Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Dialog og læring i klagesager
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
Rehabilitering i hjemmet gør en forskel
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Præsentation af Patientens bog
Metoder og Status i Danmark
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientsikkerhed
Identifikation af spild
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Patientinddragelse – i samarbejdet mellem sektorerne
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Borgeren i centrum Connie Andersen Cand.mag. i tysk og dansk Ansat i Gigtforeningen – bla. med patient/partner professionel patient.
Indhold, indsatser, implementering
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Det Gode Tværsektorielle Møde.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Hvilke incitamenter understøtter høj kvalitet i sundhedsvæsenet Afdelingsvinkelen Odd Ravlo Klinikchef Hoved-Orto Aalborg Universitetshospital.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Hvad er vigtigt for dig?-dag
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
De pårørende i beslutningsrummet
Metoden brugerstyret behandling
Præsentationens transcript:

Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt Brugerinddragelse Temadag d. 2. januar 2013 Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt Lene Pedersen, lene@par3.dk

CV - Lene Pedersen Forfatter til: ”Patientinddragelse, - refleksion, læring, innovation og ledelse”, Hans Reitzels Forlag, 2011 Partner i PAR3 konsulenterne whatif - konsulentvirksomhed fra 2002 10 års erfaring som HR konsulent i Novo Nordisk Master i Organisationspsykologi Master i Voksenuddannelse Pårørende til forældre med kroniske sygdomme www.PAR3.dk

Paradigmeskifte - patienter og pårørendes nye roller Modtagere Deltagere Innovative aktører Fra diagnose til tilstand Fra behandling til samarbejde Fra faglig ekspert til sparringspartner Fra hierarki til IPLS www.PAR3.dk

Paradigmeskift Gentænke samarbejdet med brugerne Fra Til Fokus Patient/diagnose Borger/tilstand Rationale Behandling Samarbejde Forløb Standardiseret Fleksibelt/ Individorienteret Organisationsform Monosektoriel, specialer, hierarki Tværsektoriel, netværk Professionelle roller Faglig ekspert Sparringspartner, konsulent Kommunikation Patient journal, breve Nettet, mobil www.PAR3.dk

17-04-20 Googleren ”På Mayo Clinic i USA foretager man test X, Y og Z på disse indikationer for at udelukke alvorlige sygdomme. Og Peter har jo haft ondt i flere dage.” www.PAR3.dk

Et uløst dilemma Brugernes forventninger Sundhedsvæsenets udvikling Individuel behandling Brugernes forventninger Tilgængelighed Sammenhæng Specialisering Centralisering Standardisering Sundhedsvæsenets udvikling Inspireret af Morten Freil, 2011 www.PAR3.dk

Rejsen gennem sundhedsvæsenet……. Destination og retning er kendt Terrænet er varieret Vejrforholdene er omskiftelige Sigtbarheden er begrænset Og de pårørende er eneste faste følgesvend…… En uforudsigelig rejse Det er i overgangene at der sker flest fejl – og her at patienttilfredsheden er lav patienten er den eneste der oplever hele forløbet – derfor har patienter værdifuld viden, som kan bruges til at optimere forløb og skabe bedre sammenhænge på tværs af enheder www.PAR3.dk

Paradigmeskift Fra Til diagnose tilstand behandling samarbejde faglig ekspert sparringspartner IPLS Traditionelle roller, processer og strukturer udfordres, når patienten er med www.whatif.dk

Komprimerede forløb Kort tid til at forstå patientens behov Patientens tilstand påvirker mulighederne for inddragelse Krav til koordinering, dokumentation og kvalitet Krav til effektivitet Men også være opmærksom på, at patientens tilstand kan sætte grænser for inddragelsen. Der er enighed om, at alvorlig sygdomssvækkelse er en barriere for patienter i at involvere sig i patientsikkerhed. www.whatif.dk

Hvordan inddragelse? Invitation til deltagelse Egen strategi og Individuel tilpasset inddragelse Invitation til deltagelse Egen strategi og kontrol med sygdom Patient / borger Afventende Initiativ Kamp om strategi og kontrol med sygdom Patienter giver udtryk for at de har behov for at personalet inviterer til deltagelse Begrænset rum for deltagelse Skemalagt og ”generel” behandling www.PAR3.dk

www.PAR3.dk

Patientmøder - debriefing, Ortopædkirurgisk Afd. Frederiksberg Hospital Formål: at få belyst, hvordan patienterne oplever forløbene At synliggøre det der ligger mellem den fuldt tilfredse patient og patientklagesager Alle patienter inviteres til patientmøde 14 dage efter udskrivning, omkring halvdelen møder op, pårørende deltager ofte. En fra ledelsen samt 2-3 medarbejdere deltager Oplæg på mødet tager afsæt i afdelingens LUP resultater – herefter er ordet frit Afvigeregistrering, - arbejde systematisk med forbedringer – men ud fra den personaleoplevede kvalitet (med den ensidighed det kan give) I 2010 store besparelser: hvad med kvaliteten? Hvordan oplevede patienterne det? Patienterne skal være i overtal! Der tages referat og observationer formidles til det berørte personale. Vigtigt at det er forankret i ledelsen……. Det skal være en prioritering. www.whatif.dk

