Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Referencegruppemøde om den nye skolereform 26. November 2013 Annette Ohm – FIR.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Sunde arbejdspladser 14.marts 2016 Una Arnbjørn Projektleder for partnerskabet Projekt: Sammen står vi stærkt – ny model til mere sundhed på arbejdspladsen.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Storåskolen Kommunal specialskole for elever med generelle vanskeligheder Downs Syndrom Sværere funktionsnedsættelser Lav IQ.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Studieretningsprojektet
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tænketankens vision i en skolekontekst
Studieretningsprojektet
Skolernes kvalitetsrapport
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Landsledelses møde marts 2017
Demokrati og involvering
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Kært barn har mange navne
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Central kontra decentral
Tro på dig selv - det gør vi
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Hvad lærte vi af projektet?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
[klik og indsæt kommunenavn]
Bordtennis Et OL i børnehøjde Kun for 4. og 5. klasser
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Dialogen med klubben SPØRGEGUIDE UNDERVISNINGSMETODER
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Skypemøde for badminton-medarbejdere den 27. marts 2019
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Præsentationens transcript:

Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse

Navn Navnesen Fem kommuner: Herning, Ringkøbing-Skjern, Aalborg, Slagelse, Frederikssund De største idrætsorganisationer: DIF og DGI Formel kompetenceudvikling: VIA UC Lærerne: Dansk Skoleidræt Projektpartnerskab

Navn Navnesen Projektmodel (udleveres) De enkelte delelementer (spor): Kommunalt forløb: Skaber sammenhæng mellem indsatser og på tværs af forvaltninger Skoleledelsesforløb: Forankring af bevægelsesarbejdet på den enkelte skole Undervisningsfag: Formel opkvalificering i idræt Bevægelse i skoledagen: Læring om, i og gennem bevægelse - bevægelse i alle fag - bevægelse i understøttende undervisning - den åbne skole Idrætsfaget: Fokus på kvalitet i idrætsfaget Projektets struktur

Navn Navnesen Hvem: De involverede kommunale forvaltninger, lokal projektkonsulent, skoleledere, relevante ressourcepersoner fra eks. Idrætsråd, Lærerforening og Skolernes idrætsudvalg Hvad: Designe den lokale kommunemodel Hvordan: Møderække, bl.a. stormøde i starten af forløbet Hvornår: Igangværende – stormøde inden sommerferie Hvorfor: Afprøve modeller for, hvordan man kan arbejde med bl.a. den åbne skole i kommunen Kommunalt forløb

Navn Navnesen Hvem: Skoleledere og pædagogiske ledere, evt. andre centrale personer Hvad: Udvikling af den enkelte skoles model for, hvordan den vil arbejde med idræt og bevægelse som strategi for elevernes læring, trivsel og sundhed og med den åbne skole samt sikre daglig og organisatorisk understøttelse af kompetenceudviklingsforløbet. Hvordan: 4 workshops, 1 før uddannelsesforløb, 2 under og 1 efter. Ca. 3 timer pr gang Hvornår: Igangsættes inden sommerferie Hvorfor: Formålet er at sikre høj transfer fra medarbejdernes kompetenceudviklingsforløb til en fælles strategi for bevægelse. Skoleledelsesforløb

Navn Navnesen Bevægelse i alle fag Hvem: Hele skolens pædagogiske personale (dog er faglærerne de vigtigste) Hvad: Sikre viden om og færdigheder til at arbejde med kropsforankret læring. Struktur og værktøjer til at integrere bevægelse i alle fag Hvordan: 3 moduler á 3 timer, heraf er det første modul fælles med sporet bevægelse i understøttende undervisning. Hvornår: Fællesmodulet igangsættes fra uge , senest 1. september. Hvorfor: Lærerne udvikler didaktiske kompetencer til at inddrage bevægelse som læringsfremmende metode og middel i de boglige fag. Bevægelse i skoledagen

Navn Navnesen Bevægelse i den understøttende undervisning Hvem: Hele skolens pædagogiske personale Hvad: Sikre viden, kompetencer og praksiserfaring til at bruge bevægelse som pædagogisk metode. Hvordan: 3 moduler á 3 timer, heraf er det første modul fælles med sporet bevægelse i alle fag Hvornår: Fællesmodulet igangsættes fra uge , senest 1. september. Hvorfor: Det pædagogiske personale udvikler fælles sprog og fælles forståelse af bevægelse og idræt i skoledagen. Bevægelse i skoledagen

