Projekt fællesspisning - familiefællesskab Velkomst og præsentationsrunde Kort introduktion til ideen ved diakonipræst Marie Kirketerp Oplæg ved Birgitte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop til 4H’s landsmøde d. 12. maj 2007 – Moar, må jeg lege med…? Moar, må vi gerne lege med…? - om samarbejde med andre!
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Forældremøde X årgang.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Jeg støtter barnet ved:
Hvad så med kirkernes sociale ansvar? Konference og høring på Christiansborg d. 22. oktober 2013.
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Det gode klasserådsarbejde
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
”Kaldet til kærlighed”
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
En menighed, der søger enhed
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Skole, børnehave, kultur- og Idrætscenter Udvikling gennem ”Top Nu” Ejer Bavnehøj Mandag d. 09. januar 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Fritidspas.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
BROBYGNINGSPROJEKTET ”samskabelse af sundhed”
Diakoni i lys af skabelse og forløsning hvad er diakoni?
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Klubledermøde - Syd 1. Juni Motion & Foreningsliv … 4 fokusområder i 2015 Klubudviklingsprojektet bliver en success Fastholdelse af unge I overgangen.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Damer og herrer er så og så fede… Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash? Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash?
DIAKONIENS ÅRHUNDREDE diakonale opgaver og behov i dag.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
- Når integration begynder i børnehøjde
Strategi for børn Aug Camilla Hougaard, Merete Heldt, Vinnie Nielsen, Britt Kristensen, Betina Meldgaard og Karen Gonge.
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Tak - mens vi lever 25 år som præst - om 9 mdr.!
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Kvalitet i folkeoplysningen
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Fællesskaber i hverdagen og et aktivt fritidsliv
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
”Baptistkirken vil:”.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
SFO- og daginstitutionslederkursus
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Projekt fællesspisning - familiefællesskab Velkomst og præsentationsrunde Kort introduktion til ideen ved diakonipræst Marie Kirketerp Oplæg ved Birgitte Viftrup Mortensen, konsulent ved Samvirkende Menighedsplejer. Birgitte har særligt inden for det seneste år arbejdet med oprettelse af familienetværk i kirkeligt regi Kaffe og fælles drøftelse af struktur, udfordringer og muligheder Næste møde – august

Introduktion til ideen Mange steder en opmærksomhed på de sårbare børnefamilier Beslutning om fokus

Fælles familieprojekt Et samarbejde på flere planer: Provstiplan Mindre enheder Helt lokalt

Samlet betragtet: Visioner og muligheder for støtte til familier Familiefællesskab - fællesspisning Familievenner - støtte hos familien Feriehjælp og udflugt

Aktører ved projekt Familiefællesskab Diakonigruppe og diakonipræst Lokalt menighedsråd Frivillige Samarbejdspartnere: - Foreninger? - Skoler/børnehaver?

Familieprojektet i sin helhed: En proces som vil tage sin form i en udvikling fra græsrodsniveau ProcessenInput fra aktører Fælles projekt Ressourcer og muligheder Ideer FamilieprojektBehov Ressourcer og muligheder

De bagvedlæggende diakonale værdier i arbejdet: At være medmenneske Ligeværd og respekt Gensidighed – vi har alle brug for hinanden Det inkluderende fællesskab

De bagvedlæggende diakonale værdier i arbejdet: Diakoniens væsen bygger bl.a. på: Skabelsestanken – vi er ALLE skabt i Guds billede Fællesskabet i Guds kærlighed Vi er elsket – og derfor kan vi elske Næstekærlighedstanken – det dobbelte kærlighedsbud Efterfølgelse og udsendelse – Kristus som forbillede Billedet af kirken som tjener/tjenende Barmhjertighedstanken Ud fra det grundlag kan bl.a. siges: Næstekærlighed omfatter alle sider ved mennesker. Der er perioder i livet, hvor man har evne og mulighed for at give, og andre gange trænger man til selv til at få. Gensidighed er et nøgleord. Vores livsbetingelser er forskellige, nogen har det vanskeligere end andre. Og mulighederne for forandring er forskellige. Omsorg og næstekærlighed bygger på gensidighed, ligeværd og respekt for den andens integritet. Inkluderende fællesskab er et vigtigt udtryk for kirkens medmenneskelige omsorg. Dette fællesskab beskrives i Bibelen som en krop med mange forskellige lemmer og funktioner (1. Kor 12). I dette fællesskab mødes mennesker af begge køn med forskellige funktionsevner, forskellig kultur og etnisk baggrund. I et inkluderende fællesskab skal den enkelte både se og blive set. Der gives gensidig trøst og hjælp, der frigøres nye kræfter og nyt håb. Uddrag af Den norske kirkens plan for diakoni.

Gensidighed er et nøgleord i diakonien Vi har alle ind imellem brug for hjælp og støtte i hverdagen og andre gange har vi overskud til at hjælpe.

Fællesspisning – familiefællesskab Hvorfor? Mange savner fællesskab/netværk (ensomhed) En af vores største forcer som kirke er at være fællesskabsdannende Trygt forum med rum til spejling og sparring Frirum/pusterum Gensidig hjælp - selvhjælp

Visionen for familiefællesskaberne: Støtte for tiden sårbare Danne rammen om det inkluderende fællesskab Skabe rum for spejling og sparring, tryghed, sundhed og glæde

Aftenens program kunne være: Madlavning, lektiehjælp og leg Fællesspisning Fælles oprydning Kaffe og godnathistorie senest - Tak for i aften Nogle gange: temaaften med oplæg og samtale om problemstillinger f.eks. skilsmisse samtidig aktivitet for børnene

Eksempler på de frivilliges opgaver: Lave madplan med opskrifter Købe ind Lave mad - sammen med nogle af de voksne Lave lektier - sammen med nogle af de voksne og børnene Ind i mellem arrangere aktiviteter som afvikles sammen med nogle af de voksne og børnene Organisere borddækning og oprydning Skabe en hjemlig atmosfære med plads til den enkelte Sætte rammen for aftenens program og kultur Snakke med deltagerne

Praktiske udfordringer: Lokalitet – hvor kan vi være, hyggelige rammer med flere rum, udeareal samt køkkenfaciliteter. Udgifter til materialer Rekruttering af frivillige - netværk Formidling af muligheden – netværk

Fælles drøftelse af: struktur, udfordringer og muligheder 1) Overvej hvordan fællesspisningsarrangementerne kunne struktureres – (f.eks. hvor ofte, hvor mange, program, grundlæggende tilgang, hovedopgave, delopgaver etc..) 2) Overvej hvilke udfordringer der er lige nu i forhold til at starte med et fællesspisningsprojekt. Og hvilke udfordringer kunne dukke op. 3) Overvej, hvilke muligheder der er for at arbejde med de udfordringer. Og overvej hvilke muligheder der er i projektet.

Tidsramme: Maj: Indledende møde med konsulent samt interesserede frivillige. August: Opfølgende møde/møder Opgavefordeling Orientering til familier – evt. via nøglepersoner September: Første fællesspisning Åben eller lukket gruppe?

Ord til slut…. Fra kirkens første tid har menighedsdiakoni haft to hovedopgaver. Den første er besøget, dvs. villighed til at gå ud og være nær det nødstedte menneske. Den anden opgave er gæstfriheden, som betyder en tilsvarende åbenhed til at tage imod næsten og lukke ham eller hende ind i det vigtigste af alle fællesskaber, bordfællesskabet. Johannes Nissen, artikel i præsteforeningens blad 2015