Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Skolereform Kildebakkeskolen Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Malling Skole -implementering af Folkeskolereformen år 1 – 14/15 Udskolingen.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Informationsaften på Holmegårdsskolen Folkeskolereformen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Præsentationens transcript:

Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015

Vi kommer omkring:  En længere og mere varieret skoledag- skoledagens organisering  Understøttende undervisning og faglig fordybelse( bånd og flexdag)  ”nye” linjer i udskolingen  Pædagogiske fokusområder  Byggeri og ombygning  Nationale trivselsmålinger

Skoledagens organisering  Alle skoledage starter kl. 8 og slutter henholdsvis kl. 14 eller kl. 15  Den understøttende undervisning er nu obligatorisk - så eleverne skal gå i skole i 30/33 og 35 timer ugentligt  Frivillig undervisning foregår efter kl. 14 eller kl. 15 (ex. musik, mad)  3 korte dage ved skolestart, juleafslutning og sidste dag inden sommerferien  4 eller 5 lektioner om dagen á 60 minutter + et bånd på 30 minutter

Understøttende undervisning og faglig fordybelse  Indførelse af ” ½ times bånd” på alle skoledage med henholdsvis fællessamlinger, aktivitetstid samt studietid og faglig fordybelse vil formalisere Lind Skoles visioner om at styrke fællesskabet, elevernes trivsel og understøttende aktiviteter for skolens fagområder (dansk og matematik).  Organiseres i et bånd 30 minutter dagligt i alle klasser Eksempel: FællessamlingStudietid og faglig fordybelse AktivitetstidStudietid og faglig fordybelse ManddagTirsdagonsdagtorsdagfredag

Flexdag i grundskolen  Alle klasser i 1.-6 årgang har flexdag ex. hver onsdag hele skoleåret  Et fag har ca. 10 uger á 4 lektioner fordelt over skoleåret  Hvorfor? (Elevperspektiv)  Det giver mulighed for:  Samarbejde med andre (internt og eksternt – den åbne skole), variation i arbejdet, sammenhængende tid til andre opgaver, andre undervisningsaktiviteter der kræver god tid, udeskole  Hvorfor? (Lærerperspektiv)  Det giver mulighed for:  Samarbejde med andre (internt og eksternt – den åbne skole), variation i arbejdet, sammenhængende tid til andre opgaver, andre undervisningsaktiviteter der kræver god tid, udeskole

Eksempel på skoleuge Bånd8-8:30 Pause 8:30- 8:35 1.lektion 8:35-9:35 Pause 9:35- 10:00 2. lektion 10:00 -11:00 Spisepause 11:00 – 11:40 3. lektion 11:40- 12:40 Pause 12:40- 12:55 4. lektion 12:55- 13:55 Pause 13:55- 14:00 5. lektion 14:00- 15:00 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Bånd 1.lektion XXFlexdagXX 2.lektion XXFlexdagXX 3.lektion XXFlexdagXX 4.lektion XXFlexdagXX 5.lektion XX X

Pædagogiske fokusområder skoleåret  Implementering af ”bånd” og Flexdag samt bevægelse i undervisningen  Målstyret undervisning  Industrien som karrierevej  Nye linjer i udskolingen: 1. Naturvidenskab og sundhed/ 2. International kultur /3. Kommunikation og designteknologi  Krop og kompetencer  Fokus på overgangen mellem grundskole og udskoling- faglig screening  Den gode skolestart 0. årgang ( dansk, matematik, AKT)

Industrien som karrierevej  Samarbejde med virksomheder  Den åbne skole  Kvalificere uddannelses- og erhvervsvalg

Nye linjer i udskolingen  Kommunikation og designteknologi  International kultur  Naturvidenskab og sundhed

Fælles for linjerne

Krop og kompetencer  Fokus på bevægelse i undervisningen  Udvikling af lærernes kompetencer  Den åbne skole  Idrætsfaget

Målstyret undervisning  ”Fokus på hvad eleverne skal lære frem for hvad de skal lave”

Eksempel

Trivsel på ET INDBLIK I RESULTATERNE FRA DEN OBLIGATORISKE NATIONALE UNDERSØGELSE

Elever trives i særlig grad på Lind Skole Højest score  Eleverne er glade for deres klasse, lærere og skole  Eleverne oplever minimalt mobning Gode score  Elevernes oplevelse af de fysiske rammer  Elevernes oplevelse af selvværd og indflydelse

Oplevelse af det ”nære”- lærere og klassen årgangHele landetKommunenSkolen Er du glad for din skole?71 %74%85% Er du glad for din klasse?71%74%85% Føler du dig alene i skolen?6%4% Er du glad for dine lærere?82%83%93% Er lærerne gode til at hjælpe dig?79%81%92% Er timerne kedelige?12%11%4%

Oplevelse af det ”nære”- lærere og klassen 4-9 årgangHele landetKommunenSkolen Er du glad for din skole?29 %32%39% Er du glad for din klasse?39%41%40% Føler du dig alene i skolen?2% 1% Hjælper dine lærere med at du lære på en god måde? 19%20%22% Er lærerne gode til at støtte dig?29%33%37% Er timerne kedelige?9%7%6%

Oplevelser af drilleri og mobning klasseHele landetKommunenSkolen Er I gode til at hjælpe hinanden 58%62%76% Er der nogen der driller dig så du bliver ked af det? 9% 5% Er du bange for at de andre børn griner af dig? 10%9%6% Har du nogle gange ondt i maven? 6% (39%) 5% (36%) Har du nogle gange ondt i hovedet? 8% (39%)7% (39%)5% (36%)

Oplevelser af drilleri og mobning klasseHele landetKommunenSkolen De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælpsomme 33%(42%)35% (42%)31% (50%) Er du blevet mobbet de sidste år? 2% (2%)2% (1%)0 % (0%) Andre accepterer mig som den jeg er? 32% (44%)33% (44%)31% (50%) Hvor ofte føler du dig tryg? 27% (50%) 30% (50%) 31% (56%) Er du bange for at blive gjort til grin? 7% (12%)6% (12%)4% (10%)

Den åbne skole  Industrien som karrierevej i udskolingen  Skolesport - et samarbejde mellem fritidshjemmet og skolen  Samarbejde med KLG Badminton for nogle udskolingselever