Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
”Der er ingen sår der ser godt ud”
?.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Vejlederens kommunikation
Børn og unge med handicap siger deres mening
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
4.lektion: Identitet og sociale grupper
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Læreren som læringsleder
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Børn og voksnes rettigheder.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Kommunikation i kontekst
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kommunikation Modul A.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet: Møde andre mennesker på en etisk og respektfuld måde samt forstå betydningen af egen rolle i mødet med andre mennesker. Mens vi arbejder på det skal I også arbejde med kommunikation, samarbejde, artikelskrivning og andre faglige begreber. Fagidentitet Mig som privat person Mig som professionel

Ugeplan Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Anne Erfaringsdeling fra praktikken og opgaven aktiv lytning. Læringsgruppe opgaver Mette Artikel skrivning Arbejde med læringsgruppe opgaver Anne (2 lek) Fremlægning af de bedste opgaver. Feedback (3 positive og en krasser) Engelsk Signe Zonen for nærmeste udvikling (vigtig teori)

Målet med ugen Øge din faglige identitet Øge dit kenskab til dit kommende fag Du skal: Kunne anvende aktiv lytning Kunne samarbejde på tværs Kunne forstå din egen rolle i samarbejdet Kunne stå over for en forsamling (klassen) og fremlægge Kunne planlægge og lave en opgave med den hensigt at øge din læring Kunne udnytte den afsatte tid til læring Kunne forstå sin egen rolle både professionelt og faglig i forhold til andre mennesker. Kunne skrive en artikel

Gruppe inddeling og aktiv lytning Dem der har været i praktik i uge 18 skal være i hver deres gruppe. I andre fordeler jer i de grupper. I må gerne inddele jer efter SSH og PAU interesser. Der skal være 3 i hver gruppe. Opgave: Aktiv lytning – lyt jer til så mange erfaringer, tanker og oplysninger som muligt. (I skal bruge hjælpearket) Det er meget vigtigt at I tager jer god tid og øver jer i aktiv lytning. I skal bruge mindst 20 min pr. person. Roller: Fortæller: Den der har været i praktik fortæller evt fra logbog. Interviewer: Én person stiller uddybende spørgsmål og er den primære aktive lytter og interviewer. Kigger på og hjælper: De andre lytter aktivt og lægger mærker til fortællerens og interviewerens kropssprog. Den der interviewer må gerne sige ”stop – jeg har lige brug for hjælp” og så spørge de andre – hvad hun/han skal spørge om. Feedback til hinanden: Bagefter giver fortælleren feedback til interviewer. Feedback om: Evnen til at stille spørgsmål – så samtalen holdes i gang. Følte du at interviewer var ægte interesseret? Hvordan var interviewers nonverbale kommunikation?

Hjælpe ark til opgaven aktiv lytning Tænk på din bedste oplevelse fra praktikken. Hvad var der helt konkret, der skete – hvad gjorde at det blev en god oplevelse? Hvad lage du mærke til, tænk på din egen rolle, borgernes og din vejleders rolle – evt jeres samarbejde. Hvad har været den største udfordring for dig i praktikken? Hvad skete der helt konkret? På hvilken måde var det en udfordring for dig? – hvad undrede du dig over? Hvilke følelser havde du? Hvordan håndterede du det? – og er der noget du/andre kunne have gjort anderledes? Overvej hvad der var den største læring for dig under din praktik? Beskriv hvilke positiv betydning det har for dig fagligt og personligt/socialt. Hvad kan du helt konkret bruge dine erfaringer til i dit fremtidige uddannelses forløb. Hvad lage du mærke til i forhold til kommunikationen? Tænk på verbal og non-verbal kommunikation og assertiv, aggressiv og submissiv kommunikation. Hvordan kommunikerede de ansatte med børnene/borgerne? Hvordan kommunikere de ansatte med dig? Hvad var du opmærksom på i din kommunikation? Oplevede du støj på linjen? Tænk på en situation – Hvor et barn skulle trøstes, skiftes eller løftes /hvor en borger skulle hjælpes op ad sengen, på toilet eller op ad en stol. Hvad lage du mærke til? Hvad gjorde de ansatte for at skåne deres ryg/ergonomi? Lage du mærke til den måde de bevægede deres krop på? Hvad gjorde pædagogerne for at børnene var godt tilpas?/Hvad gjorde SSH-hjælperen for at borgerne var godt tilpas?

