13. marts 2009 Tilgængelighed i det offentlige rum Instituttet for Blinde og Svagsynede den 13. marts 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

FN’s handicapkonvention
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
FN’s handicapkonvention og BR10
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI afdelinger Regionale kurser, september 2007.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
FN-konvention, direktiver og standarder
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
FN’s Handicapkonvention
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
FN’s Handicapkonvention
Menneskerettighedskonventioner
Af Anders J. Andersen Handicaprådet, fmd.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Dagens program En workshop – hvor alle har mulighed for at byde ind. Oplæg i plenum Små summespørgsmål Opsamling i plenum Hvilke vanskeligheder har vi,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Forslag til en kommunal handicappolitik v/ Holger Kallehauge, formand for PTU (Landsforeningen af Polio- Trafik- og Ulykkesskadede), tidl. Landsdommer.
Vej-møde 9. juni 2010 Af Anders J. Andersen Handicaprådet, fmd.
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Handicapråd og kommunale botilbud Et oplæg om: idealer, paradokser, dilemmaer og udfordringer til kommunerne i krydsfeltet mellem den kommunale økonomi.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Miljøcertificering på IBOS
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
’Unge med handicap’ Handicapbegrebet under lup - hvad betyder det for praksis i jobcentrene? Silkeborg 2. oktober 2009.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Handicap og menneskerettigheder
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Hvad siger handicapkonventionen om tvang i psykiatrien?
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Ligebehandling: principper og begreber
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Vintertjeneste på fortove
Center natur, miljø og trafik
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

13. marts 2009 Tilgængelighed i det offentlige rum Instituttet for Blinde og Svagsynede den 13. marts 2009

13. marts 2009 Hvorfor tilgængelighed i det offentlige rum

13. marts 2009 FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap Artikel 1 Formålet med denne konvention er at fremme, beskytte og sikre muligheden for, at alle personer med handicap fuldt ud kan nyde alle menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder på lige fod med andre, samt at fremme respekten for deres naturlige værdighed.

13. marts 2009 Funktionsnedsættelse + barrierer = handicap

13. marts 2009 FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap Tilgængelighed - Artikel 9

13. marts 2009 Artikel 9 Med henblik på at gøre det muligt for personer med handicap at få et selvstændigt liv og deltage fuldt ud i alle livets forhold skal deltagerstaterne træffe passende foranstaltninger til at sikre, at personer med handicap på lige fod med andre har adgang til de fysiske omgivelser og transportmuligheder, den information og kommunikation, herunder informations- og kommunikationsteknologi og -systemer, og de øvrige faciliteter og tilbud, der er åbne for eller gives offentligheden, både i byområder og i landdistrikter.

13. marts 2009 Artikel 9 Disse foranstaltninger, som omfatter identifikation og afskaffelse af hindringer og barrierer for tilgængelighed, gælder bl.a. for: a) bygninger, veje, transportmuligheder og andre indendørs og udendørs faciliteter, herunder skoler, boliger, sygehuse og andre sundhedsfaciliteter og arbejdspladser

13. marts 2009 Artikel 9 Deltagerstaterne skal ligeledes træffe passende foranstaltninger til: a) at udvikle, udbrede kendskabet til og overvåge gennemførelsen af minimumsstandarder og vejledninger for tilgængeligheden af faciliteter og tilbud, der er åbne for eller gives til offentligheden, b) at sikre, at private udbydere af faciliteter og tilbud, som er åbne for eller gives til offentligheden, tager hensyn til alle aspekter af tilgængelighed for personer med handicap, c) at sørge for, at involverede aktører undervises i de problemer med tilgængelighed, som personer med handicap står overfor, d) at sørge for, at offentligt tilgængelige bygninger og andre faciliteter har skiltning med punktskrift og i letlæselige og letforståelige former

13. marts 2009 Funktionsnedsættelse + barrierer = handicap

13. marts 2009 Kompensationsprincippet Individuelle personlige ydelser Parallelle tilbud Kollektive tiltag

13. marts 2009 Sektoransvarlighedsprincippet Ikke fast juridisk begreb Hænger sammen med kompensationsprincippet Vigtigt af hensyn til ligebehandlings- og værdighedsbetragtning

13. marts 2009 Folketingsbeslutning B april 1993 Folketinget henstiller til alle statslige og kommunale myndigheder samt private virksomheder med eller uden offentlig støtte -at efterleve princippet om ligestilling og ligebehandling af handicappede med andre borgere og - at tage hensyn til og skabe muligheder for hensigtsmæssige løsninger under hensyntagen til handicappedes behov i forbindelse med forberedelse af beslutninger, hvor hensyntagen overhovedet kan komme på tale. -Det må desuden sikres, at mennesker med handicap på alle samfundsområder ligebehandles med andre borgere.

