Wanscher og Nielsen I wogn arbejder vi med at designe og drive netværk til understøttelse af videndeling, læring og organisationsudvikling. Vi er eksperter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
NOEA/Aalborg Universitet
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Projektlederens rolle(r)
Lean Netværk AAU.
Inspiration til reformarbejdet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Styring af styregrupper
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
C4 i Hillerød Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse Erhverv C4 Sammen er vi stærkere! C4 er en medlemsbaseret paraplyorganisation, der samler Hillerøds.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Netværkskoordinatormøde MDI d. 9. april Program Opfølgning på drøftelser omkring netværkskoordinatorrollen fra mødet d. 5. februar – har det givet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Biblioteket som katalysator for social kapital
Undervisningsministeriet
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
organisatoriske kompetencer
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
C4 i Hillerød Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse Erhverv C4 Sammen er vi stærkere! C4 er en medlemsbaseret paraplyorganisation, der samler Hillerøds.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Netværk, netværk, netværk Andreas Rønne Nielsen.
Samskabelse - brug dit naturparkråd som afsæt for nye projekter.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Den værdifulde arbejdsplads
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Samarbejde om data ErhvervsInfo
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Wanscher og Nielsen I wogn arbejder vi med at designe og drive netværk til understøttelse af videndeling, læring og organisationsudvikling. Vi er eksperter i at lave de rigtige netværksløsninger, hvad enten det er i organisationen, mellem organisationer eller mellem individer. Wanscher og Nielsen Udvalgte kunder: TCD (Trade Council of Denmark) Nordisk Ministerråd (Nordic Innovation Centre) DJØF Novo Nordisk Danske Ark (Danske Arkitekt Virksomheder) Magisterforeningen FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel) Nordea Århus Kommune Teknologisk Institut Dansk Naturfagsformidling

Formål med dette oplæg Forståelse af hvad netværk er som fagligt værktøj Refleksion over egen netværkspraksis/behov Inspiration til udarbejdelse af netværksstrategi for egene netværksopgaver

Om netværk Et netværk er et system uden centrum, hvor information eller energi kan overføres fra punkt A til B ad flere veje Netværk er en universel struktur, der distribuerer frem for at akkumulere Enhed Forbindelse A B

Definitioner på netværk Sociale netværk –Det polycentriske netværk; dem du kender og dem de kender etc. Designede netværk –Selvorganiserede –Sponsorerede

Netværkets dimensioner Læring Kompetenceudvikling, innovation m.m. Fællesskab Sparring, frirum, støtte m.m. Adgang Til indflydelse, ressourcer m.m

Netværk er mulighedsrum Personlig informationssøgning The 100 feet drop Når netværk er lig med innovation Selv patenter er afhængige af netværk Partnerskaber begynder med personlige relationer Det handler om tillid – ikke kun om økonomi og kvalitet

Produktive relationer 3 2 1

LinkedIn - screen dump

Ekspandere eller eksponere – en lille øvelse

Design og facilitering af netværk

Definition på designede netværk Efter vores definition er netværk karakteriserede ved gensidighed og principielt ligeværd mellem medlemmerne. Der er altid tale om en form for udveksling – enten af ideer, viden, erfaringer, tjenesteydelser eller følelsesmæssig støtte. Vi definerer designede netværk som en gruppe mennesker, der bevidst enten har søgt eller er blevet bragt sammen for at opnå noget af værdi for dem selv og / eller den organisation / interesse de repræsenterer.

Netværk med og uden design Eksempler på uformelle netværkEksempler på netværk med design Familie Kolleger Tidligere kolleger Studiekammerater Kammerater i sportsklubben Naboer VL-grupper Brancheforeninger Netværk Danmark (betalingsnetværk hvor fagligt ligesindede kobles i en faciliteret struktur) Virtuelle netværk, hvor personer med beslægtede interesser og behov hjælper og støtter hinanden

Heterogene og homogene netværk

Burning Man 2006

Facilitering af netværk Graden af facilitering afhænger af deltagernes motivation og gruppens sammensætning

Modstandsbevægelsen

Partnerskaber vs. netværk vs. projekter OpstartDriftUdbytteDokument. Partnerskab Kontrakt Lang opstart Klar rollefordeling Klare mål Milepæle Løbende afrapportering Parts rep. Målbare result. Udv. baseret Delt udbytte Evalueringen Kontrakt- afstemning Målopgørelse Netværk Frivillighed Kort opstart Indiv. mål Psykologiskkontrakt Fokus på proces Indholds ref. Pers. rep. Inspiration/ny viden/støtte etc. Varieret udbytte Indv. udbytte Tilfredsheds undersøgelse Statusmøde (slut /fortsætte) Pers. Result. Projekt Kontrakt Klar rollefodeling Klare mål/delmål Milepæle Klar slut Faglig rep. Klare målbare result. Klar udbytte fordeling Resultatvurdering Evaluering Overgang til drift

Lærende netværk vs. traditionel uddannelse NetværkTraditionel uddannelse Direkte målrettet deltagernes udfordringer her og nu Alle investerer for at der kan skabes værdi – ofte en langsigtet investering Viden + relationsopbygning Ligeværdighed (usynligt hieraki) Få omkostninger Standardiseret læring – ikke altid direkte anvendlig Købt ydelse med forventet udbytte Begrænset vægt lagt på relationsskabelse Lærer / elev relation Store omkostninger

Homogen eller heterogen deltagerbaggrund? Homogene netværkHeterogene netværk Styrker: Sammenhold Tryghed Normer Fokus Optimering Styrker: Brobygning Innovation Fleksibilitet Nysgerrighed Svagheder: Fastlåste Forudsigelighed Udelukkelse af personer/normer/viden Svagheder: Svært at holde fokus Flygtigt/udskiftning i deltagerne Upræcis værdiopnåelse

Belønning og anerkendelse Belønning og anerkendelse: Hvad er deltagerudbyttet? Hvordan anerkender og belønner man deltagelse i netværket?

Belønning og anerkendelse AnerkendelseBelønning Tak Andre giver udtryk for at de har haft gavn af personens indsats Direkte ros af nærmeste ledere eller anden højtstående person Navn og præsentation nævnes til større forsamling Omtale i personaleblad Omtale på internet / intranet Der refereres til personen i diverse udgivelser Personen tituleres / behandles som ekspert Netværkets formål gavner personen Materielle goder. For eksempel bøger, billetter etc. Rejser og andre oplevelser Mad og drikke Løntillæg Bonus Særlige opgaver tildeles

Typisk livscyklus Netværkets livscyklus Aktivitet Tid Intro DriftAfvikling/ relancering Stagnation

Facilitering Facilitatorens rolle: Miks af situationsbestemt og personligt lederskab, projektledelse og rollen som proceskonsulent – få sanktionsmuligheder Meget forskelligt hvor meget facilitering det enkelte netværk kræver

Refleksionsøvelse Innovation Relationer Læring