Forebyggende Elementer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Hjerterum og opsøgende funktion
Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
Graviditetsomsorgen i Danmark
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Læringsstile og lektier
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
I dag er temaet Visualisering
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Psykoedukation til unge i OPUS
Idræt - også for sindslidende
God trivsel = God læring
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Underviser Ronny Højgaard Larsen
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Undervisning for pårørende Bipolar affektiv sindslidelse
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Dagsorden:  Grounding med ballstick  Fremlæggelse af kropstegninger  20 hurtige til professoren  Anden underviser  Meebook-forløb omhandlende huden.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Patientundervisning 6. Session Bipolar lidelse AKTIVITETSPLANLÆGNING ved mani og depression.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Grænser.
Demens Anne Mette Jensen.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Forebyggende Elementer SKÆRMNING / ANGST   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Bevare roen Rumme angsten Være tilstede Verbalisere PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner ved angst og at pulsen kommer op ved fysisk aktivitet = ikke farligt SANSEINTEGRATION   Kugledyne, kuglepude Kuglestol, Kuglebad Trykbehandling Børsteprogram (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING   Grounding: Begge fødder i gulvet Tramp Ballstick, rul/tryk under fødderne Dyb og rolig vejrtrækning (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) AKTIVITET Tilbyde og strukturere meningsfuld og konkret aktivitet, som kan flytte fokus fra angsten f.ex.: puslespil, strikke, krydsord, (bræt)spil, være med til noget velkendt, f.eks. dække bord, lave kaffe   RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE   FYSISKE RAMMER Fjerne angstprovo- kerende stimuli (lyd/lys/ting/mennesker/o.a) Skabe trygge rammer Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: Gang Stavgang, løb (Kondi)cykel MUSIK Tilbyde musik som den angste kan lide Beroligende musik med fast rytme,f.ex. Musicure v.h.a. Resonance pude (musikpude) Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug.11

Forebyggende Elementer JEG-STØTTENDE Rumme personen med demens Vær tilstede så personen med demens kan spejle sig Hjælpe til at sætte ord på tanker og handlinger Forebyggende Elementer SKÆRMNING / Demens   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli PSYKOEDUKATION Sjælden mulig Sanseintegration  Kugledyne, kuglepude, Kuglestol, vægtmancetter. Trykbehandling Gyngestol Lyd, dufte og smag (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE AKTIVITET Tilrettelægge og strukturere efter interesser og ressourcer Være med til praktiske opgaver der er velkendte Bedre med aktivitet i kort tid end slet ingen   KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Grounding: Begge fødder i gulvet Tramp Ballstick, rul/tryk under fødderne eller på kroppen FYSISKE RAMMER Skabe overskuelighed og genkendelighed i omgivelserne Skabe rammer med struktur og rutiner Tilpasse stimuli (tænde/slukke radio,lys, osv. FYSISK AKTIVITET: Gang, boldspil, Petanque, (kondi)cykel Tag udgangspunkt i tidligere kendte fysiske aktiviteter og interesser hos personen med demens MUSIK Tilbyde musik som personen med demens kender eller beroligende musik med fast rytme Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

Forebyggende Elementer SKÆRMNING / DEPRESSION   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Vikarierende håb Være tilstede Verbalisere Støtte til at træffe valg Realitetskoorigerende PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner og tanker samt symptomer. Understrege at depressionen slutter igen SANSEINTEGRATION   Kugledyne, Kuglestol (ved søvnbesvær) (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING   Trampe hurtigt Ballstick, rul/tryk under fødderne (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) AKTIVITET Forvent, at personen kan. Tilbyde og strukturere enkle aktiviteter efter interesser og ressourcer, Være med til praktisk arbejde Bedre med aktivitet i kort tid end slet ingen.  RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE   FYSISKE RAMMER skabe faste og beskyttende rammer Skabe mulighed for ro, men også ”sol, lys og friske vækkende farver/stimuli” Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: Gang i rask tempo Stavgang, (Kondi)cykel badminton, petangue, kongespil MUSIK Lytte til musik gerne med hurtig fast rytme, som personen kan lide Høre ”glad” musik høre lydbog Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

