Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FIRST LEGO League, Skandinavien

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FIRST LEGO League, Skandinavien"— Præsentationens transcript:

1

2 FIRST LEGO League, Skandinavien
Stiftelsen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League-turneringerne i Skandinavien. ”Stiftelsens formål er at stimulere børns interesse for naturvidenskabelige og tekniske/matematiske fag gennem engagerende projekter, hvor børnene selv er drivkraften”

3 FIRST LEGO League, projektet
FIRST LEGO League er en teknologi- og videns turnering for børn og unge i alderen år. Projektet har 3 delmål:

4 FIRST LEGO League, Skandinavien
er et tværfagligt projekt med fokus på naturfag, matematik og dansk har børn og unge i alderen år som målgruppe har projektperiode fra 17. september til 12. november afsluttes med en turnering 12. november i 40 byer fordelt over hele Skandinavien

5 Hvorfor FIRST LEGO League?
Gennem projektet ønsker vi, at give børn og unge gode oplevelser med teknologi og projektarbejde tilbyde en undervisningsform som egner sig godt for en innovativ didaktik i folkeskolen - bidrage til at øge interessen for de naturvidenskabelige fag og teknologi bidrage til øget rekruttering til de naturvidenskabelige studier Fremtidens arbejdspladser kræver nye kompetencer!

6 Hvorfor FIRST LEGO League?
Udfordre børn og unge gennem reelle problemfelter. Holdene møder mange af de arbejdsbetingelser, som man er underlagt i det virkelige arbejdsliv: Der er ikke tilstrækkelige resurser til rådighed Der mangler viden om konkurrenternes tiltag Holdene må selv opfinde/designe/udvikle Holdene må selv konstruere prototyper Der skal re-designes og bygges op på ny Afslutningsvis skal holdene levere et produkt i forhold til en deadline.

7 Forskningsopgaven Der skal foretages researches vedr. årets tema
Definere et problem, som holdet skal finde løsninger på Finde innovative løsninger Forberede en præsentation af forskningsopgaven Projektindlevering

8 Teknologiopgaven Udvikle og bygge en robot Programmere robotten
Vælge funktionelle værktøjer, motorer og sensorer Vælge strategi, hver runde er på 2,5 min Forberede en teknisk præsentation Projektindlevering

9 Eksempel på en robotbane

10 Profilering Markedsføre projektet og holdets løsning forud for turneringsdagen eller Udvikle en plan for markedsføring i forlængelse af turneringsdagen Planlægge og udforme PIT’området, så holdet og projektet bliver profileret Udarbejde ’råb’, sang, kostumer og andre effekter, for at synliggøre holdet på turneringsdagen Forberede en PIT præsentation Projektindlevering

11 Arbejdsprocessen Projektets arbejdsproces er lig den proces, som man ofte møder i erhvervslivet. Vurdere resultater i forhold til mål og planer Samarbejde Arbejdsfordeling, brug af den enkeltes stærke sider Internt støtte og hjælp på holdet Selvstændighed Dokumentere arbejdsprocessen i projektindleveringen Et godt resultat i FLL er som regel afhængig af et samarbejde mellem deltagere med forskellige intelligenstyper og med forskellige kvalifikationer.

12 Priserne Priserne afspejler de vigtigste værdier i FIRST LEGO League
FIRST LEGO League CHAMPIONS – prisen Robotkonkurrencens 1. pris Robotkonkurrencens 2. pris Forskningsprisen (1. og 2. plads) Teknologiprisen (1. og 2. plads) Profileringsprisen (1. og 2. plads) Samarbejdsprisen TURNERINGENS VINDER

