Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

fra overgang til helhed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "fra overgang til helhed"— Præsentationens transcript:

1

2 fra overgang til helhed
Pædagogisk og organisatorisk sammenhæng mellem skole og dagsinstitution

3 Udvikling – hvordan skabes ”det nye”? - og hvordan leder vi det?
En vision! Et personligt engagement! En dynamik indefra! En fordring udefra!

4 En vision

5 Buskelundskolen – opstart år 2000 – Vision 2020
Den første nye skole i Silkeborg i 25 år Buskelundskolen –en ambition om at gå foran i arbejdet med at udvikle fremtidens skole til nutidens børn. En afdelingsopdelt skole med børn fra 3 til 16 år med fælles administrativ og pædagogisk ledelse – og fælles bestyrelse Overordnet pædagogik med sammenhæng og obligatorisk tid fra 8-14 – alt arbejde på skolen tager udgangspunkt i det enkelte barns læringspotentiale i en tryg social sammenhæng. DLO – herunder udvikle samarbejdsrelationer mellem forskelligt uddannede personalegrupper til gavn for børnene. Fleksibilitet er et kendemærke i organisationen og børnenes hverdag. Etablere et udviklings- og forskningssamarbejde med lærer- og pædagoghøjskoler omkring skolens indhold – og nye samarbejdsrelationer mellem personalegrupper internt og forældre og børn. Skabe en skole med et helt nyt læringssyn

6 Vision for 0-18 – Fra overgange til helhedssyn
Den fælles platform: Den røde tråd–forenkling/progression–inklusion/mindset– de ”fire rum” Fælles værktøjer: Elektronisk MEB, UVP med tydelige mål – også i forældrehøjde, samtalen ”Øge børns muligheder for at hjælpe sig selv og hinanden” Dagpleje 0-2 Vuggestue 0-3 Børnehave 3-6 Lilleskole 0.-3. Storeskole 4.-6. Projektskole 7.-9. Rød tråd og Sammen-hæng 100% Ungdoms-uddannelse Livsduelig-hed

7 Et personligt engagement

8 Man skal gøre noget andet – Hvis der skal ske noget andet!
Øge børnenes muligheder for at hjælpe sig selv og hinanden. Øge forældrenes muligheder for at støtte børnene Øge børns muligheder for flere kontekster, voksen- og børnekontakter Øge lærernes og pædagogernes muligheder for samarbejde Øge de voksnes muligheder for at kunne bruge deres kompetencer

9 En dynamik indefra

10 Mødet mellem tre kulturer
SFO- profession – fritid Børnehaveprofession – omsorg Lærerprofession – undervisning Fælles: Læring og inklusion Tage udgangspunkt i den enkelte Et fælles pædagogisk sprog

11 Pædagogisk platform – og praksis
Pædagogisk praksis – og værktøjer Ude - hjemme Min egen bog Udviklingsplan Samtaler PÆDAGOGISK PLATFORM Selvets rettethed Kvalificeret selvbestemmelse

12 Vitaliseringsmiljøer
Hvordan støtter I mig i det, jeg skal kunne? Forældrene Pædagogerne og lærerne Kammeraterne Hvordan ser I mig? Mestring Giv mig passende udfordring Pædagogerne og lærerne Pædagogerne og lærerne Selvfremstilling Se mig som den jeg er Børnene Idealisering Vis mig hvem jeg kan blive Forældrene Forældrene Kammeraterne Kammeraterne Samhørighed Lad mig høre til lige som dig Hvordan viser I mig, hvad eller hvem jeg kan blive? Pædagogerne og lærerne Kammeraterne Forældrene Hvordan synes I, at jeg skal høre til?

13 Selvvurderings-kompetence Værens- og oplevelseskompetence
Dannelsesmål Handlekompetence forstået som – Kvalificering Selvbestemmelse Udadrettet Videnskompetence Noget bestemt at lære Social kompetence Lære sammen med andre Indadrettet Selvvurderings-kompetence Mange måder at lære på Værens- og oplevelseskompetence Lyst til at lære Kvalificeret selvbestemmelse

14 En dynamik udefra

15 Et paradigmeskifte – noget nyt opstår –
Organisation Opgaven Teknologi Fra lighed: Betoner fællesskabet og individets tilpasning til og integration i et ydre styret fællesskab. Individet dannes i og af fællesskabet Til inklusion: Betoner individualiteten/ autonomien og fællesskabets indretning som et rummeligt, fleksibelt og differentieret rum. Individet danner sig og fællesskabet Kompetencer

16 Nye Fællesskaber

17 Modeller

18 Hvad nu hvis vi skulle starte forfra i dag, ville vi så
lave separate vuggestuer, børnehaver, SFOer og skoler? opdele børnenes tid, som vi gør i dag? fordele omsorg, fritid, leg og læring på den måde?

19 0-18 i Buskelundområdet Mål:
Skabe en ny og spændende pædagogisk sammenhæng med børn fra vuggestue til og med 9. klasse i hele skoledistriktet på baggrund af den fælles pædagogiske platform. Skabe en klar rammesætning der frisætte energien i ledelse og medarbejdergrupperne, således at der bliver optimal sammenhæng i hele 0 til 18 års området. Skabe erfaringer med udvikling af såvel institutionelle som pædagogiske fællesskaber, som i udgangspunktet har hver sin historie Igangsætte forsøgsarbejder, som kan danne baggrund for og inspirere udviklingen af 0-18-årsområdet i hele Silkeborg Kommune omkring f.eks. professionsforståelser, læring, teamsamarbejde, selvledelse, forældreinddragelse. Rammer: En fælles bestyrelse for 0-18-årsområdet Fælles institutionsaftale i forhold til mål, evaluering og økonomi Fælles administration og fælles kontor Sammenhæng mellem nyt skoledistrikt og visiterede børn til institutionen Skole og institution har hver selvstændig økonomi og personaleledelse Skole og institution indgår i 0-18-årsområdet med de muligheder og vilkår, som er et tæt samarbejde omkring de opstillede mål medfører.

20 Børne- og Familiechef Ken Engedal Skolechef Huno Kjærsgaard Jensen Skoleleder Gorm Sæderup Buskelund-højen Anne Høeg Steffensen Buskelund-skolens børne-have Kamma Jøhnke Indskolingen Susanne Mortensen Projektskolen Pia Nielsen Storeskolen Tove Brøbech Institutionsleder Kamma Jøhnke 0-18 årsleder Administration Mette Lisby Høy Følgegruppe

21


Download ppt "fra overgang til helhed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google