Alternativ reklameassistent

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
TV- og filmreklamer.
I dag er temaet Visualisering
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Almen studieforberedelse
Trykte reklamer og tv-reklamer
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
MUNDTLIG FREMSTILLING
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Engelbert H – og den sidste chance
IT i undervisningen.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- et forsøg på en analyse
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kildekritik Historie.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Reklameanalyse Walkthrough.
Reklamefilm Analysemodel.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Jagten på den gode børnebog
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
SKABELON.
-Billedanalyse-.
Levende billeder: Kortfilm
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Din kreative online praksis! – del 2
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
KNÆK KODEN.
Verbal kommunikation Ord og samtale
- Virkelighedsvarianter
Alternativ reklameassistent
Slagterbutikken - teori
MUNDTLIG FREMSTILLING
KNÆK KODEN.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Alternativ reklameassistent Til overbygningen –9.klasse

Reklame genren Du kender reklamer som pauseklovnen lige inden du skal se ”Venner” eller ”Beverly Hills” på tv2. Ordet reklame stammer fra det latinske ord ”clamare”, der betyder ”at råbe”. Reklamer er producentens råb til forbrugeren. Hvis vi hører råbet, er der større chance for, vi køber produktet. Derfor gælder det om for producenten at skabe en tydelig forbindelse til dig som forbruger. Reklamen henvender sig til dig og vil dig noget. Producent/produkt  Forbruger (Dig) Reklamen er som udgangspunkt konkret: Et produkt skal sælges. Varen eksisterer i virkeligheden og er direkte håndgribelig. Derfor skal reklamen kategoriseres som sagprosa, en ikke-fiktiv genre. Reklamen tager udgangspunkt produktet, men opdigter som oftest også en fiktiv historie. Tag eksempelvis Merci. Chokoladen smager ikke kun godt, den gør dig lykkelig og er samlingspunkt for familie og venner. Dermed er reklamen både en fiktiv og ikke-fiktiv genre. Ikke-fiktiv: Direkte budskab Virkelig Konkret Kan bevises Fiktiv: Indirekte budkab ikke virkelig Abstrakt Kan ikke bevises

Reklame analyse Du skal nu analysere en tv-reklame. Følg nedenstående link. Se reklamen grundigt igennem et par gange. Bid særligt mærke i, hvad der reklameres for, hvordan der reklameres og hvem reklamen henvender sig til. http://www.youtube.com/watch?v=oU3tptJ-5R8&feature=PlayList&p=39524ABFE48F3741&index=48

Præsentation af reklamen Fokus på beskrivelsen Du har nu set reklamen nogle gange, og har højst sandsynligt dannet dig et overblik over reklamens opbygning. Vi skal nu forsøge at opsummere reklamen. Først skal vi klargøre formel fakta om reklamen. Præsentation af reklamen Hvilket produkt reklameres der for? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hvad sker der i reklamen? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fokus på beskrivelsen Hvor foregår reklamen? (Inde/ude, natur/kultur, Danmark/udlandet) I hvilket miljø foregår reklamen? Hvilke personer indgår der i reklamen? Hvilke typer møder vi? (Udearbejdende/hjemmegående, aktiv/passiv etc.) Hvordan er reklamen opbygget? (Interviews, monolog/dialog, sketch, dagligdagsscener, saglige oplysninger etc.)

Fokus på produktet Carlsberg forsøger igennem reklamen at sælge et produkt til dig. Derfor er det vigtigt, at du som forbruger er klar over, hvilket produkt producenten ønsker at sælge dig. Hvad værdi kan det have for dig? Du skal nu forsøge at beskrive reklamens formidling af produktet. Det er vigtigt, at du kun forholder dig til reklamen og ikke til dit kendskab til Carlsberg. Hvad er produktets primære brugsværdi? Hvilke fordele er der netop ved dette produkt? Hvilke andre oplysninger gives der om produktet? Hvor tit og hvornår nævnes produktet? Produktet behøver ikke kun blive nævnt og være tydeligt gennem en speaker. Er der andre måder, hvorpå produktet er tydeligt i netop denne reklame? Hvordan ser produktet ud og hvor ser du det i reklamen? Hvordan indgår produktet i reklamen?

