Den attraktive spejdergruppe

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Kredsen i centrum En gennemgang af din kreds!. Kredsen i centrum, intro • Undersøgelsen består af 6 emner med 2-3 underemner • Vi diskuterer et underemne.
Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Bokstav børn.
Forældremøde X årgang.
Vækst Den attraktive spejdergruppe Jakob Braad, 34 år, spejder i 24 år
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Vision 2010 W W W. S T J E R N E S P E J D E R. D K.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
SEE20:10SKIVE KFUM-Spejdernes Korpslejr Velkommen til.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Den Attraktive Spejdergruppe Den største og mest grundige undersøgelse af en friluftsorganisation nogensinde.  Undersøgelsen Den Attraktive Spejdergruppe.
Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.
”Kaldet til kærlighed”
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Vest-Vendsyssel Distrikt 29. september Genbrug Jo - den er god nok.
Lidt om at flytte bjerge
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Sct. Georgs Gilderne i Danmark Spejderjubilæum 2007 Markering af spejderbevægelsens 100 års fødselsdag.
Spørgeskemaundersøgelse
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
KREDSEN I CENTRUM Forenkling. ENKELT OG OVERSKUELIGT Grundlæggende konflikt mellem tid til familie og tid til FDF Vi skal gøre FDF-hverdagen enkel og.
Teamledelse og personlighedsmodeller
Lederseminar 2014 Varde Kommune
DIN BEDSTE FDF-OPLEVELSE Tankerne i Oplevelsesåret Fokus på det, vi gør! Vi skal snakke, dele og videreudvikle En fortælling om FDF.
Gruppeledelse Brokholm naturcenter Workshop – gruppeledelse 8. Oktober 2011.
Læreren som læringsleder
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
Hvordan man bekæmper mobning
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
Årsberetning 2014/15. Første år med skolereformen Vi synes som bestyrelse, at det er gået over al forventning. Lærerne har håndteret de nye krav på en.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Killer Brand Killer Content Killer Leads!
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til fagligt samspil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Den attraktive spejdergruppe Claus Kastberg Nielsen Ermelunden distrikt, 10 marts 2008

Nedtur! -27% I 1990 var der 30.000 DDS spejdere (uden ledere), mens der i 2005 kun var 22.000 DDS spejdere – et fald på 27%. Hvis man fortsætter kurven ud i fremtiden er der ikke flere DDS spejdere om 30 år. Der er faldende medlemstal i alle spejderkorps. Børnetallet i Danmark er faldet lidt fra 1990 til 2000, men har siden da været stigende. Der var lige så mange børn i alderen 6-23 år i 2005 som i 1993 og væsentligt flere børn i alderen 6-12 år nu end der ellers har været (Antal børn i alderen 6-12 år var i 1990 på 400.000 og i 2005 på 490.000). Faldet skyldes altså ikke færre børn

Optur! + 260% Men selvom der er faldende medlemstal er der stadig grupper der vokser. Her er et eksempel på udviklingen i en attraktiv spejdergruppe. Der er mange andre.

Der er stor forskel… Grafen viser alle spejdergrupper hver repræsenteret ved en prik. Prikkens placering angiver antal medlemmer i henholdsvis 1990 og 2005. Grupper lige på den sorte streg har lige mange medlemmer i de to år, mens grupper, der ligger over har flere og dem under har færre medlemmer. 30% af grupperne har stigende medlemstal i perioden. Spørgsmålet er hvad der så kan forklare den store forskel.

Den attraktive spejdergruppe Attraktive grupper har mange medlemmer Er det et tilfælde? Hvad er formålet med projektet. Vores definition på en attraktiv spejdergruppe er en gruppe der har flere medlemmer end man kan forvente ud fra de ydre forhold. Vi ser det kvantitative mål (medlemstallet) som vores hjælp til at finde kvalitet, da det angiver hvor mange børn der aktivt har tilvalgt gruppen (på grund af god kvalitet i arbejdet). Hensigten med projektet har været at finde ud af hvad de attraktive grupper gør anderledes end andre grupper

