HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Skabelse af dialogiske rum ”
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Workshop almene boligdage
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Coaching som et offensivt ledelsesredskab Bibliotekarforbundets Lederseminar 2006 Synergi HRM Rosenkvist Consult.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Oplæg om konflikthåndtering
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Seksualpolitik.
Den anerkendende interviewform
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Definitionen på en konflikt
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Målrettet kommunikation
Indre By / Østerbro LokalMED
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Kommunikationskursus
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning: ”Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker”. Konflikt at støde sammen Kontakt at røre hinanden Point opgiv aldrig dialogen…. Jesper Snitgaard

Opdeling i 3 kategorier 1) At forstå konflikter 2) At møde konflikter 3) At løse/opløse konflikter Jesper Snitgaard

At forstå konflikterne Kræver lyst til at analyser tidligere konflikter Kræver mod til at se indad på eget konfliktmønstre Giver en god ballast for forståelse af egen rolle og ansvar Jesper Snitgaard

Konfliktarbejde er at; Drejer sig om en sag Finde (langtids)holdbare løsninger på problemet Tager vi os ikke af sagen, lever løsningen kort Påvirker en relationen Arbejde med de menneskelige relationer Tager vi os ikke af relationerne, lever spændingerne videre Jesper Snitgaard

Jesper Snitgaard

Hvilken slags konflikt er det? Instrumental konflikt = problemløsning = blive enige Om midler, metoder, strukturer, procedurer (omklædningsrum) Interessekonflikt = forhandling = en aftale Om fordeling af resurser som er sparsomme eller opfattes som sparsomme, penge, arbejde, plads, ting, tid Værdikonflikt = åben dialog = gensidig forståelse Om personlige eller kulturelle værdier, menneskerettigheder, religion, politisk overbevisning Personlig konflikt = åben dialog = gensidig forståelse Om identitet, selvværd, loyalitet, tillidsbrud, afvisning m.m. Jesper Snitgaard

Eget konfliktmønstre GÅ SLÅ STÅ Undvige, undskylde, ignorere, flygte Angribe, give igen af samme mønt, sarkasme, trusler, fysisk og psykisk vold STÅ Dialog, undre sig, undersøge sagen, erkende uenighed, stoppe op og spørge Jesper Snitgaard

Relation vs. Sag Sagen vigtig Sagen ej vigtig Relation Dialog/undre Undvige/flygte Vigtig undersøge Relation Angribe Ingen konflikt Ej vigtig Ligegyldigt Jesper Snitgaard

Vinder selv – Andre vinder Omsorg for andres interesser Vinder selv – Andre vinder Taber selv – Andre vinder Samarbejdende Stor (andre vinder) Tilpassende Kompromis- søgende Konkurrerende Undvigende Ingen involvering Vinder selv – Andre taber Lille Omsorg for egne interesser Stor (vinder selv) Lille Jesper Snitgaard

RESPEKT… Hvilke handlinger gør jeg for at få respekt frygt tillid f.eks dialog f.eks fysisk eller psykisk vold Fratage privilegier frygt tillid Vi er interesserede Vi dømmer Respekt Glæde Opmærksomhed nærvær Had Hævn Angst Søger efter at få ret Det ekskluderende Søger efter sandhed Det inkluderende Hvad gør handlingerne ved mig (følelser) Jesper Snitgaard

At møde konflikterne Giver mulighed for bevidste valg Styrker ens egen evne til at holde konflikten i arve Kan bruges i alle arenaer Jesper Snitgaard

INVOLVERING LYTTE FORSTÅ VÆRE NYSGERRIG / UNDERSØGE AKTIV LYTNING !!! LYTTE FORSTÅ VÆRE NYSGERRIG / UNDERSØGE BRUGE ÅBNE SPØRGSMÅL OPSUMMERE DEN ANDEN I CENTRUM Jesper Snitgaard

Opdagelsesrejsende/etnolog 3 4 Kunstner Lineær logik 1 7 Detektiv/arkæolog Kaptajn Adfærdspåvirkende spørgsmål 6 Orienteringsspørgsmål Påvirke til ændret tænkning og adfærd Afdække og afgrænse 2 5 Opdagelsesrejsende/etnolog 3 4 Kunstner Hypotetiske spørgsmål Relationsspørgsmål Udfordre til nye forestillinger og opfattelse Udforske relationer og sammenhæng Jesper Snitgaard Cirkulær logik

Måden jeg møder andre på Jeg er OK konstruktiv Bedre vidende Du er OK Du er ikke OK Slås om magten Mange konflikter Underdanig Jeg er ikke OK Adskille person og adfærd/handling er centralt Jesper Snitgaard