Navn Navnesen Den åbne skole Hvem: Foreningsledere og trænere (primært) Hvad: Sikre viden og kompetencer i foreningerne i relation til skolereformen og udvikle fælles begrebsforståelse mellem skole og forening. Hvordan: 2 x 3 timer – uddannelse af trænere. Bestyrelses- og samarbejdsmøder. Hvornår: Processen i foreningerne igangsættes snarest. Stormøde inden sommerferie. Træneruddannelse i efteråret. Hvorfor: Højne kvaliteten i skole- foreningssamarbejdet i forbindelse med den åbne skole Bevægelse i skoledagen

Navn Navnesen Hvem: Lærere og pædagoger, der underviser i idræt Hvad: Sporet giver idrætsfaglig viden, didaktiske kompetencer og introducerer værktøjer og metoder til at øge kvaliteten i idrætsfaget. Hvordan: 3 modulers uddannelse ( 3x 6 timer) + idrætsspecifikt forløb Modul 1: Krop, træning og alsidig idrætsudøvelse Modul 2: Idrætskultur og relationer Modul 3: Planlægning og sammenhæng Idrætsspecifikt forløb: Med udgangspunkt i specifik idræt gives introduktion (til lærere) 6 timer og praksisforløb i idrætstimerne. Hvornår: I gangsættes efterår 2015 Hvorfor: Formålet er at give alle lærere og pædagoger kompetencer til fagligt og praktisk at højne kvaliteten og sammenhængen i idrætsfaget ud fra nye fælles mål for idræt, så faget sikrer børnenes læring og fysiske og kropslige udvikling. Idrætsfaget

Navn Navnesen Hvem: Lærere der skal opkvalificeres til undervisningsfag. Hvad: Formel uddannelse til undervisningsfag i idræt Hvordan: Efter kompetenceafklaringssamtaler sammensættes uddannelsesplan. Hvornår: juni 2015 Hvorfor: Sikre undervisningsfagkompetence i idræt Undervisningsfag - idræt

Navn Navnesen Bestyrelsesspor – afklaring i forhold til den åbne skole Der er 4 veje foreningen kan gå: 1.at være med omkring Krop og kompetencer 2. at samarbejde med skolen, men ikke i regi af Krop og Kompetencer 3. ikke ønsker at samarbejde med den lokale skole. 4. Direkte partnerskab med kommunen. Foreningernes deltagelse i Krop & Kompetencer

Navn Navnesen Bestyrelsesspor Hvad er vores ambitionsniveau? Hvad har vi ressourcer til? Hvordan ønsker vi at vores forening skal ses på udefra? Ved vi, hvad skolen ønsker af os? Har vi nogle trænere, der kan løfte opgaven og hvordan skal vi udvælge dem? Hvordan er de økonomiske rammer for træneren (kursus og lokalt samarbejde)? Hvilke etiske og juridiske spørgsmål skal foreningen være afklaret med inden vi går i gang? (Se fælles DIF og DGI FAQ oplæg) Hvordan sikre vi en god kommunikation mellem skole og forening? Hvilke værdier og principper kan vi blive enige med skolen om at arbejde efter? Hvordan organiserer vi os i bestyrelsen: i forhold til skolen og i forhold til de trænere vi giver opgaven? Praktiske foranstaltningen: tid, sted, aflønning, tøj mv. Spørgeguidetil afklaring

Navn Navnesen Trænerkurser Deltage med min. 1 træner/instruktør, gerne flere på trænerkursus i efteråret. Varighed: 2 x 3 timer. Formål: At etablere en fælles forståelsesramme for det videre arbejde med den åbne skole Indhold: - træning vs. undervisning - undervisning/træning af børn ud fra et aldersrelateret perspektiv - viden om og forståelse af skolen som bevægelses- og idrætsarena, jf. reformens elementer. Gratis deltagelse Hvad betyder deltagelse

Navn Navnesen Formål: At skole og forening i fællesskab får forventningsafstemt i forhold til hvilke roller og kompetencer der bringes i spil i samarbejdet. Igangsættes når begge parter er klar til det – efter trænerkurserne Spørgeguide: Bringe viden fra trænerkurserne i spil og afstemme forventninger til et samarbejde. Aftaleskema: Konkrete og praktiske aftaler om samarbejde. Samarbejde lokalt