Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Attraktive Spejdergruppe Den største og mest grundige undersøgelse af en friluftsorganisation nogensinde.  Undersøgelsen Den Attraktive Spejdergruppe.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Attraktive Spejdergruppe Den største og mest grundige undersøgelse af en friluftsorganisation nogensinde.  Undersøgelsen Den Attraktive Spejdergruppe."— Præsentationens transcript:

1 Den Attraktive Spejdergruppe Den største og mest grundige undersøgelse af en friluftsorganisation nogensinde.  Undersøgelsen Den Attraktive Spejdergruppe er gennemført i 2005-06 for Det Danske Spejderkorps af Copenhagen Economics, med støtte fra Friluftsrådet.

2 Foto: Andreas Hørup Nilsson Baggrund og definition  Undersøgelsen blev sat i gang fordi 40 procent af vores grupper har haft medlemsfremgang de sidste 10 år.  Vi ville gerne vide hvordan de bærer sig ad, så vi kunne lære af det. En attraktiv gruppe er defineret ved:  Den har flere medlemmer end lokalområdet gennemsnitligt giver anledning til i forhold til børnetal, indkomst- niveau etc.

3 Dataindsamling  Database  Medlemsstatistik fra 1990-2005  Identificering af de attraktive grupper  Spørgeskemaundersøgelse  Finde fællestræk og forskelle mellem Midt- grupper og Top50  Fokusgruppeinterview  Konkrete historier på gruppens spejderarbejde Foto: Erik Gunst Lund

4 Tag børn og unges valg alvorligt!  Det er et aktivt valg at være med i en spejdergruppe  De attraktive går ikke bare på kompromis  Der er mange måder at være attraktiv på Foto: Andreas Hørup Nilsson

5 80% af attraktiviteten skyldes… Alt andet 80%  Ledernes handlinger  Det daglige spejderarbejde 80% 20% Ydre forhold 20%  Børnetal   Uddannelsesniveau   Indkomstniveau   DGI-medlemmer   FDF-grupper   DDS-grupper   Geografi  

6 Fællestræk: Tre plus én Gruppen har en samlende og visionær ledelse AMBITIONERFORENKLING HOLDÅND LEDELSE Hele ledergruppen fungerer som et team Gruppen har høje, synlige ambitioner Lederarbejdet er enkelt og overskueligt

7 Holdånd  Lederne ser sig som en samlet ledergruppe  Ledermøder er resultatorienterede  Lederne har gode fælles oplevelser  Ledergruppen mødes både fagligt og socialt  Større problemer løses i gruppen og ikke kun af den enkelte afdeling  Ledere anerkendes med lederpleje som julefrokost og lederbeklædning Foto: Andreas Hørup Nilsson

8 Ambitioner  Deltager i og vinder spejderturneringer  Flytter hytten til en grund med gode muligheder  Laver udfordrende spejderarbejde  Gennemfører store og synlige projekter  Arrangerer udfordrende spejderløb  Har sommerlejre i udlandet  Har offentlige arrangementer Foto: Per Therkildsen

9 Forenkling  Har velorganiseret og velplejet spejdergrej  Har en rød tråd gennem spejderarbejdet  Har tradition for at forældre hjælper til  Har en høj grad af arbejdsdeling i gruppen  Har mange aktiviteter og traditioner som er lagt i faste rutiner  Køber hjælp udefra, frem for at gøre alting selv  Har lavet årsplaner til spejderne og forældrene Foto: Andreas Hørup Nilsson

10 Ledelse  De har ofte erfaring, en lang tidshorisont og er pragmatiske typer  Sørger for administration, lederpleje, gruppens røde tråd og udfordringer  Er både organisatorisk og visionær  Får de tre andre elementer til at lykkedes Foto: Trine Abild Christensen


Download ppt "Den Attraktive Spejdergruppe Den største og mest grundige undersøgelse af en friluftsorganisation nogensinde.  Undersøgelsen Den Attraktive Spejdergruppe."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google