Fokus på lyd & billede Når der produceres en reklame er der forinden lagt en tydelig strategi for, hvordan du som forbruger skal påvirkes. Reklamen er ikke tilfældigt sammensatte elementer, men planlagt ned i mindste detalje og alt har betydning. Derfor skal du nu arbejde med reklamens lyd- og billedside og belyse hvilken betydning disse elementer har for formidlingen af produktet. Ordvalg: Hvad siges der i indslaget om varen? Noter alle mundtlige og skrevne ord. Er der nogle ord der går igen og som du synes har speciel betydning for din opfattelse af varen? Hvad er producentens slogan? Og hvordan fungerer det i forhold til det til din opfattelse af varen? Lydsiden: Hvilken musik spilles der i reklamen? Hvordan passer musikken sammen med billederne og den historie, der udspiller sig i reklamen? Billedet: Hvordan virker farvenuancerne i billedet? Varme/kolde? Har de nogen betydning for din opfattelse af produktet? Farvesymbolik: Blå/hvid: Renhed Rød: Erotik/kærlighed Grøn: Natur & miljø Etc.

Kamera & billedkomposition Billedsiden er fra producentens side nøje tilrettelagt. Billedsiden skal fortælle en bestemt historie. De billeder, vi ser, kan enten være subjektive eller objektive. Kameravinkling- og bevægelse har stor betydning for, hvordan reklamens historie anskues. Du skal nu bruge din viden fra kortfilmsforløbet omkring kameraføring og analysere Carlsbergreklamens filmiske virkemidler. Hvordan er reklamen filmet? Gennem hvilket slags kamera? Gennem hvilke øjne ser vi reklamens historie? Hvilken betydning har dette for din opfattelse af produktet? Subjektiv: Bundet til en persons point of view. Objektiv: Ikke bundet til en persons point of view.

Kommunikationsforhold I reklamefilm kommunikeres gennem producenten til forbrugeren. Der er i en reklame altid en afsender og en modtager. Ofte kommunikeres der i et særligt sprog til en særlig målgruppe. Til tider oplever man reklamer, der slet ikke taler til en selv. Fx taler en Ariel-vaskepulver måske ikke til dig, men mere til din mor. Du skal nu undersøge denne reklames kommunikationsforhold. Henvender reklamen sig direkte til modtageren? Er der øjenkontakt? Hvem er forbrugeren/ målgruppen? Hvordan forsøger reklamen at påvirke modtageren? Ved fornuft eller følelse? Hvordan virker sloganet ”Vores øl – vores projekter” på dig? Afsender: Producenten Modtager: Forbrugeren

Tolkning og vurdering Målet for en reklame er at sælge produktet. Hvis reklamen når ud til modtageren og får formidlet sit budskab succesfuldt øges omsætningen som oftest. Derfor skal du nu vurdere denne reklames budskab og kommunikation. En vurdering er et personligt helhedsindtryk af reklamen. Hvad lover reklamen ud over produktets egentlige funktion? Kærlighed, kammeratskab, afhængighed, utryghed, rynker, karriere etc. Hvordan opnår produktet sin troværdighed? Er der nogle der udtaler sig om produktet? Hvordan påvirkes du, som forbruger, af denne reklame? Når reklamen ud til modtageren? Hvordan vurderer du reklamen?

Litteraturliste ”Reklamen som genre” ”Medie & medieundervisning” af Christine Pilegaard Larsen ”Reklamedrøm – i det 21.århundrede” af Asger Liebst Textanalyse.dk Mappe af Lotte Mathiesen Fælles mål 2009, Dansk

Slutmål for dansk efter 9.klasse Anvende informationsteknologi og elektroniske mediers muligheder bevidst og hensigtsmæssigt. Fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelser som analytisk forståelse Gør rede for samspillet mellem tekst, genre, sprog, indhold og situation Forholde sig analytisk, vurderende og produktivt til sagprosa og andre udtryksformer Bruge læsning af digitale og trykte tekster samt grafiske udtryk som redskab til omverdensforståelse Forholde sig analytisk og reflekterende til tekster og andre udtryk fra forskelligartede medier. Af: Stina, Christoffer & Lya