De stabilt præsterende Hvem er de? De stabilt præsterende 2227 Bellahøj 106 3214 Møn Gruppe 2205 Søndermark Gruppe 7704 Erik Menved Gruppe 3310 Trelleborgspejderne 7104 1. Hornslet Gruppe 7801 Brande Gruppe 7301 Delfinerne 5322 3. Kolding Gruppe 6512 Sindal Gruppe Højdespringerne 2608 Køgespejderne 4401 Stjernegruppen 7214 1. Holme Gruppe 2212 2. Hvidovre Gruppe 1601 Bagsværd Gruppe 1801 Alugod Gruppe 1715 1. Søborg Gruppe 1807 Hjortespring Gruppe 1615 1. Holte Gruppe 1406 1. Helsingør Umiddelbare kan der være to forbehold imod undersøgelsen. For det første at de ”attraktive” grupper måske går på kompromis med kvaliteten for at tiltrække mange børn. Ved fx at lave ting som børnene synes er sjove, men som ikke er spejderaktiviteter. Men alle de grupper vi har besøgt har arbejdet inden for spejderbevægelsens værdigrundlag og principper. Og det andet ”Skal spejdergrupperne være ens?”. Vores svar er klart nej. Grupperne vi har talt med er meget forskellige og der er mange måder at være attraktiv på. Men samtidig så er der flere fællestræk, som alle grupper kan lære af. Heldigvis!

Den attraktive spejdergruppe Hvad er formålet med projektet. Vores definition på en attraktiv spejdergruppe er en gruppe der har flere medlemmer end man kan forvente ud fra de ydre forhold. Vi ser det kvantitative mål (medlemstallet) som vores hjælp til at finde kvalitet, da det angiver hvor mange børn der aktivt har tilvalgt gruppen (på grund af god kvalitet i arbejdet). Hensigten med projektet har været at finde ud af hvad de attraktive grupper gør anderledes end andre grupper Tager børns og unges valg dybt alvorligt

Den attraktive spejdergruppe De attraktive grupper gør noget der er anderledes Det er (især) ledergruppen der gør det Det lederne gør skaber attraktivitet Lær af de attraktive grupper Lær af de bedste Hvad er formålet med projektet. Vores definition på en attraktiv spejdergruppe er en gruppe der har flere medlemmer end man kan forvente ud fra de ydre forhold. Vi ser det kvantitative mål (medlemstallet) som vores hjælp til at finde kvalitet, da det angiver hvor mange børn der aktivt har tilvalgt gruppen (på grund af god kvalitet i arbejdet). Hensigten med projektet har været at finde ud af hvad de attraktive grupper gør anderledes end andre grupper

Nej, nej og atter NEJ! Men… Går de attraktive grupper ikke bare på kompromis? Er der kun én måde at være attraktiv på? Kan vi ikke alle sammen lære af hinanden? Nej, nej og atter NEJ! Umiddelbare kan der være to forbehold imod undersøgelsen. For det første at de ”attraktive” grupper måske går på kompromis med kvaliteten for at tiltrække mange børn. Ved fx at lave ting som børnene synes er sjove, men som ikke er spejderaktiviteter. Men alle de grupper vi har besøgt har arbejdet inden for spejderbevægelsens værdigrundlag og principper. Og det andet ”Skal spejdergrupperne være ens?”. Vores svar er klart nej. Grupperne vi har talt med er meget forskellige og der er mange måder at være attraktiv på. Men samtidig så er der flere fællestræk, som alle grupper kan lære af. Heldigvis!

Undersøgelsen Den mest grundige kvalitative og kvantitative undersøgelse nogensinde af en friluftsorganisation Database og statistik – alle 500 grupper Identificere de attraktive spejdergrupper Spørgeskemaundersøgelse – 100 grupper Finde fællestræk og forskelle Fokusgruppeinterview – 10 grupper Gå bag om tallene og få konkrete erfaringer og historier Præsentation af projektets metode. Læs evt. nærmere i rapporten.

Ligger de attraktive grupper bare godt? Ydre forhold forklarer 18 % Alt andet forklarer 82 % Børnetal Uddannelsesniveau Indkomstniveau DGI medlemmer FDF grupper Andre DDS grupper Geografi Gruppens handlinger Ledernes handlinger Tilfældigheder ? Den statistiske analyse sammenligner DDS medlemstal med socioøkonomiske forhold og medlemskab af andre fritidsorganisationer. Analysen viser at ydre forhold kan forklare noget, men ikke meget. Gode lokale forhold kan gøre det nemmere at tiltrække mange spejdere, men er ikke afgørende. Det afgørende er hvad lederne i gruppen gør.

Den Blå Trekant (3+1) Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger. I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

De 3+1 egenskaber i Den Blå Trekant Holdånd – Hele ledergruppen fungerer som ét team Ambition – Gruppen har høje, synlige ambitioner Enkelhed – Lederarbejdet er enkelt og overskueligt Ledelse – Gruppen har en samlende og visionær ledelse Ingen kan undværes Ingen kan erstattes Alt kan man få for meget af Præsentation af projektets metode. Læs evt. nærmere i rapporten.