13 FIRST LEGO League i skolen
FLL er et projekt, der passer godt ind i faghæfternes beskrivelser og forskningsmetodikken står stærkt i dette projekt. Her er nogle få eksempler på aktuelle mål fra ’Fælles mål’. - Dansk eksempler fra: Mål for Sprog , litteratur og kommunikation. Undervisningen skal lede frem til, at eleverne Skal kunne bruge sproget bevidst til kommunikation, argumentation, problemløsning og formidling af viden Skal søge og anvende information og dokumentere kendskab til kritisk anvendelse af søgeresultater Matematik: Mål for Matematik i anvendelse. Undervisningen skal lede frem til ,at matematisere problemstillinger fra dagligdagen, samfundslivet og natur og tolke matematiske modellers beskrivelser af virkeligheden anvende faglige redskaber, begreber og kompetencer til løsningen af matematiske problemstillinger i forbindelse med dagligliv, samfundsliv og natur erkende matematikkens muligheder og begrænsninger ved beskrivelse af virkeligheden Hjemkundskab: Samfund – resurser - miljø: Fødevarer , forbrug, hygiejne. Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne kan få en forståelse af fødevarers vej fra jord til bord (oprindelse, sæson, produktion, distribution, indkøb, anvendelse og bortskaffelse) FLL kan organiseres som en integreret del af skolens hverdag, ikke blot som et supplement til den. Ved at deltage i FLL vil eleverne via flere fag arbejde med specifikke dele af Fælles Mål.

14 FIRST LEGO League for alle mellem 10-16 år
Her er der plads til både... Teknologen Programmøren Forskeren Problemknuseren Entertaineren Kunstneren Teoretikeren og Projektlederen

15 Arbejdsfordeling Organisering Hele klassen deltager
En gruppe af elever deltager En gruppe sat sammen af elever på tværs af flere klasser deltager Et valghold Et fritidsprojekt FLL er en del af den ordinære undervisning FLL organiseres som et tiltag udenfor den ordinære undervisning – herunder eksempelvis ungdomsskoleundervisning

16 Arbejdsfordeling Jobsøgning
Det er en god idé, at lade eleverne ”søge” de forskellige job: Teknologipræsentation og robot Bygning af Challenge – sæt Forskningsdel Profilering og markedsføring Foto Projektindlevering

17 Skole-hjem samarbejde
Forældrenes rolle Faglige bidragsydere Ansvar for nogle af grupperne Arrangere egne FLL aftener, miljøarrangementer Opgaver på turneringsdagen (eks. Tidstagere) Sponsorer

18 Turneringsdagen Lørdag 12. november 2011
Turneringen gennemføres i 40 byer i Skandinavien

19 Turneringsdagen Turneringen streames i mange byer
Adressen lægges på

20 Turneringsdagen Råskitse for turneringsdagen:
Turneringsområdet åbner og holdene bliver registreret, når de ankommer Pit’en skal klargøres Åbningsarrangement Robotkørsler, PIT og teknisk præsentation, præsentation af forskningsopgaven overfor dommerne efter en planlagt tidsplan Præmieuddeling Afslutningsarrangement

21 Turneringsdagen Konkurrere med robotter på robotbaner

22 Turneringsdagen Præsentation af forskningsopgaven foran et dommerpanel

23 Turneringsdagen Teknisk præsentation foran et dommerpanel

24 Turneringsdagen PIT - præsentation og profilering af holdet på turneringsdagen

25 FIRST LEGO League Skandinavisk finale
3. december 2011 i Gjøvik, Norge Holdet består af max 10 deltagere og 2 vejledere

26 En god samarbejdsarena

27 FLL og erhvervslivet Samarbejde med erhvervslivet
Holdene har blandt andet til opgave at tage kontakt til lokale virksomheder for at skaffe samarbejdspartnere, som kan bidrage både fagligt, økonomisk og på andre måder til projektet og til projektløsningen . FLL’s dommere kommer fra erhvervslivet og uddannelsesinsintitutionerne Utklipp fra Herning Folkeblad

28 På hjemmesiden findes alle relevante informationer. Fra kan du også down loade den nyttige ”Håndbog for vejledere” samt ”FLL i skolen” som beskriver, hvad FLL er.


Download ppt "FIRST LEGO League, Skandinavien"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google