Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Grundkursus for frivillige i DH Grundlæggende om DH og DH’s medlemsorganisationer.
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Møde for De Regionale Kontaktfora d Birgit Hagen, DH repræsentant I Kontaktforum for handicappede i Region Midtjylland.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
Fælles Rådgivende Organ 18. januar 2011 Information om opgaver m.v.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Arbejde i temagrupper Metode:
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Foreningsdag/ Karrieredag
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Hvor mange ældrerådsmedlemmer 13 medlemmer Ældrerådet.
Handicapråd og kommunale botilbud Et oplæg om: idealer, paradokser, dilemmaer og udfordringer til kommunerne i krydsfeltet mellem den kommunale økonomi.
Kommunale forventninger til Handicapråd. Erfaringer med eksisterende Rådgivende Handicapudvalg Tilgængelighed har været hovedopgaven 24 års erfaringer.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Vores frivillighedspolitik Næstformand Mads Kildegaard Larsen.
The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities Stig Langvad, Independent Expert Member, CRPD Committee Hvor står dansk handicappolitik i.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Kandidatuddannelse 2017 Byrådets arbejde.
Overordnede bestemmelser
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Demokratiudvalget 2016 Medlemmer: Gunnar Sørensen (formand),
Handicaprådet d. 30. november 2017
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Dialogspørgsmål ifm. nyt opgaveudvalg om sundhed
Bevidstgørelser og bekæmpelse af diskrimination
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen

Den nye lovgivning Indtil 1. april 2006 eksisterede der ingen lovgivning, der pålagde kommunerne at inddrage handicappede og deres organisationer i det kommunalpolitiske arbejde Fra 1. april 2006 er en ny lov trådt i kraft, der medfører, at alle kommuner skal nedsætte et handicapråd

Erfaringerne fra Ballerup Kommune Ballerup Kommune har været på forkant med udviklingen Kommunen har siden 1998 haft et handicapråd - handicaprådet er dermed et af landets ældste! Handicaprådet var frem til 1998 en del af kommunes ældreråd Årsagen til adskillelsen var et politisk ønske om at høre handicappedes meninger og holdninger i sager, der specifikt vedrører handicapforhold i kommunen Behovet for et handicapråd og de erfaringer kommunen har gjort sig, stemmer godt overens med de krav og forventninger, der følger af den nye lov

Sammensætning og drift Handicaprådet bestod frem til 1. april af 6 medlemmer, der repræsenterede hovedgrupperne inden for handicapverdenen De 5 medlemmer var udpeget af DSI og 1 medlem var udpeget af en lokal handicaporganisation Driften til rådets arbejde blev dækket af Ballerup Kommune gennem et årligt budget på 50.000 kr (som ifølge rådet altid har slået til!) Kommunen stillede desuden en sekretær til rådighed

Formål med det tidligere handicapråd Øge indflydelse på kommunens beslutninger inden for handicapområdet, herunder ved at: Være aktiv høringspart i politiske sager vedr. handicapforhold Fastholde kommunes forpligtelse til at holde rådet orienteret Rejse spørgsmål af generel karakter overfor kommunens politikere Fremsætte forslag til ændringer og forbedringer

Samarbejde med Ballerup Kommune frem til 1. april Handicaprådet har tale- og høringsret overfor alle kommunens politiske udvalg Handicaprådet har mulighed for at mødes med Socialudvalget 2 gange om året (typisk har det været 1 gang) Derudover kan rådet indkalde den kommunale administration ad hoc til de ordinære månedlige møder

Kommunalbestyrelsens erfaringer med handicaprådet I Ballerup Kommune er det af stor betydning for politikerne, at have forskellige brugerorganisationer at være i dialog med, om de forskellige politiske tiltag. Sparring og dialog med borgerne er helt centralt for kommunens politikere Handicaprådet opleves som en god og vigtig rådgiver for kommunalbestyrelsen

Handicaprådets erfaringer med at være i Ballerup Kommune (Udtalelser fra handicaprådets formand) Et handicapråd, der vil have indflydelse, forudsætter en indsats, der ikke er ubetydelig! En udfordring at blive kendt – både blandt kommunens borgere og embedsmænd En udfordring at lære at spille på det ”kommunale klaver” At være høringspart er ikke ensbetydende med, at det der bliver hørt bliver efterlevet. Det forudsætter et grundigt og kvalificeret stykke arbejde. Men når arbejdet er kvalificeret, fører det resultater med sig!

Ballerup Kommunes nye handicapråd Stærkt politisk fokus De nye råd skal kun have 1 kommunalbestyrelsesmedlem og derudover være repræsenteret af embedsmænd I Ballerup Kommune er den politiske interesse stor og det er derfor besluttet at kommunalbestyrelsen udelukkende skal være repræsenteret af politikere Desuden er der stor interesse for, at rådet skal være så bredt repræsenteret som muligt. Derfor er det besluttet, at rådet skal bestå af 14 medlemmer – 7 borgerrepræsentanter og 7 politikere

Det nye handicapråds sammensætning Rådet består af 14 medlemmer, der fordeler sig som følgende: 3 medlemmer udpeget af Socialudvalget 4 medlemmer udpeget af den øvrige kommunalbestyrelse 5 medlemmer udpeget af DSI 1 medlem udpeget af Ballerup Handicap Idræts Club 1 medlem udpeget af Forældreforeningen til handicappede Handicaprådet har reference til Socialudvalget

Handicaprådets primære arbejdsområder Kommunal handicappolitik Rammeaftale på det sociale område Budgetvilkår Hjælpemidler Døgninstitutioner for børn og unge Bofællesskaber for fysisk/psykisk handicappede Institutioner for børn og vokse med vidtgående fysiske og psykiske handicap Handicapvenlig byplanlægning

Ballerup Kommunes handicappolitik Ballerup har en god social profil – også når det gælder handicappede Handicappolitikker er derfor ikke nyt i Ballerup Kommune Noget nyt er beslutningen om at formulere en samlet handicappolitik, der samtidig inddrager de nye handicapområder En sammenhængende og tværgående handicappolitik er helt nødvendig ved overtagelse af de nye opgaver Handicaprådet bliver i den forbindelse en vigtig part

Erfaringer med udarbejdelse af politikker Kommunes erfaringer viser, at det afgørende for politikkers gennemslagskraft og gennemførelse er, at de udarbejdes i faser og med inddragelse af interessenter Første fase omfatter udarbejdelse af de politiske målsætninger Anden fase omfatter udarbejdelse af handleplaner – indpasset i det økonomiske råderum og dermed som en del af de politiske aftaler – Kommunalbestyrelsens årlige Servicestrategi Formuleringen af handicappolitikken vil naturligt ske i dialog med og inddragelse af en bred skare af interessenter inden for handicapområdet og andre med betydning for politikkens forankring og udmøntning

Interessenter der inddrages i politikformuleringen Handicappede borgere og disses pårørende Handicaprådet Foreninger og organisationer, herunder de frivillige organisationer inden for handicapområdet Kommunalbestyrelsen/repræsentanter for fagudvalgene Embedsmænd fra handicapområdet og andre sektorer med betydning for handicappolitikkens forankring og udmøntning