Selvforståelse Jesper Lau Guldager og Steffan Fausing.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Statsfængslet Midtjylland Afdelingen H-I Vejlevej Nørre Snede
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Workshop almene boligdage
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Psykoedukation til unge i OPUS
Problemskabende adfærd
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Det autentiske menneske
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Omgangstone og kollegialitet
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Social- og sundhedshjælper retning
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Om indsatsteori.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Netværksgruppe for forældre til psykisk sårbare unge
TEMAAFTEN Torsdag d. 9. februar 2017
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
SUF - gevinstrealisering
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kommunikation Modul A.
Sundhedscentret, Stockflethsvej 4, 1 sal
Trivsel og mental sundhed
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Selvforståelse Jesper Lau Guldager og Steffan Fausing

Præsentation  Steffan Fausing, Pædagog  Arbejder som fagkoordinator på Tørring Beskæftigelse og Uddannelse under SAU  Har arbejdet med selvforståelse sammen med mennesker med autisme i 5 år

Selvforståelseskursus Hvorfor Selvforståelseskursus?  Konkret ønske fra borgene på TBU  Mennesker med autisme har andre forudsætninger

Selvforståelseskursus Formål:  Skabe udvikling  Livskvalitet

 Personlig profil

Selvforståelseskursus Metode:  Kurset står på 3 grundpiller: - Konkret viden - Ressourcer - Motivation  Kurset er en vekselvirkning mellem teoretiske oplæg, gruppesamtaler, praktiske øvelser og socialt samvær med mulighed for relationsdannelse.

Selvforståelseskursus

Overordnet emne Autismeviden Undervisning om Theory og Mind Opgave Pause Undervisning om Central sammenhæng Opgave Pause Undervisning om Eksekutive funktioner Opgave Frokost Undervisning om Sensorisk bearbejdning Opgave Evaluering og afrunding af dagen

Selvforståelseskursus Intro + Hvem er jeg? Viden om autisme Hvad kan jeg gøre

Intro til kurset  Afklaring af forventninger til kurset

Evner Miljø Egenskaber KulturTid Selvtillid Selvværd Arv MIG Personlighedsblomsten

Autismeviden

Handle/trænings delen  Kropssprog, følelser, mimik og gestik  Kognitive samtale  Stresshåndtering  Social færdighedstræning

 Personlig profil

Udvikling og træningsplan: M B Gudenåkollegiets Selvforståelseskursus Marts 2015 – Maj 2015

Fokuspunkter for M: M har 2 fokuspunkter han skal arbejde videre med over længere tid efter Selvforståelseskursus.  1. Arbejde med stresshåndtering M er pga. sin autisme særligt disponeret for stress. Stresshåndteringen handler om de identificerede stressorer hos M og hvordan de evt. kan fjernes ellers kompenseres for.  2. Arbejde med socialfærdighedstræning Der er en sammenhæng mellem de sociale færdigheder M har brug for at træne og M tendens til et for højt stressniveau. Det drejer sig konkret om at arbejde med de 2 færdigheder; at sige fra og bede om hjælp.

Stresshåndtering:  Mål: Nedbringe Ms stressniveau  Metode: M kan ofte godt se sine egne advarselstegn på at hans stressniveau er for højt, men formår ikke at handle på dette. Derfor skal der arbejdes struktureret sammen med et professionelt personale omkring træningen af netop dette. M og personalet udvælger derfor i samarbejde en af de identificerede stressorer. Gennem samtale mellem personale og M vurderes der på hvordan der kan arbejdes med denne ene stressorer og om det er noget der kan fjernes eller om det er noget der skal kompenseres for ved hjælp af fx fysiske ændringer, omstrukturering af tanker, øget struktur eller tillæring af nye strategier. Personalet laver derefter et udkast til en måltrappe, som præsenteres for M. Personalet og M skal være enige om måltrappens indhold. Derefter udarbejdes GAS-skema til det første trin på måltrappen. Når måltrappen og GAS-skema er færdig aftales starttidspunkt og tid for første evaluering.

Stressorer Grundlæggende stress:  Søvnproblemer  Økonomi  Seksuelle frustrationer  Naboer  Rod i lejligheden – giver rod i hovedet  Når folk ikke forstår mig  Uoverskuelige (arbejds)opgaver  Ensomhed

Stressorer Situationsbestemt stress:  Larm  Fysiske ubehageligheder: hovedpine, forkølelse osv.  Pludselige forandringer  Arbejdsopgaver jeg ikke kan lide  Når folk siger noget jeg ikke forstår  Vejret  Uretfærdigheder og skuffelser  At skulle gå i bad  Ferier og højtider  Transport

Ms advarselstegn Tegn på at M er for højt i sit stressniveau og at der skal gøres noget anderledes for at sænke det igen.  Jeg skærmer mig  Jeg bliver mere træt  Jeg føler mig doven/mangler energi  Jeg stikker af/undgår ting  Jeg bruger mere tid på mine interesser  Jeg bliver mere aggressiv  Jeg føler mig utryg  Jeg får flere bekymringer  Jeg bliver irritabel  Jeg får flere negative tanker/tankemylder (pessimistisk)  Jeg føler mig ked af det

M´s advarselstegn Tab af konkrete færdigheder som er tegn på at M´s stressniveau er for højt  Hygiejne  Orden  Sprog (mister ord)  Nærvær  Hukommelsessvigt  Sociale færdigheder  Hverdagsfærdigheder

M´s kaostegn Akutte:  Angst-panikanfald  Forvirring/desorientering  Rod i dag og nat Langvarige:  Depression  Tankeforstyrrelser  Virkelighedsflugt

Arbejde med socialfærdighedstræning:  Mål: Træne at sige fra og bede om hjælp  Metode: M har 2 vigtige sociale færdigheder der skal trænes for at han kan arbejde med at få et lavere stress niveau og derved en højere trivsel i sin hverdag. Færdighederne kan med fordel trænes på TBUs metalværksted, hvor M oplever at hans stressniveau er lavest. M kan fx arbejde med at bede om hjælp til konkrete arbejdsopgaver, samt at sige fra overfor socialt samvær som M i den givne situation enten ikke ønsker eller ikke har overskud til. Personalet kan lave et udkast til en måltrappe, som kan sikre at M på sigt også kan træne de to færdigheder uden for TBU regi. Måltrappen præsenteres for M. Personalet og M skal være enige om måltrappens indhold. Derefter udarbejdes GAS-skema til det første trin på måltrappen. Når måltrappen og GAS-skema er færdig aftales starttidspunkt og tid for første evaluering.

Måltrappe

Successikringsskema Mål Hvis det går bedre end forventet Forventet mål. Det jeg tror jeg kan Hvis der sker noget uventet

Jesper Lau Guldager  Præsentation  Jesper før og efter selvforståelseskursus

Efter selvforståelseskursus  Implementering  Plakat

Afrunding og spørgsmål:  Tak for i dag!  Ved efterfølgende kontakt og spørgsmål: