Elevhåndbog - essay.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Det Internationale Område Studieområde 3/
Arbejdspladsudvikling
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Om feedback og tilbagemeldinger
(almene målsætninger)
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Sådan strukturerer du et essay
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Kommunikativ sprogfærdighed
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Eksamen.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Et mærkeligt skib.
Pædagogisk forår i København
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Analyse af noveller.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Essay.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Elevhåndbog - essay

Et billede af et essay

Hvad er et essay? Ordet essay stammer fra fransk, hvor det første gang blev brugt om en skriftlig genre af Michel de Montaigne i 1580. Ordet betyder nærmest "forøg", "udkast" eller "Øvelse”. I et essay søger man sandheden; man skriver det for at forsøge at finde ud af noget, ikke for at fremlægge en sandhed, man allerede har fundet. I et essay kan forfatteren godt gå ind i en art debat med sig selv. Han kan lægge argumenter frem for og imod og afprøve forskellige løsninger. Det betyder, at sproget ikke behøver at være fint og højtideligt. Men trods det er der ikke noget løst og slapt over et godt essay. Forfatteren tænker så det knager og gør sig umage med at finde klarhed. Han begrunder og dokumenterer, så godt han kan, finder eksempler og modeksempler - for at se, hvor han ender. På den måde kan man sige, at "der sker noget" i et godt essay, og derfor kan det være underholdende læsning.

Essaygenren og kendetegn Du skal se You Tube – klip om genren: Essay Kippet hedder: Essay som genre https://www.youtube.com/watch?v=NE-8h3M_5Qk Hvad er et essay? Hvad kan du kende et essay på? Hvilke elementer indeholder et essay?

Om essay Essayet er en kort, afrundet prosatekst, der kan læses i ét stræk. Essayet giver udtryk for den skrivendes (= essayistens) subjektive forhold til sit emne, der kan være et hvilket som helst. Emnet er anledning til forfatterens personlige fremstilling af sine indtryk, erfaringer, tanker og forestillinger. Disse melder sig tilsyneladende spontant, de synes at blive til undervejs, mens essayet skrives. Forfatteren er en amatør, umiddelbart og kærligt optaget af sit emne, gerne på en søgende, spørgende, undrende måde. Emnebehandlingen er let og elegant. Den er ikke systematisk. Den er engageret, men ikke udtømmende. Den er øjebliksbestemt, derfor undertiden springende, omkringdansende. Beretning og beskrivelse kan indgå på linje med ræsonnement. Essayet ønsker at fascinere og udfordre læseren med overraskende formuleringer, sammenstillinger og synspunkter. Essayet vil ikke give læseren entydige svar. Det vil ikke servere færdige løsninger. Essayet er en opdagelsesfærd, hvor læseren betragtes som en jævnbyrdig og fortrolig, der indbydes til at følge med forfatteren i al uhøjtidelighed.

Illustration af indhold i et essay ① Afsæt Indledning Hjemme Kan indeholde Beskrivelse Erindring Skal indeholde Refleksion skift i planer Diskussion og argumentation Sprog: Beskrivende, argumenterende, lyrisk, sansende Skal indeholde Ræsonnement Afslutning - Hjemme Essay – Emne Opgaveforlæg Hjemme - Ude - Hjemme

Essay i skemaform Genre Emne Fremstillingsform Fortæller Komposition Planer Fortalt tid Sanserne Sprog Billedsprog Non fiktion: Sagprosa ASM Alt Store livsspørgsmål,: livet, døden, ansvar, selvmord, Gud, Helvede, synd, skyld….. Ting: Sko, vin, ferie, fodbold, kvinder, porcelæn, sten, hunde, heste, hårlak, vand, kager……… Lakridspiber Hår Vand Hindbærsnitter Sko Vin   Noget oplevet: Fodboldkamp, Københavns brand….. Det oplevede, det erindrede, det beskrivende det reflekterede, det ræsonnerede Jeg, man, vi Springende, afhænger af fremstillingsform Kan være svær at fastsætte, da essayet springer i tid. I forlængel-se af det erindrede, oplevede, tænkte, reflekterede og ræsonnerede springes frem og tilbage i planerne Kan være svær at fastsætte, da essayet springer i tid. Vigtigt at sætte tiden i stå. Kan forløbe over ½ time til et liv. Skriv til sanserne: Syn, lugt, hørelse, følelse, smag… Person- ligt. Beskriven-de: Navneord og tillægsord. Sansende Sammenligninger. Personifikationer. Besjælinger. Metaforer Fiktion: opdigtet X