Udbytte af patientmøder - debriefing, Ortopædkirurgisk Afd Udbytte af patientmøder - debriefing, Ortopædkirurgisk Afd. Frederiksberg Hospital Færre patientklager og øget patientsikkerhed Patienterne ser at deres oplevelser tages alvorligt De hører, at der gives en undskyldning, når noget er gået galt De ser en vilje til at rette fejl, så gentagelser undgås Det gør stort indtryk på personalet at høre direkte hvad patienterne siger Stor effekt på personalets adfærd Fx ændringer af behandlingsforløbene og patientinformationen. Vi prøvede os frem da vi indførte patientmøder – viste sig ikke at være spor farligt. Hvis en er meget kritisk og fylder meget, så er der 10, der går ind og forsvarer afd. Der kommer meget ros fra patienterne. Inden indførelse af patientmøder: ”vi troede at vi havde rigtig godt styr på forløbene” www.whatif.dk

Formål med feedbackmøder At udforske hvad der kan ligge i gråzonen mellem den tilfredse patient og patientklagen At udskrevne patienter får mulighed for at fortælle konkret om deres oplevelser og høre personalets refleksioner over det At patienter, pårørende og personale får en positiv oplevelse af dialogen. Møderne skal give plads til at lytte til og undersøge patienternes fortællinger – det handler ikke om at placere ”aber” eller at ændre deres oplevelser www.PAR3.dk

Erfaringer med feedbackmøder Personale er nysgerrige, spændte og glade for at stoppe op og lade patienterne sætte dagsordenen Det gør stort indtryk at høre direkte hvad patienterne siger og får effekt på personalets adfærd Opfølgning er vigtig – patienternes oplevelser skal kvalificeres med personalets professionelle blik og forbedringstiltag skal udvælges Patienten er den eneste som oplever hele forløbet! www.whatif.dk

Dilemmakort Dilemmakort sætter patientvinklen i fokus i en række situationer, som kan opstå i samarbejdet med patienter. Dilemmakort er en enkel måde at drøfte holdninger i praksisnære udfordringer i patientsamarbejdet. Dilemmaerne inviterer til at se praksis med patientens øjne og åbner for at høre kollegernes synsvinkler. Drøftelser af dilemmakort træner patientvinklen til udfordringerne i patientsamarbejdet. Dilemmakort har spørgsmål til refleksion for såvel personale som ledere. Problemstillingerne er meget forskellige – vælg hvilke der er relevante. Dilemmakort kan bruges i en gruppe af medarbejdere, ledere eller en gruppe som skal samarbejde på tværs af afdelinger eller faggrænser. De kan benyttes fleksibelt i den eksisterende mødestruktur fx på et afdelings- eller faggruppemøde. Dilemmakort er en åbner for at drøfte aktuelle problemstillinger og dilemmaer i afdelingen/enheden. www.PAR3.dk

Spilleregler Gruppen vælger et dilemmakort (blandt de der er markeret med rødt i oversigten) og læser det højt. Drøft problemstillingen og spørgsmålene til dilemmaet. Hold fokus på at belyse problemstillingen med forskellige vinkler og holdninger. Der skal ikke placeres ”aber” – gå efter bolden ikke efter manden. Gruppen noterer bud på svar på spørgsmålene på poster. Både spørgsmål til personale og spørgsmål til ledere belyses. Et nyt dilemma vælges og drøftes.

Dilemmakort Mødet med patienten Overgange Samarbejde Selvvalgt dilemma 1. Patienten tager en stor risiko 2. Pårørende på flersengsstue 3. Ressourcetænkning 4. Indlevelse og klarhed 5. Ansvar for medicinering 6. Pårørende der vil hjælpe Overgange 7. Overgang til hjemmet 8. Ansvar for overflytning 9. Uhensigtsmæssig genindlæggelse? 10. Ansvar og effektivitet 11. Ventetid 12. Genindlæggelse af plejehjemsbeboer 13. Gentagelse af undersøgelser 14. Inddragelse ved udskrivning 15. Udskrivning når patienten er klar Samarbejde 16. Forværret tilstand i eget hjem 17. Modstridende beskeder 18. Fleksibilitet og fornyelse 19. Rollefordeling 20. Hvem tager ansvaret 21. Utilsigtede hændelser 22. Mangelfuld kvalitet 23. Unødvendig indlæggelse? 24. En gang til! 25. Hvem informerer? 26. Skal der opereres? Selvvalgt dilemma 27. Jokeren www.PAR3.dk