FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Energi- & Vandværkstedet
Erhvervsakademi DANIA
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Et væksthus for børn og voksne
FIRST LEGO League, Skandinavien
Science Class Juelsminde Skole
Roskilde Tekniske Gymnasium
International Linje.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Projektlederens rolle(r)
Uddannelsesparathed - hvad er det
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby Naturfagskoordinator i Sorø Kommune.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
FIRST LEGO LEAGUE HVEM STÅR BAK? Stiftelsen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League- turneringerne i Skandinavien ” Stiftelsens formål er at.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Madkamp - DM i madkundskab
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
DM I SOSU SKILLS DREJEBOG TEMADAG D. 24. MARTS 2010 Annie Philipsen, PR & international koordinator SOSU C.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 Kick Off møde mandag den 12. september 2016.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
- en spændende kundskabs- og teknologikonkurrence for børn og unge
Det handler om eleverne
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Præsentationens transcript:

FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO

Hvem står bag FLL i Skandinavien? Organisationen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League i Skandinavien Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser i naturfag, matematik og teknologi. Over 200.000 børn har deltaget i vores aktiviteter og oplevet inspirerende læring med undervisning i et Newton-rum eller gennem deltagelse i FIRST® LEGO® League. Vi er glade for at have et stort og voksende netværk i Danmark, Skandinavien og resten af verden. - Aliquid est possibile -

FIRST Scandinavia c c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin Vi er i dag 10 ansatte med forskellige baggrunde. Lærere, pædagoger, civilingeniører, designere m.fl. Organisationen arbejder hovedsagligt med to koncepter: FIRST LEGO League og Newton. FLL var det, vi startede med i 2000. Men vejen har været lang, og vi har gennemført mange projekter, som på hver sin måde har haft med vores koncepter at gøre.

Hvad er FLL? 1 En teknologi- og videnskonkurrence for børn og unge i alderen 10-16 år 2 Har en projektperiode på 8 uger (fra 12. september – 7. november 2015) 3 Afsluttes med en turnering den 7. november 2015 i 50 byer i Skandinavien

Hvorfor FLL? Med FLL ønsker vi at bidrage til, at skolen skal kunne motivere børn til at interessere sig for naturvidenskabelige fag, teknologi og design 1 Gode oplevelser med teknologi og projektarbejde 2 En undervisningsform, der egner sig godt til tilpasset læring 3 Øger interessen for naturvidenskabelige fag og teknologi 4 Øger rekrutteringen til naturvidenskabelige studier Få erfaring med en arbejdsmetode, som bruges i videreuddannelser og i arbejdslivet!

FLL udfordrer børn og unge gennem reelle problemstillinger Hvorfor FLL? FLL udfordrer børn og unge gennem reelle problemstillinger Holdene møder mange af de arbejdsbetingelser, man er underlagt i det virkelige arbejdsliv: De har ikke nok ressourcer De ved ikke, hvad konkurrenterne gør De må opfinde/designe/udvikle Lave prototyper Omdesigne og bygge igen Til sidst skal holdene levere et produkt til rette tid.

FLL-kerneværdier Vi arbejder sammen som et hold. Vi arbejder sammen for at finde løsninger med vejledning fra vores vejledere. Det, vi lærer, oplever og erfarer, er vigtigere end at vinde. Vi deler vores erfaringer med andre. Vi er gode konkurrenter. Vi er venlige og professionelle i alt, hvad vi gør. Vi har det sjovt!

SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUB - VENNEGRUPPE Hvem kan deltage? Alle mellem 10 og 16 år! SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUB - VENNEGRUPPE

Hvem kan deltage? 1 Der kræves ingen forkundskaber for at deltage, men det er en fordel, hvis holdene er sammensat af piger og drenge med forskellige evner og interesser. 2 Deltagerne i FLL erfarer ofte, at de må bygge på hinandens viden for at få det bedst mulige resultat. 3 Holdet har mindst én voksen vejleder, og vi anbefaler en holdstørrelse på 10 deltagere. 4 Aldersgrænsen er 10-16 år. Vi lægger vægt på, at FLL skal være forankret i skolen. Alle elementer i projektet tager udgangspunkt i kompetencemålene i Norge, Sverige og Danmark. Projektet er tværfagligt med hovedvægt på naturfag, dansk og matematik.

