Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At bruge disse to ord rigtigt
Advertisements

Den gode fortælling som læringsredskab
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Taskbaseret sprogundervisning
Fra formel til funktionel undervisning
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Læsning og skrivning i naturfag
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Grammatik hvorfor og hvordan?
Faglig læsning 2.
Analyse af praksis.
Folkeskolens afgangsprøve
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
implementering af sprogbaseret undervisning
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Sprogbaseret læring i naturfag
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Kommunikation i naturfagene
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
læse- skrivevanskeligheder
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
1 Biophilia. Biophilia på 45 minutter Hvad er Biophilia Nordic? Præsentation af det danske undervisningsforløb: At svæve Workshops ved bordene - afprøvning.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Reklamen AirFresher - i denne præsentation vil i få et ind- blik i arbejde bag projektet der handler om: Reklamation af AirFresher. - i vil også finde.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Fra hverdagssprog til fagsprog
Bachelorprojektvejledning?
At bruge disse to ord rigtigt
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Naturfag.
Vi læser for livet – en introduktion til genrepædagogik på Jægerspris skole Susanne Karen Jacobsen, Metropol, Institut for skole og læring.
Progression sprogbaseret undervisning
Prøven i Natur/teknologi
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi Sprogbaseret læring Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi

Sprogbaseret læring Pragmatisk tilgang – teori Hvor er I? Undersøge det faglige felt. Afprøvning af undervisningsaktiviteter Planlægning af undervisning i forhold til ”egne materialer” / tekster Hva så nu?

Læringsmål De studerende kan planlægge undervisnings-forløb i fysik/kemi med fokus på udvikling af elevernes kommunikationskompetencer.

Hvorfor og hvorfra Kommunikation i naturfagene - FFM Litteratur Løft Læring – brug sproget Naturfag, Aalborg Kommune Sprog i skole, Ruth Mulvad Lad sproget bære B. Johansson og A. Sandell Ring Sprogbaseret undervisning i fag Sprogbaseretlaering.dk

Forenklede fælles mål

FFM

FFM - Kommunikation

Sprogbaseret læring Genrepædagogik Kommunikation i fagene Systemisk Funktionel Lingvistik SFL Faglig Literacy

Effekt af Genrepædagogik i Australien

Beverly Derewianka – didaktisk snegl

Tekstaktivivter Beretning Instruktion Information Forklaring Argumentation

Beretning Teksten genfortæller begivenheder for at underholde eller informere. Forløbet i teksten er kronologisk. Sproget er hverdagsagtigt Teksten er skrevet i datid. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig

Instruktion Teksterne beskriver hvordan noget udføres i trinvis rækkefølge. Teksterne indeholder ofte en liste over ingredienser, materialer eller udstyr. Teksterne indeholder ofte et billede/instruktion. Der er ofte brugt bydeform Teksterne indeholder handleverber såsom: skære, slibe, hakke, mærke, lægge osv. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig

Information Teksterne beskriver hvordan noget ser ud, hvad det består af, hvordan det mærkes. Teksten indleder med en kort præsentation Formålet med teksten er at læseren forestille sig det som beskrives Teksten er skrevet i nutid. Der bruges ofte tillægsord

Sekventiel forklaring Udreder noget kronologisk En række hændelser der følger som konsekvenser af hinanden Tekster kan forklare, hvordan hændelserne hænger sammen Tekster kan forklare hvordan og hvorfor hændelser hænger sammen

Faktoriel forklaring (Flere begivenheder forklarer fænomenet) Teksterne forklarer årsager og sammenhæng. Teksterne forklarer indholdet i trin Teksterne forklarer hvorfor og hvordan noget hænger sammen. Teksterne er skrevet i nutid. Der bruges mange tidsangivelser. Fx: Dernæst, senere, først, det følgende år, i april, før, endelig

konsekvens forklaring hvordan en faktor får flere konsekvenser. Som faktoriel forklaring

Argumentation  Teksten indeholder evaluerende sprog, værdiladet ord; God, kedelig. Teksten indeholder mentale processer; Synes, mener, anser for Teksten indeholder synspunkter. Teksten indeholder et budskab.

Hvad betyder ordet? - Nominalisering Omskriv ordet til sætning: Deltager, proces og omstændighed Betydning Kemi til beskyttelse af afgrøder Enkelte- og dobbeltbindinger Forvitring Havbundsspredning Brug evt. nettet 3-4 i hver gruppe

Hvad betyder ordet? - Passivform Omskriv fra passiv-form til aktiv-form. Tekst: Aspekter af dansk kemi ... Mange ladninger tabes under en ladningsekstraktionsproces. … og i de kommende år forventes det… 2 i hver gruppe

Sig ordet (STOP OP) Kemiundervisning Fysik Fag Læring Blanding Lokale

Sig ordet Hverdagssprog Almindelig Tale Kommunikation Daglig Familien

Sig ordet Før-faglige ord Tekst Læring Læsning Tosprogede Ordforråd

Sig ordet Tekstaktivitet Forklaring Argumentation Information Genre SFL

Sig ordet Nominalisering Ordklasse Verber Sætning Abstrakt Proces

Hverdagssprog - fagsprog

Dagens tekst Sproget i fagene – en udfordring Læs og del Skim teksten – inddel den. Understreg nye ord og begreber forstå betydningen Konstruer en illustration/tabel/grafik til teksten Nærlæs (evt.) Formidl teksten til andre

En skal ud Forklaring Argumentation information Instruktion

Relationelle processer En skal ud Materielle processer Relationelle processer Mentale processer Verbale processer

Fagsproglig sammenhæng En skal ud Faglige registre Sproglige fænomener Sproglige mønstre Fagsproglig sammenhæng

Skriv kort Hvad menes med sprogbaseret læring? Skriv 3 minutter hurtigskrivning Omskriv til 3 sætninger Omskriv til 1 linje

Tekstaktiviteter Bestem hvilken tekst, der er hvilken tekstaktivitet. Print

Thema – Rhema Princip. Thema er første led i sætningen. Rhema er det sidste led i sætningen. I den gode forklaring i grundskolens naturfagsundervisning kommer thema først efterfulgt af udsagnsordet/verbet og til sidst kommer evt. nye ord/begreber. Thema kommer først i den gode forklaring i grundskolens naturfagsundervisning. Udsagnsordet kommer herefter. Nye ord/begreber kommer sidst i sætningen. Det kaldes også rhema.

Fx thema - rhema Galaksen består af solsystemer. Solsystemet består af planeter som kredser om en stjerne. Stjernen er det samme som en sol. Solene har store masser kredsende om sig som hedder planeter. Planeterne har mindre masser kredsende om sig der hedder en måne. Månerne holdes fast til planeten via tyngdekraften. (Simone og William)

Opgave Formuler et undervisningsforløb FFM (Læringsmål / sprog. Tag evt. udgangspunkt i en tekst) Derewiankas snegl Diverse aktiviteter: Tabu, En skal ud, Skriv kort, Thema/rehma

Præsenter 5 min oplæg.

Tak for i dag!