DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Arbejdsglæde - helt enkelt
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Alexander Kjerulf Projekt Arbejdsglæde
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
At leve med en kronisk sygdom
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Historier fra et demonstrationsprojekt
Arbejdsglæde som ledelsesredskab, Fredensborg Kommune
Arbejdsglæde Jon Kjær Nielsen Chief Happiness Officer.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Den danske universitetssektor
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Motivation af medarbejdere
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Forum Budget
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Empowerment og sundhed
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap og Beskæftigelse. Et litteraturstudie. Malene Rode Larsen & Jan Høgelund SFI – Det Nationale.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Workshop Motivation og fokus på målet
Et fagligt løft af folkeskolen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Livsværdier Definition:
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Hvad er arbejdsglæde? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør vi? (Masser af konkrete tips!) ‏
7. klasse.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.3 – Muligheder Anders Dræby Sørensen, fagleder.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer.
Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.1 – Introduktion
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Personalestyrelsen Ansættelse af personer med nedsat funktionsevne Tekst.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab Alexander Kjerulf Jon Kjær Nielsen.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Arbejdsglæde Forsikringsseminar - Christiansminde Cat Hindberg.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen, studielektor og faglig leder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A. Handicaporienteret mulighedsafklaring 2

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den ADD- og ADHD-venlige arbejdsplads › Få stressfaktorer (Få deadlines, ydre struktur, klare opgaver og klart ansvar etc.) › Få distraktionsfaktorer › Minimalt papirarbejde 3

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den ADD- og ADHD-venlige arbejdsplads Alternativer til ’8-4 jobbet’ › Hjemmearbejde, f.eks. med telefonsalg og telekommunikation › Flere deltidsjobs › Forfatter › Uafhængig konsulent › Entrepeneur / igangsætter (Kathleen Nadeau, 1997) 4

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den Dysleksi-venlige arbejdsplads › Mindre grad af skriftlige instruktioner og rapportskrivning 5

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den Asperger-venlige arbejdsplads › Mindre grad af relationsarbejde › Struktur og rutiner › Analytisk arbejde 6

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den Asperger-venlige arbejdsplads › IT-arbejde › Ingeniør › Forsker, f.eks. fysik eller matematik › Advokat › Bibliotekar › Kirurg 7

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den handicapvenlige arbejdsplads › Muligheder? 8

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvilke muligheder kan der være med forskellige typer af handicap? › Hvordan kan jeg bedst muligt motivere klienter med handicap til at opsøge muligheder?

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse B. Handicap og positiv psykologi 10

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Positiv psykologi: Positive følelser er den største ressource i forhold til at opnå succes i livet (Robert Biswas-Diener, 2010) 11

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse: Positive mennesker/medarbejdere har: › Højere grad af beskæftigelse › Flere kunder, større produktivitet, større indtjening › Færre sygedage › Vurderes højere af ledere, lærere, kunder og supervisore › Ledere og chefer bruger mere kvalitetstid på positive medarbejdere (Robert Biswas-Diener, 2010) 12

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse: Udvalgte råd fra Richard Templars internationale bestseller ”Guide til Jobbet”: › Glæd dig over dit arbejde › Find et godt smil › Udstrål selvsikkerhed og energi › Lad være med at brokke dig › Vær høflig og sig tak (Richard Templar, 2010) 13

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse blandt personer med handicap: Personer med en positiv indstilling til betydningen af deres handicap har højere grad af beskæftigelse end andre (SFI, 2003) 14

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse blandt personer med handicap: ”…optimism, resilience, and well-being among people with disabilities will substantially increase their employment, educational attainments, and well being” (Martin Seligman, Positive Psychology Center, University of Pensylvania) “The most important disability isn't physical. It's the lack of accountability and discipline to take action…” (Marie Josee Salvas, Smarts and Staminas) 15

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvordan har jeg bidraget til at skabe mere positiv kultur på arbejdspladsen? › Hvordan skaber jeg mere positivitet i min karriere?