Hvem kan deltage? Her er der plads til alle!!! Teknologen Programmøren Forskeren Problemløseren Entertaineren Kunstneren Teoretikeren Projektlederen Et godt resultat i FLL afhænger af samarbejdet mellem forskellige mennesketyper med forskellige kvaliteter!

Arbejdsfordeling Et forslag er at lade elevene "søge" jobbene Teknologidelen med robotkonstruktion og programmering Bygning af Challenge-sæt Forskningsdel Profilering og markedsføring Foto Projektaflevering

Skole-hjem samarbejde Forældrenes rolle: Faglige bidragsydere Ansvar for nogle af grupperne Arrangere egne FLL-aftener, miljøarrangementer Hjælpe til med at holde tidsplanen på turneringsdagen Supporter Sponsorer?

Skole-hjem samarbejde Det kan være en ressource for holdene at tage kontakt til lokale virksomheder og skaffe samarbejdspartnere, som kan bidrage både fagligt, økonomisk eller på andre måder. Dommerne i FLL kommer fra erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne.

Årets opgave

Projektets inddeling Forskning Teknologi

Forskning & Markedsføring Udføre baggrundsstudier af årets tema Definere et problem Finde en innovativ løsning Forberede en præsentation Projektaflevering MARKEDSFØRING Markedsføre projektet Planlægge og udforme en PIT Forberede en markedsføringspræsentation

Teknologi Sammensætte Challenge-sættet Udvikle og bygge en robot Programmere robotten Vælge strategi på robotbanen Forberede en teknisk præsentation Projektaflevering

Samarbejde Vurderes i pit.

Turneringsdagen Præsentation af forskning- og markedsføringsopgaven for dommerne

Turneringsdagen Konkurrencer med robotter på robotbaner

Turneringsdagen Teknologipræsentation for dommerne

Turneringsdagen Samarbejde præsenteres i pit

Jr. FLL Enkelte turneringer inkluderer også Jr. FLL-hold Disse deltagere er mellem 6 og 9 år og har arbejdet med samme tema som FLL-holdene

Skandinavisk finale Holdet, som vinder FLL Champion-prisen i hver turneringsby, er kvalificeret til at deltage. Den skandinaviske finale afholdes 3 uger efter de regionale turneringer.

Udgifter Newton-netværket 23.10.2014 TILMELDINGSGEBYR: NOK 2.300,- DKK 2.200,- SEK 2.500,- (pr. hold) Inkluderer: 12 stk. T-shirts - egen side på internettet – opgaven – support - turneringsdeltagelse CHALLENGE-SÆT: NOK 1.250,- DKK 1.100,- SEK 1.100,- ROBOTSÆT: NOK ca. 3.000 - 5.000,- Besøg: inxcover.no for at se en opdateret pris

Vigtige datoer 1. februar: Tilmelding starter    1. september: Tilmeldingen lukkes 12. september: Opgaven 2015 offentliggøres kl. 13.00 Uge 38: Lokalt vejledermøde Uge 44: Dommersamling/-oplæring 7. november: Regionale turneringer 28. november: Skandinavisk finale

af deltagerne vil anbefale FLL til andre Virker det? DELTAGERNE BLEV BEDT OM AT RANGERE FREMTIDIGE STUDIER/JOB EFTER INTERESSE: 92% 1. Teknologi 2. Naturfag 3. Matematik 4. Eget modersmål 5. Samfundsfag 6. Engelsk af deltagerne vil anbefale FLL til andre

Virker det? PROCENT, SOM GIVER TOPKARAKTER TIL DELENE AF FLL-PROJEKTET 75% 77% 1. Bygge og programmere robot 2. Arbejde med forskningsopgaven 3. Forberede præsentationen til turneringen 4. Deltage i turneringen 5. Være en del af holdet 37% 35% 25%

97% 83% Vejlederundersøgelsen Virker det? Vil anbefale FLL til andre Ønsker at være vejleder til næste år

Tilgængelige ressourcer FILM GALLERI TIL LÆREREN MARKEDSFØRING TIL ROBOTTEN VÆRKTØJSKASSE På hjemmesiden hjernekraft.org kan man finde et bredt udvalg af ressourcer og hjælpemidler

Facebook: FIRST LEGO League Scandinavia For mere information: Web: hjernekraft.org Facebook: FIRST LEGO League Scandinavia

Mange tak