Forebyggende Elementer SKÆRMNING/SELVSKADENDE ADFÆRD   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Verbalisere Vikarierende håb Overholde aftaler Nærhed – afstand Rumme adfærden PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner og tanker, men ikke den selvskadende handling SANSEINTEGRATION  Kugledyne, kuglepude, kuglebad, Kuglestol. Trykbehandling Børsteprogram (vejl. ergo + fys) RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Grounding: begge fødder i gulvet tramp, ballstick, rul/tryk under fødderne AKTIVITET Aktivitet kan flytte fokus fra selvskadende adfærd tilrettelæggers efter interesser og ressourcer       FYSISKE RAMMER tilpasse stimuli (lyd/lys,ting,mennesker o.a.) fjerne angstprovokerende elementer Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: alt hvor pulsen kommer op: løb, stavgang, basketball, (kondi)cykel og styrketræning, gang MUSIK Tilbyde musik som personen kan lide, Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

Forebyggende Elementer SKÆRMNING / SUICIDAL ADFÆRD   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Vikarierende håb Være tilstede Verbalisere Hjælpe til at træffe valg Rumme adfærd Realitetskoorigerende PSYKOEDUKATION Normalisere reaktioner og tanker SANSEINTEGRATION   Kugledyne, kuglepude, Kuglestol, kuglebad Trykbehandling (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING   grounding: begge fødder i gulv Tramp ballstick, rul/tryk under fødder (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) AKTIVITET Tilbyde og strukturere forudsigelige aktiviteter. Enkle lystbetonede aktiviteter efter interesser og motivation. RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE   FYSISKE RAMMER skabe faste og trygge rammer Skabe mulighed for ro, men også ”sol, lys og friske vækkende farver/stimuli” Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst FYSISK AKTIVITET: Skal være lystbetonet, (stav)gang, løb, (motions)cykle, styrketræning. kan være provokerende MUSIK Lytte til musik efter personlig smag Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

Forebyggende Elementer SKÆRMNING/ UDADREAGERENDE ADFÆRD   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Bevare roen Rumme vreden Overholde aftaler Verbalisere Nærvær - afstand PSYKOEDUKATION Normalisere vreden, men ikke den destruktive handling SANSEINTEGRATION  Kan sjældent anvendes, når man ikke kan holde sig i ro i længere tid og/eller da det mistolkes RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Kan sjældent anvendes, når man ikke kan holde sig i ro i længere tid og/eller da det mistolkes Evt. muligt ved verbal guidning AKTIVITET Det kan være svært at motivere til aktivitet, men aktivitet kan flytte fokus fra vreden f.ex. ved: bordfodbold, (bræt)spil, kort, terninger, praktiske opgaver, playstation       FYSISKE RAMMER Trygge, rolige og faste rammer f.eks. egen stue/værelse Vælge interiør med omhu FYSISK AKTIVITET: Gang, stavgang, løb Bokse i pude/boksebold Styrketræning (Kondi)cykel MUSIK Tilbyde musik som personen kam lide Musik er et godt og neutralt samtaleemne Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region Sjælland, aug. 11

Forebyggende Elementer SKÆRMNING / UROLIG ADFÆRD   SKÆRMNINGS PRINCIPPER Omsorg, samarbejde, observationer,struktur, grænsesætning, valg af stimuli, realitetskorrigerende JEG-STØTTENDE Bevare roen og overblikket Rumme uroen Træffe valg for den urolige Begrænse gøremål PSYKOEDUKATION Have fokus på dét der kan give mere ro SANSEINTEGRATION  Kugledyne, kuglepude Kuglestol, Kuglebad Trykbehandling (vejl. fra ergo-/fysioterapeut) RELATION MELLEM SINDSLIDENDE OG PERSONALE AKTIVITET Tilrettelægge og strukturere efter interesser og ressourcer Være med til praktiske opgaver Bedre med aktivitet i kort tid end slet ingen   KROPSBEVIDSTHEDS- TRÆNING Grounding: Begge fødder i gulvet Tramp Ballstick, rul/tryk under fødderne   FYSISKE RAMMER Tilpasse stimuli (lyd/lys/ting/mennesker/o.a) Skabe rolige rammer Tænde/slukke radio og åbne/lukke vindue bevidst MUSIK Tilbyde musik som personen kan lide. Beroligende musik med fast rytme f.ex. Musicure v.h.a. Resonance pude (musikpude) FYSISK AKTIVITET: Gang, stavgang, løb Basketball Petanque Styrketræning (Kondi)cykel Klinik for ergoterapi og fysioterapi, Psykiatrien Region sjælland, aug. 11