KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Palliativ DMCG Formål og opgaver. DMCG. Organisering af et fagligt område.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Back to basis i sygeplejen fremmer udvikling Kathrine Eskildsen
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Den Regionale LEAN Enhed
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Implementering af EPJ - intromøde
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden.
Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.
Audit- og evalueringsmøde Onsdag den 8. juni. Testperiodens forløb 1. Instrukser Dermatologerne skal udarbejde praksisnære instrukser på baggrund af de.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Foreningen af Speciallægers visioner for KVIS v/Mikkel Holmelund, næstformand i FAPS Fredag den 29. januar 2010.
KVIS Anne Danielsen 2003: Speciallæge i dermatovenerologi 2005: Speciallægepraksis, København V sammen med Rune Lindskov og Mads Nielsen.
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
MTV af Demens: Organisation
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense

KVIS - Organisering Fonden for faglig udvikling Styregruppe Projektsekretariat FAS Danske Regioner

7 KVIS projekter Kliniske retningslinjer Sektor- overgange Patient tilfredshed Pilottest og IT Patient sikkerhed Forankring Faglige indikatorer

Patienttilfredshed - Testdesign  Opgave i udbud  Udgangspunkt i LUP, DanPEP og gynækologernes arbejde  Fælles spørgeskema med procestest af et enkelt specialespecifikt  158 deltagere fra 14 specialer  indsamlede spørgeskemaer  Høj svarprocent på 63 sammenlignet med lignende undersøgelser

Patienttilfredshed Afrapportering: Resultater offentliggjort i juli - august individuel rapport - landsdækkende rapport - eksempel på elektronisk benchmarkmulighed Resultater kort  98% har tillid til, at de får den rette behandling hos deres speciallæge  Gode til at lytte, bruge forståeligt sprog og inddrage patienterne.  Størst forbedringspotentiale under temaerne ”Undersøgelse og behandling” og ”Speciallægen og personalet”

Patienttilfredshed Erfaringer:  Stor interesse for tilfredshedsundersøgelser. Over 400 speciallæger ønskede at deltage og høj svarprocent blandt patienterne.  Resultaterne har givet deltagerne anledning til stolthed og inspiration til forbedringer i egen praksis.  Behov for at præcisere den viden vi skal indsamle yderligere, samt at arbejde hen imod en mere simpel formidling af resultaterne. Evaluering og videreudvikling (version 2)  Evaluering af pilot netop igangsat  Fokus: spørgeskemaets indhold og formidling af resultater  Baseres på kvalitative undersøgelser blandt deltagere, regionale medarbejdere med indblik i området og repræsentanter for patienterne.  KVIS forventer at afrapportere delprojektet endeligt i august/sept. 2010

Sektorovergange - Testdesign  Projektleder fra CfK i Reg.Midt  Udgangspunkt i dermatologi  PG – almen praksis, sygehuslæge + prakt. Dermatologer  Udgangspunkt i 3 sygdomsområder  Validering ved workshops – vurderet ved dummy- model

Kvalitetssikring af sektorovergange Resultater:  Strukturering af klinisk indhold ift eksisterende henvisning/epikrise med udg.punkt i flowdiagrammer  De deltagende fandt materialet Relevant, Brugervenligt, Anvendeligt i den kliniske hverdag, Kvalitetssikrende  Skabelon til brug for lægesystemerne er udviklet men ikke sat i system.

Kvalitetssikring af sektorovergange Konklusioner:  Forbedring af kommunikation på tværs er muligt – det kræver: Faglig konsensus Inddragelse af alle relevante aktører Smart og enkel IT-understøning  Formentlig størst gevinst ved komplekse sygdoms/behandlingsområder

Kliniske retningslinjer - Testdesign  8 deltagende (med stort flow) 3 kirurgiske speciallægepraksis 3 medicinske speciallægepraksis 1 kir og 1 med sygehusenhed  7 uger pilot med audit dec. 09  Førmåling baseret på journaler fra feb. 09  3 Klin. Retningslinjer og 8 kval.standarder  Udarbejde og implementere instrukser  2 workshops (intro og evaluering)

Kliniske retningslinjer – Resultater Patientinddragelse – dokumentation for samtykke Før Efter

Nogle konklusioner (1) ….  7 ”hårde” uger (5-10 timer uhonoreret over perioden)  Arbejdet har ”rykket”  Skabeloner til instrukser gav inspiration og frie rammer men evt. behov for vejledning i processen  Arbejdet er faldet naturligt – har skabt overblik, klar ansvarsfordeling og har kastet lys på ting, man ellers ikke beskæftiger sig med  Det sværeste har været inddragelse af patienter – savner ordentlig pt. information

Nogle konklusioner (2) ….  Svært at sikre inddragelse af alt klinikpersonale – systemer til videndeling er nødvendigt  Fælles audit gav god dialog  Arbejdets relevans giver gejst og motivation til at fortsætte  ERFA-grupper eller auditgrupper til opfølgning  Inddragelse af praksis i udarbejdelse af kliniske retningslinjer og øget fokus på kommunikation på tværs af sektorerne

Pilottest – samlet kvalitetsmodel Fokus: Testspeciale skal udvælges. Indhold:  Retningslinjer  Faglige indikatorer  Sektorovergange  IT-redskaber og database  ”Udenoms-support” – set-up og støttefunktioner  Evaluering 1. kvt kvt kvt kvt kvt kvt. 11 PG etableres 3Workshops Retningslinjer -> Indikator 3 WS -> Sektorovg. IT- redskaber 2 WS -> 2 WS PILOT --> -> Testning Evaluering Afrapportering af KVIS

Øvrige opgaver i KVIS-perioden  Afdække forankringsmetoder – arbejde med at skabe en ”kvalitetskultur.  Anbefalinger og forslag til OK-parterne i forhold til modeller for implementering af kvalitetsmodel.  Evaluering af hele projektet. 1. kvt kvt kvt kvt kvt kvt. 11 Afrapportering af KVIS