Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Kompetenceafklaring af børnene
Ørestad Skoles værdier
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Skoleparathed. Hvad er det?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Er mit barn klar til skolestart ?
Lærerprofessionen.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
fra overgang til helhed
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Vision Uddannelsesparate unge
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Inspiration til reformarbejdet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Præsentation af forårs-sfo
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?
Overskrifter: Hvad skal der til for at styrke samarbejdet med forældrene om børns læring, og hvilken effekt har det?  En grundlæggende, forskningsbaseret.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger

Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling

1. Ressourcetænkning 2. Flere perspektiver (alder, kompetencer) 3. Ligeværdige perspektiver (barnet, forældrene, lærere, pædagoger…) 4. Et dialogredskab til mange samtaler om børn (med børn, med kolleger, forældre, PPR…) 5. Synlighed af vores platform 6. Kendte arbejdsgange – ideer og metoder 7. Afprøves med erfaringsudveksling kommende år (flere former) – hvor giver det mening?

© Tønnesvang & Hedegaard

© Tønnesvang & Hedegaard

Bruger kroppen både grov- og finmotorisk Kommunikerer både nonverbalt og verbalt Leger med ting, eksperimenterer og koncentrerer sig Spejler sig i andre, herunder rollemodeller Leger med andre, kan samspille og lege rolleleg Deltager i forskellige sociale fællesskaber Har spirende omtanke, og øver sig i at kende spilleregler i fællesskaber Viser følelser Giver udtryk for behov og lyst Mærker sig selv Dagpleje og Vuggestue Hvordan kommer vi videre? © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelund

Forbindelses viden-kunnen - At overføre metode (spørgsmål) og viden (svar) Forståelses viden-kunnen - At forstå sig på elementære sammenhænge i stof Færdigheds viden-kunnen - At kende og kunne Omverdens horisont - At orientere sig socialt og politisk på samfundsplan og på verdensplan Samarbejde og lede ansvarligt - At bidrage til relationer, føre an og kunne give afkald på kompetent vis Deltage i relationer og fællesskab - At være en del af struktureret og ustruktureret samvær med andre Selvkontakt - At mærke sig selv, sine følelser og sin lyst Selvregulering - At håndtere og regulere egne impulser og følelser Selvudtryk - At kunne udtrykke sig selv og sine følelser på afstemt vis Omtanke - At have omtanke for sig selv, andre og konsekvens af handlinger Selvvurdering - At forholde sig til sine kompetencer, sin stil og sin indvirken på andre Perspektivtagning - At kunne tage andres perspektiver og se forbindelser på tværs af tid og kontekster Dagpleje og Vuggestue © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelund

Kan bruge sin krop Har sprogforståelse → Forståelse af besked → Forståelse af sprog Er selvhjulpen og kan tage vare på sig selv Kan sætte ord på sine følelser Kan se at det man gør betyder noget for andre Kan forstå at andre har behov Kan mærke sine følelser Kan regulere og håndtere sine impulser Kan finde ud af, hvor man skal opsøge tryghed Børnehave Hvordan kommer vi videre? Kan bidrage konstruktivt til leg med andre børn Kan vente på, at det bliver sin tur Kan blive ven med andre © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

Forbindelses viden-kunnen - At overføre metode (spørgsmål) og viden (svar) Forståelses viden-kunnen - At forstå sig på elementære sammenhænge i stof Færdigheds viden-kunnen - At kende og kunne Omverdens horisont - At orientere sig socialt og politisk på samfundsplan og på verdensplan Samarbejde og lede ansvarligt - At bidrage til relationer, føre an og kunne give afkald på kompetent vis Deltage i relationer og fællesskab - At være en del af struktureret og ustruktureret samvær med andre Selvkontakt - At mærke sig selv, sine følelser og sin lyst Selvregulering - At håndtere og regulere egne impulser og følelser Selvudtryk - At kunne udtrykke sig selv og sine følelser på afstemt vis Omtanke - At have omtanke for sig selv, andre og konsekvens af handlinger Selvvurdering - At forholde sig til sine kompetencer, sin stil og sin indvirken på andre Perspektivtagning - At kunne tage andres perspektiver og se forbindelser på tværs af tid og kontekster Børnehave © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelund

Kan sætte ord på det man lærer Ups! på vej det kører Kan anvende de færdigheder man har lært i forskellige sammenhæng Ups! på vej det kører Er parat til at modtage viden. Ups! på vej det kører Kan lytte og byde ind i strukturerede situationer Ups! på vej det kører Kan lytte og byde ind i ustrukturerede situationer Ups! på vej det kører Kan handle og forhandle kompetent og selvstændigt på baggrund af situationen Ups! på vej det kører Har begyndende kendskab til sine styrker, potentialer og svagheder Ups! på vej det kører Har begyndende kendskab til sine læringsstile/arbejdsområder Ups! på vej det kører Har begyndende kendskab til sin indvirken på andre Ups ! på vej det kører Ved hvordan man har det, og kan fortælle det Ups! på vej det kører Kan bruge respons fra omgivelserne Ups! på vej det kører Kan håndtere balancen mellem lyst og ulyst Ups! på vej det kører Lilleskolen Hvordan komme vi videre ? © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