HVOR ER JEG SELV HENNE I EN ”HED” DEBAT? Hvordan forstår jeg det her? ”DE TRE DOMÆNER” Æstetikkens domæne Hvad synes jeg om det? Produktionens domæne Hvad skal jeg gøre? Refleksionens domæne Hvordan forstår jeg det her? Regler Retningslinjer En sandhed og det er min Det personlige domæne Helikopter- perspektiv Mange ideer Love og bekendtgørelser Arbejds- beskrivelser Holdninger Følelser Mange perspektiver Enighed er ingen dyd Hvad er mit job? Hvordan skal det udføres? Udvikling af hypoteser om eget liv og de problemstillinger vi arbejder med Moral Etik Hvor skal jeg gå hen, når jeg er i tvivl Kompetence- og ansvarsfordeling Rigtigt/forkert (smukt/grimt) Nysgerrighed Neutral position - tidsbegrænset Ledelse Praktisk håndgribeligt Faglig baggrund Ikke rigtigt og forkert - ligeværdigt Mål og strategier Løn Fælles værdigrundlag Fælles sandhed Jesper Snitgaard

Møde egne følelser i konflikter At genkende At acceptere og berolige At undersøge At give plads til forandring Giv følelsen navn og bliv bevidst om den følelse der styrer dig Hils på følelsen, den må godt være der. Prøv at berolige følelsen ved at lade den være tilstede Hvad ligger bag følelsen? Hvilket forventninger, behov eller værdier hos en er krænket? Når man forstå årsagen og karakteren af sine følelser, vil de begynde at forandre sig af sig selv. Nu kan der fokuseres på handling… Jesper Snitgaard

Adfærd som optrapper Råbe Knyttede næver og korslagte arme Uklar tale Krav og kommandoer Overskrider grænser Blander person og handling Generaliseringer Du..sætninger Bagatelliserer Afbryder Dækker over egne fejl Bebrejder Ser på fortiden Jesper Snitgaard

Adfærd som afspænder Rolig stemmeføring Åben krop Øjenkontakt Tydelige signaler Behov og bekymring At vise grænserespekt, at blive på egen banehalvdel At adskille person fra handling At konkretisere Jeg…sætninger Respektere den andens bestemmelse af grad af alvor Lytter Erkender egne fejl Jesper Snitgaard

Hvad er en god dialog? Man lytter til hinanden for at forstå, finde mening og enighed Målet er at finde fælles grund Giver mulighed for at granskning af egne påstande Skaber en åben attitude – åbenhed for at nå bedre løsninger end de oprindelige forslag Jesper Snitgaard

…..god dialog. Søger efter grundlæggende overensstemmelse Søger styrken i den andens indstilling Forbliver åben ..ER SAMARBEJDSVILLIG, HVOR MAN STRÆBER EFTER FÆLLES FORSTÅELSE Jesper Snitgaard

..I MODSÆTNING TIL EN DÅRLIG DISKUSSION Man er i opposition Finder fejl hos modparten Målet er at vinde – at få ret Lytter for at finde fejl Bruger antagelser som sandheder Skaber en lukket attitude Søger efter det som adskiller Sætter punktum for videre samtale MIN INDSTILLING ER SANDHEDEN Jesper Snitgaard

At løse/opløse konflikterne 3 tilgange i praksis Konfliktløsning Action Mægling Ikke vold (Ghandi) Jesper Snitgaard

Grundlæggende konfliktløsning Fakta (vær præcis) Følelser Behov Handlinger Vi tager ansvar for vores egne følelser og behov … ikke andres - Jeg har brug for at du elsker mig (no) - Jeg har brug for at få kærlighed (yes) Fortæl hvad der er sket, som du oplever det Fortæl hvilke følelser fylder i dig nu Fortæl hvad du har behov for nu Hvad er din anmodning til den anden part? (forslag til handling er gangbroen til fremtiden) Jesper Snitgaard

Action Mægling HUSK: Fakta Følelser Behov Handlinger Rammen for mæglingen tydeliggøres (åbning) Fortæl hvad der er sket…en ad gangen Hvilke følelser fylder Hvilket krænkelser er der sket Hvad vil de sige til hinanden eller spørge hinanden om Hvad er de enige/uenige om Hvilket temaer er fælles for den begge Og find frem til de forslag, som parterne kan blive enige om HUSK: Fakta Følelser Behov Handlinger Jesper Snitgaard

Gandhi´s ”ikke vold” Vold imod andre er vold imod dig selv Alle har det gode i sig Tillid avler tillid Dialogen er konfliktopløsende Skille person fra adfærd/handling Gør det som er rigtigt nu Ikke vold kræver mod Gå ind i konfliktens brændpunkt Jesper Snitgaard

Lige meget hvad… Helst ønsker man at være elsket I mangel derpå beundret I mangel derpå frygtet I det mindste at være afskyet og foragtet Sjælden gyser tilbage for det tomme rum og ønsker kontakt for enhver pris (fra romanen ”Dr. Glas” af Hjalmar Söderberg) Jesper Snitgaard

Harmreduction eller forebyggelse Jesper Snitgaard