Specialviden ind på almenområdet Projektets aftryk på det videre arbejde med Stærke Børnefællesskaber i Sorø kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Folkeskole-reformen August 2014.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Samarbejde i de lokale samordningsudvalg Erfaringsudveksling 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Deputation 22. September Agenda Konsekvenser af L23 Dansk hestesport i dag Forslag til at redde branchen.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Sammenlægning af 2 institutioner
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Nye ældre – nye muligheder
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sårpleje i Aalborg kommune
Arbejdet med udsatte børn i Høje-Taastrup Kommune
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Erfaringer med skolereformen Annette Ohm Furesø Idrætsråd Hareskov Værløse Tennisklub.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
VANDRÅD KAN ØGE SAMARBEJDET I ET OPLAND IRENE ASTA WIBORG FLEMMING GERTZ.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Palliation til børn og unge
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Virksomhedssamarbejde
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Tværgående samarbejde –
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
KLF - konference om chancelighed
Fremtidig driftsorganisation for psykiatrien i Region Syddanmark
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Budgetmodel - grundlaget
Børne- og familie centret (BFC)
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Specialviden ind på almenområdet Projektets aftryk på det videre arbejde med Stærke Børnefællesskaber i Sorø kommune

De indsatser, vi arbejdede med Fælles sprog og forståelse Kompetenceudviklingsforløb planlægges Model for det lokale samarbejde og fleksible tværfaglige indsatser Specialteam

Model for det lokale samarbejde og fleksible tværfaglige indsatser

Specialundervisningens U-kurve Kilde: ”Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring”, juni 2010

At skulle høste før vi sår?

Væsentlige afledte konsekvenser: At indsatserne flytter ressourcer fra de eksterne tilbud og tættere på almenområdet har ikke kun økonomiske effekter. Det betyder også, at den viden, der genereres via et forløb, forbliver i almenområdet. På denne måde kommer denne viden også de øvrige børn til gode. Ligeledes vil de lærere og pædagoger fra almenområdet, der indgår i forløbene, kunne trække på de udledte erfaringer i forbindelse med fremtidige udfordringer. Indsatsernes eventuelle igangsættelse i skoleåret 2015/2016 vurderes at kunne frigive ressourcer i kraft af færre henvisninger til eksterne tilbud, som på den lange bane vil kunne finansiere en mulig fortsættelse af de indsatser, der viser sig frugtbare. Indsatsen for et barn, der henvises til eksterne tilbud, koster omkring pr år, hvilket betyder, at hvis blot de beskrevne indsatser kan medføre at 5 børn færre får brug for en henvisning til et eksternt tilbud, vil indsatserne fremover kunne finansiere sig selv. Sag til Børn og undervisningsudvalget april 2014:

Fælles sprog og forståelse Kompetence- udvikling