Forbindelses viden-kunnen - At overføre metode (spørgsmål) og viden (svar) Forståelses viden-kunnen - At forstå sig på elementære sammenhænge i stof Færdigheds viden- kunnen - At kende og kunne Omverdens horisont - At orientere sig socialt og politisk på samfundsplan og på verdensplan Samarbejde og lede ansvarligt - At bidrage til relationer, føre an og kunne give afkald på kompetent vis Deltage i relationer og fællesskab - At være en del af struktureret og ustruktureret samvær med andre Selvkontakt - At mærke sig selv, sine følelser og sin lyst Selvregulering - At håndtere og regulere egne impulser og følelser Selvudtryk - At kunne udtrykke sig selv og sine følelser på afstemt vis Omtanke - At have omtanke for sig selv, andre og konsekvens af handlinger Selvvurdering - At forholde sig til sine kompetencer, sin stil og sin indvirken på andre Perspektivtagning - At kunne tage andres perspektiver og se forbindelser på tværs af tid og kontekster Lilleskolen © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

Sproglig kompetence: Kan forstå og anvende begreber og faglige termer og sætte ord på næste faglige mål Eksperimental kompetence: Kan være nysgerrigt optaget af noget, være undersøgende og stille spørgsmål Formidlingskompetence: Kan dele sin viden med andre Kan indpasse sig i og bidrage til både struktureret og ustruktureret fællesskab Kan føre an og give afkald på sine ideer og tage ansvar for andre i et fællesskab Kan skelne mellem hvilke relationer, der er hensigtsmæssige i faglige og sociale sammenhænge Kan tage ansvar for sig selv, sine handlinger og sin læring Kan selvstændigt træffe valg Kender og kan forklare sin måde at lære og være på Kan motivere sig selv til at lære Kan håndtere og regulere sine impulser og følelser og være tro og ærlig mod sig selv Kan være i dialog med en voksen om sine behov Storeskolen Hvad er næste skridt? © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

Forbindelses viden-kunnen - At overføre metode (spørgsmål) og viden (svar) Forståelses viden-kunnen - At forstå sig på elementære sammenhænge i stof Færdigheds viden-kunnen - At kende og kunne Omverdens horisont - At orientere sig socialt og politisk på samfundsplan og på verdensplan Samarbejde og lede ansvarligt - At bidrage til relationer, føre an og kunne give afkald på kompetent vis Deltage i relationer og fællesskab - At være en del af struktureret og ustruktureret samvær med andre Selvkontakt - At mærke sig selv, sine følelser og sin lyst Selvregulering - At håndtere og regulere egne impulser og følelser Selvudtryk - At kunne udtrykke sig selv og sine følelser på afstemt vis Omtanke - At have omtanke for sig selv, andre og konsekvens af handlinger Selvvurdering - At forholde sig til sine kompetencer, sin stil og sin indvirken på andre Perspektivtagning - At kunne tage andres perspektiver og se forbindelser på tværs af tid og kontekster Storeskolen © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

Kan tilegne sig og anvende relevant viden og relevante færdigheder og bruge dem i flere sammenhænge Kan formidle ny viden via et relevant udtryk og kan udtrykke sig klart og tydeligt Kan bidrage til relationer, føre an og indgå kompromisser Kan begå sig i en social og politisk verden/virkelighed Har omtanke for sig selv og andre Kan forholde sig til sine kompetencer Kan se verden fra andres perspektiv Kender sig selv og står ved den man er og kan udtrykke det Kan rumme forskellighed og bruge den konstruktivt Projektskolen Hvordan kommer vi videre? © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

Forbindelses viden-kunnen - At overføre metode (spørgsmål) og viden (svar) Forståelses viden-kunnen - At forstå sig på elementære sammenhænge i stof Færdigheds viden-kunnen - At kende og kunne Omverdens horisont - At orientere sig socialt og politisk på samfundsplan og på verdensplan Samarbejde og lede ansvarligt - At bidrage til relationer, føre an og kunne give afkald på kompetent vis Deltage i relationer og fællesskab - At være en del af struktureret og ustruktureret samvær med andre Selvkontakt - At mærke sig selv, sine følelser og sin lyst S elvregulering - At håndtere og regulere egne impulser og følelser Selvudtryk - At kunne udtrykke sig selv og sine følelser på afstemt vis Omtanke - At have omtanke for sig selv, andre og konsekvens af handlinger Selvvurdering - At forholde sig til sine kompetencer, sin stil og sin indvirken på andre Perspektivtagning - At kunne tage andres perspektiver og se forbindelser på tværs af tid og kontekster Projektskolen © Tønnesvang, Hedegaard & Buskelundskolen

UDADRETTET KVALIFICERING Teknikalitet – Faglighed – Anden kunnen Omhandler faglig og praktisk viden og kunnen i bred forstand, herunder informationssøgning, digital håndtering, sprog og kropslig udfoldelse UDADRETTET SELVBESTEMMELSE Socialitet – Social kompetence – Deltagelse Omhandler regulering af samvær, viden om social-moralske funktionsmåder og at kunne handle ud fra den viden i forskellige kontekster. INDADRETTET KVALIFICERING Refleksivitet – Omtanke – Perspektivering Omhandler omtanke for konsekvens af det man gør, at reflektere og se forbindelser på tværs af kontekster og herved se relevans og mening. INDADRETTET SELVBESTEMMELSE Sensitivitet – Lyst – følelseskontakt/regulering Omhandler egen emotionalitet, kreativitet, lyst og motivation, herunder at være i kontakt med og regulere følelser og håndtere skyggesider. © Jan Tønnesvang

Systemets betingelser for _________ udvikling af sensitivitet / følelser Sensitivitetsnorm: Status Mulighed Første skridt Systemets betingelser for _________ udvikling af refleksivitet / omtanke Refleksivitetsnorm: Status Mulighed Første skridt Systemets betingelser for ________ udvikling af socialitet / relationer Socialitetsnorm: Status Mulighed Første skridt Systemets betingelser for _________ udvikling af teknikalitet / faglighed Teknikalitetsnorm: Status Mulighed Første skridt © Jan Tønnesvang