Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFinn Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Overskrifter: Hvad skal der til for at styrke samarbejdet med forældrene om børns læring, og hvilken effekt har det? En grundlæggende, forskningsbaseret viden. Et forældresyn En gensidig forståelse. Viden om børns læring 0 – 6 år. Hvordan ser hjemmelæring ud i praksis? Professionelle & fagligt kompetente pædagoger – hvordan klædes de på til opgaven? ”Rådet for Børns Læring” 08.04.16 Betina B. Larsen, Områdeleder. Områdekontoret Frødings’ Alle Frødings Alle 6 2860 Søborg gladsaxe.dk Telefon: 21345901 Mail: Dagbla@gladsaxe.dkDagbla@gladsaxe.dk
2
Hvor henter vi vores viden fra? Thomas Nordahl, professor i pædagogik Högskolen i Hedmark Inspiration fra Italien & EnglandCharlotte Højholdt EPPSE forskningen Ingrid Pramling m. fl.
3
”Fælles ansvar for børns læring” INDSATSOMRÅDE I GLADSAXE KOMMUNE. Politisk fokus. En styrkelse af det fælles ansvar for børns læring. Dagtilbuddet er forpligtiget til at inddrage forældrene i børnenes læring i et tæt samspil-
4
Fælles læring – barnet i centrum Pædagogerne handler på forældrenes viden Deles med pædagogerne Viden fra hjemmet Viden fra pædagogerne Deles med forældrene Forældrene handler på viden fra pædagogerne PEN GREEN LOOP Pengreen centre http://www.pengreen.org/
5
Læring for 0 – 6 år LæringlæreprocesLegudfordringer Socialt samspil Hvordan børn lærer. Børn skal lære at lære. At leg og læring ikke er modsat rettede. Børn skal udfordres – Gøre sig erfaringer. At læring foregår sammen med andre. (Lærings forståelse)
6
At forældre….er de primære: Alle foreldre er en avgjørende ressurs i forhold til egne barns læring og utvikling. Dette gjelder uavhengig av utdanningsnivå, arbeid eller sivilstatus. (Thomas Nordahl)
7
Fælles ansvar for børns læring i praksis – hvordan ser det ud? I børnehuset.I hjemmet.
8
I indretningen inviteres til…
9
Miniforældremøder, i en ny kontekst. ”Hvordan ser man ud når man lytter?” ”Det er min far” ”Hvordan arbejder vi med arbejdstegninger?”
10
Fælles ansvar for børns læring i børnehave – og vuggestueteamet. Gensidig forståelse. At ”lære som børnene lære” At skabe lærings dialog hos forældrene – og forældrene imellem.
11
Sommerferie….
12
Pædagogerne: Derfor er det vigtigt at…. LEDERNE skaber mulighed for: At der er en grundlæggende viden om betydningen af ”fælles ansvar for børns læring” At der er mulighed for at øve sig og gøre sig erfaringer med at inddrage forældrene i forhold til børns læring. At der formidles til forældrene - om hvad børnene er i gang med at lære, hvad der er optagede af.. At forældrene får mulighed for at være nysgerrige på børns læring. At der er et fagligt grundlag - feedback kultur, og at pædagogerne forpligtiger sig til at udvikle nye ideer, og have det sjovt med børn og forældre. Være fagligt kompetente, og skal kunne forklare hvorfor… Kunne omsætte deres praksis til kreative læreprocesser. Være modige … at vise deres faglighed. At pædagogerne kender den grundlæggende udviklingspsykologi – så de udfordrer børnenes læring relevant for deres alder. At alle forældrene er primære for deres børns læring – og udvikling, det skal de støttes i. Se på fordomme, og lægge de dårlige ned.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.