Samarbejde mellem psykiatri og socialpsykiatri
Det vi har og det vi har gjort for at bedre samarbejdet? Sundhedsaftalen og tillægsaftalerne Isbryderprojektet om de mest udsatte borgere  fælles temadag 2010 og fælles uddannelsesprojekt 2011 Koordinationsteam - er bibeholdt efter projektperioden Psyko-socialt rådgivningsteam – er bibeholdt efter projektperiode Samarbejdsaftale om akuttilbud – Fønix Uformelt samarbejdsforum – den lokale psykiatriledelse og ledelse af Social & Tilbud Formålet med temadag og uddannelsesprojekt var at få kendskab til hinandens rammer, vilkår og faglighed. Fønix bibeholdes efter udløb af projektperiode. Det uformelle ledelsesforum fungerer fordi der er gensidig respekt og accept af vilkår, rammer og faglighed. Og fordi vi kan drøfte uformelt, konkret sager/problematikker og medarbejderne ved at vi gør det.

13 Samarbejde mellem psykiatri og socialpsykiatri
Hvad gør vi fremover? Sundhedsaftalerne og tillægsaftalerne Uformelt mødeforum Aftale om Den Gode Udskrivelse Screeningsprojektet Fønix og Psyko-Socialt Rådgivningsteam bibeholdes.

14 Tak for opmærksomheden Britta Martinsen Social & Tilbudschef, Esbjerg Kommune


Download ppt "Masterplan for Social & Tilbud"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google