Læringsgruppe opgaver I løbet af ugen skal i arbejde med mindst 2 opgaver. + en artikel på fjernundervisning. Artikel til Billedbladet. (Ældre) Artiklen er baseret på et interview med en ældre borger. Hun bliver interviewet om, hvad hun synes om de unge praktikanter og deres måde at være på. (I skal selv finde på interviewet altså digte) Den ældre borger har meninger om de unges sprog, være måde, tøjstil, hygiejne mm. 2. Artikel til Billedbladet. (Børn) Artiklen er baseret på et interview med et barn. Hun bliver interviewet om, hvad hun synes om praktikanter og deres måde at være på. (I skal selv finde på interviewet altså digte) Barnet har meninger om de unges sprog, være måde, tøjstil, hygiejne, lugte mm. 3. Artikel ”gennem de gamles briller” Artiklen er fortalt af Hilda på 88 år som bor på plejehjem. Hun fortæller om, hvordan hun oplever uge 10, hvor der var en praktikant med inde ved hende hver dag. (Hun fortæller om, hvordan praktikanen blev præsenteret, hvordan det var at der var en ekstra med på badeværelset osv.) 4. Artikel ” Min hverdag som praktikvejleder” Jonna er praktik vejleder i Benløse kommune. Hun fortæller om, hvordan det er at møde unge når de skal i praktik, det førstehånds indtryk hun får af praktikanten og hvad hun lægger vægt på i et praktik forløb. Hun fortæller også om, hvad hun lægger mærke til i ugens forløb i forhold til at hun skal evaluere den unge. 5. Artikel ”gennem barnets briller” Artiklen er fortalt af Mads. Han fortæller om hvordan det føles når der kommer nye voksne i børnehaven. Hvordan det er når der kommer nye voksne som ikke kender ham.

Vælg mindst 2 opgaver - forsat 6. Artikel: Ny kollega igen Kollegaerne fortæller om hvordan det er at modtage nye praktikanter – de modtager nye praktikanter de fleste uger. Kollagerne fortæller om hvad der er det gode ved at der hele tiden kommer nye praktikanter – hun fortæller også om hvad der er udfordringen for hende som person og arbejdsmæssigt. Hun fortæller om, hvad hun forventer af praktikanterne som kollegaere. 7. Radio eller video interview: Hvordan følelses det når min krop og mit hus bruges til oplæring af nye SOSU’er? På P4 eller på DR2 sendes der et interview med et ældre menneske. Han/hun interviewes om, hvordan han/hun oplever, at der kommer nye praktikanter med mange gange om året. 8. Film eller rollespil: Gennem barnets briller Filmen handler om Sofie på 5 år, som går i børnehaven Mariehønen. Filmen handler om, hvordan Sofie føler hun blev mødt i de situationer hvor hun har kontakt med praktikanten. Hun fortæller om, hvordan hun oplever uge 18, hvor der var en praktikant som fulgte hendes gruppe. 9. Rollespil Rollespillet handler om mødet mellem barn, praktikant og pædagog. I må selv vælge hvilken omsorgssituationer i vil spille. Rollespillet handler om mødet mellem borger, SSH-hjælper og praktikanten. I må selv vælge hvilke omsorgssituationer i vil spille. 10. Reklame film Du har sagt ja til at lave en reklame film sammen med FOA som fortæller om hvordan det er at være elev.

Vælg mindst 2 opgaver - forsat 11. Film ”gennem de gamles briller” Filmen handler om Maren på 92 år, som bor på plejehjem. Filmen handler om, hvordan Maren føler hun blev mødt i de situationer hvor hun havde brug for professionelle omsorg. Hun fortæller om, hvordan hun oplever uge 18, hvor der var en praktikant med inde ved hende hver dag. 12. Rollespil: ”to kollegaer i kaffe stuen” Jonna er praktik vejleder i Benløse kommune. Hun sidder i kaffestuen og snakker med Gerda som har haft den nye praktikant med de sidste to dage. De snakker om praktikantens evne til at se borgernes eller barnets behov, praktikantens verbale og non-verbale kommunikation, praktikantens initiativ og praktikantens forståelsen for hygiejne. 13. Collage: ”forskellige situationer – forskellige roller” Collagen handler om, hvordan man som menneske har forskellige roller i forskellige situationer. 14. Udstilling: ”Fagidentitet” Udstillingen handler om, hvad der skal til for at være professionel PAU eller SSH. Hvad er det der skal blive en del af ens identitet. 15. Tegneserie om da Fru Olsen mødte den nye praktikant Tegneserien skal handle om da Hr eller Fru Olsen mødte den nye praktikant. Hvad tænker Hr. og Fru Olsen. 16. Tegneserie om da forældrene mødte den nye praktikant Tegneserien skal handle om, da forældrene mødte den nye praktikant. Hvad tænker forældrene?

Feedback – positioner dig selv Kan du anvende aktiv lytning? 0------------------------------------------------------------------------------------------10 Kunne du samarbejde med din gruppe? Er du blevet mere bevidst om din egen rolle i samarbejdet? Kan du stå over for en forsamling (klassen) og fremlægge? Kunne du planlægge og lave en opgave med den hensigt at øge din læring? Kunne du udnytte den afsatte tid til læring? Har fået et øget kenskab til dit kommende fag?