Spot på essay Et essay har en personlig tilgang til et bestemt emne, der er udgangspunkt for fordybelse. Et essay indeholder egne tanker, erfaringer, følelser, oplevelser, erindringer, forestillinger og indtryk. Et essay veksler mellem det personligt reflekterende plan. (jeg/man) Et essay har ikke nogen fast form; men er ofte springende i tid. Det styres af en tankerække og association; men med en rød tråd/idé. Et essay udfordrer læserens holdninger og synspunkter.

Trin for trin vejledning til essay Du skal se trin for trin vejledning til essay på You Tube. https://www.youtube.com/watch?v=nmjeSEovXuA

Dit essay ser således ud Dit essay rummer følgende elementer Behandling af tekstforlægget, som dit essay tager sit udgangspunkt i. Inden du starter på din egen tekst, skal du i en slags indledning forholde dig til det tekstforlæg, du (som oftest) bedes tage udgangspunkt i.   Du skal i denne sammenhæng - præsentere tekst og forfatter. - præsentere læseren for en række af tekstens hovedpointer.   og/eller de centrale synspunkter forfatteren giver udtryk for. - fortælle om, hvilke af disse pointer / synspunkter som har inspireret dig.  På denne måde kommer tekstforlægget til at danne optakt til dit selvstændige essay, som følger herefter. Din egen tekst / dit essay I din egen tekst skal du reflektere over det problem/de temaer/synspunkter mv., som du tidligere har trukket frem fra teksten. Som Montaigne siger, skal du i dit eget essay ikke slå sandheden fast men søge den gennem refleksion og selvstændige overvejelser. Du skal i dit essay demonstrere selvstændig tænkning, og du skal sørge for at begrunde dine synspunkter og dokumentere dine iagttagelser Som tidligere nævnt er et essay Et søgende og tænkende stykke prosa. Din konklusion Ræsonnement: Din logiske slutning efter det, du har ræsonneret. Her fokuserer du så på resultatet af din undersøgelse af emnet / temaet, som det kommer til udtryk i dit essay, og du gør dig overvejelser i relation til det tekstforlæg, du startede med. Har dine undersøgelse/refleksion - bekræftet de hovedtanker/påstande, som lå i tekstforlægget? - nuanceret forfatterens synspunkter; føjet nye til ? - sat spørgsmålstegn ved ét eller flere af synspunkterne/påstandene? - rejst nye spørgsmål som kræver nye undersøgelser og nye svar ?

Hvad skal det handle om - emnet? Hvad siger opgaveformuleringen? Essay trin for trin Gennemlæsning 1. gang. Læs og forstå. Hvad skal det handle om - emnet? Hvad siger opgaveformuleringen? Gennemlæsning af tekst 2. gang. Hvordan kan jeg formulere, hvad jeg skal finde ud af? Hvad er mit eget afsæt for mit essay? Hvordan forholder teksten sig til emnet? ( Du skal ikke skrive referat; men få styr på tankerne.) Hvordan forholder jeg mig til emnet? Hvad er mine tanker, oplevelser, erindringer, refleksioner, argumenter om emnet? Lav mindmap og dit eget notepapir. Lav din egen disposition for emnet og opgaven. Nu er du klar til at skrive. Indledning - Hjemme Hoveddel - Ude Afslutning - Hjemme

Inden du begynder at skrive Læs oplægget grundigt. Læs teksten grundigt. Arbejd med opgaveformuleringen. Lav mind map. Lav disposition. Skrivetænk!

Eksempler på essayopgaver