Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum. 2012 - 2014 1 Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lærings- og praksisfortællinger:
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Jeg støtter barnet ved:
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Relationskompetence – hvad er det?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Lærings- og praksisfortælling
Inklusion og inkluderende processer
Præsentation af forårs-sfo
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Målrettet kommunikation
…………Skal blive så dygtige som de kan
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Grænser.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Hvordan synliggør vi dagplejen som et moderne pasningstilbud
Den pædagogiske læreplan
Rita Buhl 22. september 2018.
"De er jo så søde alle sammen"
Den glade skole på bjerget.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver, Käthe Lund og Lone Petersen. Pædagogisk teamleder: Dorte Johansen og Britta Napier.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Indledning. Aktionsforskning er blandt andet en videnskabelig tilgang, som tilstræber at skabe viden gennem handling. Viden er også at udvikle sammen. At være i refleksion og tage handling. Vi har haft fokus på at forfine vores pædagogiske praksis, så Barnet er I Centrum. Når vi besidder personlige og faglige kompetencer, kan vi skabe professionelle kompetencer.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Temaer fra vores laboratorie. Den gode modtagelse. Modtagelse og relation. Et kritisk blik på modtagelse af børn og forældre. Den første kontakt mellem hjem og dagpleje/vug. Optimere den daglige modtagelse af barnet. Hvordan indretning og ændring af struktur kan optimere modtagelsen.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Vi tror, at opmærksomheden på vores 4 fokuspunkter, skaber processer og reaktioner, som har betydning for emotionel relatering og modtagelse af barnet: Fælles fokus Berøring Barnets læring (læreplaner) Tilknytning (relationer)

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Fælles fokus. Fælles intentionaletet: Når omsorgsgiveren og barnet har opmærksomhed på samme sted – samme ting – fælles rettethed. Delt intentionalitet: At forstå andres (og ens egen) mentale tilstand - ud fra den andens handlinger. Altså mærke den anden og give noget af sig selv. Dybere relation.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Barnets læring (læreplanstemaerne). Børn fødes med evner, men er meget afhængig af læringsmiljøet. Børns læring og udvikling sker i samspil med andre mennesker og andre elementer i barnets verden. Barnet skal lære før det kan udvikle sig. Læring fører til udvikling og nye erkendelser.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Berøring. Den mest basale form for kontakt et menneske har brug for. Berøring af barnet (kan være blidt eller fast) – omsorg og kærlighed. Kropskontakt og øjenkontakt. Blid berøring har den effekt, at det hjælper på stressniveauet – vi falder mere til ro. Biologisk mekanisme - især hos kvinder.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Berøring. Opmærksom på berøring af vores medmennesker, forskellige grænser for berøring. Ethvert menneske har sin egen rytme, men bliver påvirket af andre menneskers rytme. Kvalitet i berøring – analysere/tolke barnets behov – hvilken form for berøring har barnet brug for.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Tilknytning. Det er en væsentlig kompetence at kunne sætte sprog på sin tænkning. Sproget bliver nøglen til det sociale rum. Tilknytningstrangen trækker barnet ind i fællesskabet. Professionel kærlighed – intimitet: der rummer følelsen af at høre til, nærhed og samhørighed.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Tilknytning. Ved 1. års alderen kan barnet opleve en sammenhæng mellem dets egne følelser og det der sker omkring det. John Bowlby: Tilknytning er livsnødvendig – fører til dannelse af de indre mentale strukturer. Det er byggestenene i barnets personligheds dannelse og senere samspil med omverdenen.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Forforståelse – Fordomme – Fortolkninger. Forforståelse er en intention. Det vi ser verden igennem. Forforståelse og fordomme kan virke både hæmmende og fremmende. Pædagogiske arbejde – fordomme i spil. Vi tolker på baggrund af det vi ser, barnets kropssprog og ens egen forforståelse.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Iagttagelsen starter kl slutter Sted : I haven ved dagplejer Pia Rønver med 4 børn. A. pludrer. Hun sidder på P’s højre hofte frem mod maven. _______ ________________________________________ ________________________________________________ K. Siger mad. __________

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Vores 4 fokuspunkter: Fælles fokus Berøring Barnets læring (læreplaner) Tilknytning (relationer)

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Med vores nye viden og teori, ser vi på læringsmiljøet i forhold til barnets/børnegruppens emotionelle relatering: Relationelle læringsmiljø: Fælles- og delt intentionalitet. ”Skygge problemet” – Tilknytning og socialitet – Barnets udviklingszoner. Berøring – Autentiske medarbejder - Taktfulde omsorgsgiver – Samhørighed.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Vi arbejder med medarbejderens personlige kompetencer: Evnen til empati, engagement, intimitet, passion, nærhed og refleksion. Vi er optaget af de egenskaber en autentisk medarbejder besidder.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Autentisk medarbejder: Kræver vilje, evne til stor selverkendelse, samt en stor personlig indsats. Være et gensidigt menneske. Have vilje og evne til at justere sig – altså evnen til at sætte sig ind i og aflæse andres følelser. Hvad betyder det har for barnet, at møde en autentisk voksen… analysere vores materiale.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Vi tror, at vi i samarbejde med forældrene, kan skabe visuelle deltagelsesbaner fra hjem til dagpleje, som giver barnet en harmonisk start på dagen i dagplejen. Ved modtagelse af barnet i dagplejen, har vi arbejdet med at finde ”vinduet”: Aflevering + Modtagelse + Afsked – accept og parathed. Se barnets og forældrenes vindue Samarbejde og dialog med forældrene. Dagplejeren: Lederskab og følgeskab.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Vi tror, at brugen af slynger hurtigere giver et nyt barn tryghed i dagplejen. Vi har fået en stor indsigt i hvad berøring betyder for det lille barn. Vi ser slyngen som et redskab, hvor det lille barn er tæt og i fysisk berøring med dagplejeren. Vi ser fælles- og delt intentionalitet, tilknytning og læring. Barnet spejler sig i omsorgspersonen, sidder i slyngen og får fornemmelsen af omsorgspersonens følelsesmæssige tilstand - teoretiker mener – forløberen for empati.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Metoder der kan anvendes til at synliggøre medarbejderens professionelle rolle i samspil med barnet/børnegruppen: Marianne Hedegaards iagttagelses metode. Videofilm til at analysere vores pædagogiske praksis. ”Vinduet” Modtagelse af barnet i daginstitutionen. Slyngen som et pædagogisk redskab. Videofilm, billeder, foto bøger, litteratur.

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Deltagelsesbaner i modtagelsen: Visuelle, kommunikative, kropslige: VinduetTydelighed BerøringFælles fokus NærværInklusion VenskaberSamspil Læring (børn imellem)

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum VINDUET: AfleveringModtagelseAfsked LederskabLederskab/Lederskab/ følgeskab. Følgeskab. Rummelighed. Se barnet. Røre barnet Navngive barnet Sanselighed

Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum VINDUET: Barnets vindue:Forældrenes vindue:AcceptParathed