Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK
Emner Introduktion til kurset: Præsentation Formål, indhold, pædagogik Plan for kurset Præsentation af kursusmateriale Mine forventninger, jeres forventninger Jeres udbytte af kurset
Hvem er jeg? Lars Kofod Ekstern lektor / Forskningsassistent IT- højskolen / Roskilde Handelsskole / Belle Systems Uddannet på RUC 1989 Arbejdet på RUC – Projektvejledning –metode
Kursets formål Introducerer de studerende til systemudviklingsarbejdet: –processen Planlægning –produkter Modeller / beskrivelser Introducerende –teori praksis Projektplanlægning med referencelinier Samarbejde med brugerne
Problemer i systemudviklingen Utilstrækkelig analyse Ureflekteret udformning af processen Manglende referencelinier Uafsluttet test Mange udsættelser Snævre kommunikationslinier Uprofessionelle medarbejdere/arbejdsformer
Systemudviklerens kvalifikationer Systemudviklerens- kvalifikationer Projektlederens kvalifikationer
Systemudvikling kontra teknologiudviklingen Basis-Teknologi Fase 1 ( ) Første generations maskiner elektronrør Anvendelse Teknisk/videnskabelige beregninger Eksempler Løsning af differantiallinger
Systemudvikling kontra teknologiudvikling Basis teknologi Fase 2 ( ) 2. generations maskiner transistorer. Magnetbåndstationer, linieskrivere etc. 3. generations maskiner LSI pladelagre Anvendelse Automatisering af standardiserede kontorrutiner, som involverede store datamængder. Eksempel CPR-registret / forsikring / bank
Systemudvikling kontra teknologiudvikling Basisteknologi Fase 3 ( ) 4. generations maskiner, VLSI, terminaler Anvendelse Udvikling af nye informationssystemer til planlægning, styring og kontrol. Processtyring. Eksempel Styring fræsemaskiner.
Systemudvikling kontra teknologiudvikling Basisteknologi Fase 4 ( ) Mikrodatamater. Netværk Anvendelse Spredning af edb-teknologi i organisationerne og samfundet. Eksempel Sagsbehandlere har PC’ere. Regnskabsfolk på kontor.
Systemudvikling kontra teknologiudvikling Basisteknologi Fase 5 ( Hjemmecomputere Anvendelse PC'eren som hjemme arbejdsplads. Internettet. Eksempel Home- banking/shopping
Den rationelle idealmodel Professionel Systemudvikling Figur. 2.1 side 24 Syskon bygger på nævnte princip.
Situationer og usikkerhed Professionel Systemudvikling Figur. 2.2 side 27
Systemudviklingens hovedelementer Professionel Systemudvikling Figur. 3.3 side 26 Husk de tværgående delfunktioner –beslutning –kommunikation –socialisering
Karakteristik af metoder Anvendelsesområde Perspektiv Retningslinier –teknikker –værktøjer –principper for organisering
Hjemmearbejde til næste kursusgang Opgave 1. Hvad forstår du ved den professionelle systemudvikler? Hvad lavede du i dit sidste projekt? Hvilke behov for forandring af arbejdsformer har du konstateret?
Hjemmearbejde II Opgave 2: Karakteriser Syskon ud fra retningslinierne på side 63 i Professionel Systemudvikling. Anvendelsesområde Perspektiv Retningslinier teknikker værktøjer principper for organisering
Spørgsmål! ?