Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Konklusion på Workshop om sindslidende
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Tillid Temadag for AMIR
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Dan Zielke og 1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Det nye Socialtilsyn.
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
Muligheder og rettigheder
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Socialtilsyn Hovedstaden Samarbejdsmøde med kommunerne og regionen Den 4. december 2013.
SOCIALTILSYN NORD
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Socialtilsyn Region Hovedstaden Møde i KKR den 16. april 2013.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
DDKM & Dokumenthåndtering
Kvalitet i plejen.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Vidensbaseret praksis i botilbud
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Socialtilsyn Nords årsrapport 2014 - En vurdering af tilbuddenes kvalitet Oplæg for DAS 10. Juni 2015

Det første år… 1.1.2014: Ny og ikke tidligere set myndighedskonstruktion Ca. 55 nye mennesker med hver deres fortid på tilsynsområdet Nyt og endnu ikke færdigudviklet It system Klare produktionskrav Kvalitetstjek i form af auditering udefra Hel ny kvalitetsmodel   31.12. 2014: Stort set styr på it Kvalitetsmodellen implementeret Fælles kultur opbygget Produktion og kvalitet i systematiske rammer 1409 tilsynsbesøg 384 regodkendelser 684 driftstilsyn 40 nygodkendelser

Årsrapporten Tilsynsreformens formål: Understøtte et kvalitetsløft på tilbuddene, der skaber en reel og positiv forskel for vores udsatte borgere Årsrapporten: Hvordan vurderer vi kvaliteten af tilbuddene med afsæt i et borgerperspektiv Sendes til Socialstyrelsens auditfunktion Indgår i rammeaftalen

Hvordan vurderer vi kvaliteten Kvalitetsmodellen Uddannelse og beskæftigelse Selvstændighed og relationer Målgruppe, metode og resultater Organisation og ledelse Kompetencer Økonomi Fysiske rammer Indsatsen skal skabe en reel og positiv forskel for de mennesker der er på tilbuddet (borgerperspektivet)

Kvaliteten i tal De fleste ting ordnes i en dialog i høringsperioden Antal Regodkendelser Drifts tilsyn Varslede skærpet tilsyn og påbud Skærpet tilsyn og påbud Sociale tilbud 378 116 54 med vilkår 201 14 108 påbud 4 34 påbud Plejefamilier 1038 268 1 med vilkår 867 3 påbud I alt 1416 384 55 med vilkår 1068 111 påbud De fleste ting ordnes i en dialog i høringsperioden Hvad siger tallene om kvaliteten …

Indsatsmål for borgerne Eksterne forhold: Har handlekommune udarbejdet og udleveret klare og målbare indsatsmål til tilbuddene og følger de op på dem Interne forhold: Er tilbuddene opsøgende i forhold til manglende indsatsmål Evner de at redegøre for pædagogik og metode Understøtter tilbuddenes kompetencer og arbejdsgange arbejdet Påtager STN sig en proaktiv rolle (kun plejefamilier) 30-40 % af tilbuddene og plejefamilierne udfordret   

Magtanvendelse (tilbud) Kender man formål og baggrund for reglerne Kender man til kravene omkring indberetning Er der udarbejdet (retvisende) retningslinjer Kender man til regler og principper for selvbestemmelse herunder brug af skjult magt 17-29 % af tilbuddene udfordret

Fysiske rammer (plejefamilier) Er de fysiske rammer tilfredsstillende og lovlige Behandles biologiske og plejebørn ens Kan plejefamilierne kompensere for at de bor geografisk isolerede 7 - 12 % udfordret

Juridiske forhold Er der styr på muligheder og forskelle mellem boformer efter serviceloven og almenboligloven Er der styr på egne vedtægter og bestyrelsessammensætning Er der klarhed på om man er et eller flere tilbud eller afdelinger Falder man under lov om socialtilsyn Er vi ved at udvikle parallelle tilsynssystemer?

Et eksempel *Tema 3: Målgruppe, metode og resultater … Tilbuddet dokumenterer løbende i EKJ og delplaner, men har store udfordringer med dokumentation af resultater af indsatsmål, idet man ofte ikke modtager indsatsmål eller handleplan fra visiterende myndighed….. Kriterium 3: Tilbuddet arbejder med afsæt i en klar målgruppebeskrivelse, systematisk med faglige tilgange og metoder, der fører til positive resultater for borgerne Indikator 3.b: Tilbuddet dokumenterer resultater med udgangspunkt i konkrete, klare mål for borgene til løbende brug for egen læring og forbedring af indsatsen Tilsynet bedømmer indikatoren til at være opfyldt i lav grad (score 2). Der foretages løbende dokumentation i EKJ og der udfærdiges individuelle delplaner med udgangspunkt i beboernes VUM. Tilbuddet er dog meget udfordret af, at VUM/handleplaner ofte ikke indeholder indsatsmål, hvorfor tilbuddet selv må udfærdige disse mål ud fra deres kendskab til den enkelte borger. Delplanen tager som udgangspunkt i den nære dagligdag og ikke i indsatsmål, da disse ikke er udfærdiget af myndighed….

Samspil med mange aktører Socialtilsyn Nord lever i et krydspres med mange aktører, og de har typisk meget på spil! Men overordnet oplever vi: Godt samarbejde med tilbud og plejefamilier Godt samarbejde med regioner og kommuner Godt samarbejde med følgegruppen Godt samarbejde med Socialstyrelsen og dennes auditfunktion  Vi stræber efter at takle udfordringer i dialog og med respekt for hinandens roller og ansvar  

Opsamling Tak for jeres tid Overordnet god kvalitet Potentiale for forbedringer for nogen tilbud og særligt på visse områder Overordnet et godt samarbejde Tak for jeres tid