Holdånd Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger. I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

Holdånd En ledergruppe er ét team, når fx: Lederne ser sig som en del af én samlet ledergruppe Større problemer løses i ledergruppen og ikke kun i grenen Lederteams er en sag for alle ledere, ikke kun grenens ledere Aftaler kan laves på tværs af grene og aftalerne bliver holdt Man møder op arrangementer som andre ledere står for Se folder for uddybende beskrivelse

Holdånd Blandede ledergrupper God kommunikation Højt kvalitetsniveau Resultatorienterede ledermøder Beslutninger føres ud i livet Særlige lederarrangementer Anerkendelse og værdsættelse Holdånd blir’ til sammenspisthed Svært for nye at komme ind i For megen accept af manglende rutiner Se folder for uddybende beskrivelse

Ambition Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger. I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

Ambition Deltager i og vinder spejderturneringer En gruppe har høje, synlige ambitioner når gruppen fx: Deltager i og vinder spejderturneringer Får spejderne til at lave aktiviteter der kræver mestring Gennemfører usædvanligt store projekter på Blå Sommer. Arrangerer store, udfordrende og traditionsrige spejderløb Gennemfører sommerlejre til eksotiske rejsemål Flytter gruppen til ny grund med bedre spejdermuligheder Gennemfører store arrangementer for lokalsamfundet Se folder for uddybende beskrivelse

Ambition Vind turneringer Rejs ud i verden Lav jeres eget Apokalypseløb Flyt til en naturgrund Byg ny hytte Lav et stort Blå Sommer projekt Lav byens største midsommerfest, år efter år Bliver skræmmende Slider på frivillige ledere Give bagslag hvis man ikke gennemfører dem Se folder for uddybende beskrivelse

Enkelhed Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger. I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

Enkelhed En gruppe har et enkelt og overskueligt lederliv når fx: Gruppens spejdergrej er velorganiseret og velplejet Gruppen har en gennemtænkt rød tråd i spejderarbejdet ofte kombineret med egne spejderprøver eller duelighedstegn Gruppen har en god tradition at forældre hjælper med at varetage væsentlige hjælpefunktioner Gruppen har en høj grad af arbejdsdeling i ledergruppen Gruppen har mange aktiviteter, traditioner eller faciliteter der er lagt fast i simple gennemprøvede rutiner Gruppen køber hjælp udefra frem for altid at gøre alt selv Se folder for uddybende beskrivelse

Enkelhed Vedholdenhed Traditioner og rutiner Rød tråd Spejdermærker og -prøver Arbejdsdeling Grejlager Rengøringsordning For mange rutiner betyder at fornyelse og inspiration går af fløjten For lidt frihed til lederne Se folder for uddybende beskrivelse

Ledelse Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger. I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

Ledelse En visionær og samlende ledelse gør det muligt at skabe en god holdånd, at føre høje ambitioner ud i livet og at skabe enkelhed og rutiner. Afgørende er ledelsens evne til at gennemføre praktiske ting. Ledelsen i de attraktive grupper er typisk karakteriseret ved: Erfaring – de har set hvor god en god gruppe kan være. Lang tidshorisont – de har slået sig ned Pragmatisme – de evner at løse konflikter og skære igennem. Se folder for uddybende beskrivelse

Ledelse Gruppeleder er kun gruppeleder Ildsjæle falder ikke ned fra himlen Chance favours the prepared mind Ledelse er en naturlig del af en arbejdsdeling der virker Gør noget nyt i dag – ros en gruppeleder For stram styring Dårlig kommunikation Ledelse bliver udbrændt Se folder for uddybende beskrivelse For stram styring kan gøre det for svært for de andre ledere at deltage i beslutningsprocessen. Dårlig kommunikation fra ledelsens side gør det svært at følge med i hvad der sker bag kulisserne Udbrændthed: At ledelsen ender med at tage alle ekstra opgaver

Lad os så høre…

Udfordringer Lær af de bedste Undervurder ikke betydningen af enkelhed Overvurder ikke betydningen af holdånd (for lidt, for meget) For få synlige og realiserede ambitioner For mange værdier, for få resultater af værdier Ved man hvor godt godt kan være? Enkelhed kræver traditioner og rutiner Gruppeledelse er afgørende