13. marts 2009 Folketingsbeslutning B Maj 1987 Forslag til folketingsbeslutning om forbedring af trafik- og adgangsforholdene for handicappede. Heri pålægges regeringen bl.a. at arbejde for øget adgang og tilgængelighed til: Betjeningstilbud inden for sundhedssektoren Trafikterminaler, dvs. tog- og busstationer, færgehavne og lufthavne Offentlige bygninger og transportmidler, dvs. busser, tog, færger, fly og hyrevogne Gader, veje, mv. Samt at de ansvarlige myndigheder sikrer, at trafikanlæg udføres handicapegnede gennem planlægning, projektering og nært samarbejde med de handicappedes organisationer.

13. marts 2009 KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering

13. marts 2009 Ligebehandling af handicappede Artikel 4 Med henblik på at sikre, at princippet om ligebehandling af handicappede overholdes: a) Det forudsættes, at der indføres de nødvendige foranstaltninger, herunder ved rimelige ændringer og tilpasninger, så handicappede gives reel og lige adgang til social beskyttelse, sociale goder, sundhedsydelser og uddannelse samt adgang til og levering af varer og tjenester, herunder bolig og transport, som er tilgængelige for offentligheden. Sådanne foranstaltninger bør ikke medføre en uforholdsmæssig stor byrde eller kræve grundlæggende ændringer på de pågældende områder inden for social beskyttelse, sociale goder, sundhedsydelser, uddannelse eller varer eller tjenester eller kræve, at der stilles alternativer hertil til rådighed. b) Uanset forpligtelsen til at sikre reel og lige adgang, og hvis det er nødvendigt i et bestemt tilfælde, skal der foretages tilpasninger i rimeligt omfang, medmindre dette ville medføre en uforholdsmæssig stor byrde.

13. marts 2009 Regeringens handlingsplan (2003) Ligeværdighed og muligheder for at kunne tilrettelægge sin tilværelse – det er to af nøgleordene i den handicappolitik, som regeringen står for. Regeringen ønsker et samfund, hvor alle – også handicappede – har mulighed for at deltage i arbejdslivet og få en uddannelse. Samfundet har brug for de handicappedes ressourcer, og regeringen ønsker ikke, at handicappede, som kan bidrage til samfundet, skal parkeres på offentlig forsørgelse.

13. marts 2009 Regeringens handlingsplan Tilgængelighed til de fysiske omgivelser er ofte den afgørende betingelser for handicappedes deltagelse i samfundslivet, det gælder både på uddannelsesområdet, på arbejdsmarkedet, ved fritids- og kulturarrangementer og på en række andre punkter. Målsætning Handicappede skal i størst mulig omfang have mulighed for fysisk at have adgang til bygninger, anlæg og transport uden hindringer.

13. marts 2009 Vejregelhæfte nr. 7 Formålet er at give færdselshandicappede den bedst mulige vejvisning ved at vejlede ad tilgængelige ruter. Formålet er at gøre handicappede i stand til på egen hånd at færdes imellem forskellige handicaptilgængelige mål. Der opstilles ikke funktionskrav for fysisk udformning, men der henvises til de vejregler og standarder ”Vejvisning” skal i denne vejregel opfattes lidt bredere end blot skiltning,herunder afmærkning på færdselsarealet, f.eks. i form af ledelinier for blinde.

13. marts 2009

Færdselsarealer for alle - Håndbog i tilgængelighed Opgaven med håndbogen var: 1. Udvikle en metode til granskning af tilgængelighed for alle - kaldet tilgængelighedsrevision - der kan sikre barrierefri vejprojekter, og uddanne tilgængelighedsrevisorer for vejsektoren. 2. Håndbogen har status af en vejregel, som Vejregelrådet har godkendt til brug blandt vejbestyrelser i december 2003.

13. marts 2009 Bygningsreglement Bebyggelsesregulerende bestemmelser –2.6.2, stk. 3 Ved udformning af parkeringsarealer skal et passende antal parkeringspladser udformes så de kan anvendes af personer med handicap. –2.6.3, stk. 2 Adgangs- og tilkørselsarealer skal være udformet, så bebyggelsen kan benyttes af personer med handicap. –2.6.3, stk. 3 Gangarealer til bebyggelsen skal anlægges med markant taktil adskillelse til andre trafikformer. Oven for trapper i adgangsveje skal der udføres et belægningsskift i farve og følbarhed 0,9 m før trappens begyndelse og i hele trappens bredde. Det yderste af trinflader og trinforkanter skal markeres med kontrastfarve.

13. marts 2009 Standarder Udeareale For Alle Rekreative arealer for alle Tilgængelighed i detaljen

13. marts 2009 Registrering Mærkeordningen har tre overordnede formål: Mærkeordningen skal give god og pålidelig forbrugerinformation. Mærkeordningen skal være et godt værktøj for en virksomheds arbejde med tilgængelighed. Mærkeordningen skal på sigt være med til at forbedre tilgængeligheden i det eksisterende byggeri.