Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Skolebestyrelsesvalg 2012
Kommunalvalg for alle Dagsorden for workshoppen
Endeligt forslag til ”Lys i øjnene” Præsentation af politikken før høringsrunde.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE SUNDHEDS- OG OMSORGSFORVALTNINGEN Præsentation af tilsynskoncept.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Indflydelse eller afmagt?
Tavshedspligt.
Visionsproces Fra ord til handling.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Direktørområdet Job og Velfærd i Fredensborg Kommune
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Møde for De Regionale Kontaktfora d Birgit Hagen, DH repræsentant I Kontaktforum for handicappede i Region Midtjylland.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
Arbejdet i Det Regionale Beskæftigelsesråd
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
2-01.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Foreningsdag/ Karrieredag
Samarbejde med praktiserende læger
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Muligheder og rettigheder
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Den røde tråd fra vision til handling
Hvor mange ældrerådsmedlemmer 13 medlemmer Ældrerådet.
National handicapkonference, Nyborg Strand maj 2010 Peter Sørensen Glostrup Kommunalbestyrelse. Socialdemokraterne. Medlem af Socialudvalget. Medlem.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Tidsplan 1 ProcesMedarbejdere/ledere/forældrePolitisk niveau Marts19: Skriftlig orientering til involverede ledere Uge : Samtaler med ledere 16:
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Kandidatuddannelse 2017 Byrådets arbejde.
Overordnede bestemmelser
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Mødet med det offentlige system
Bevidstgørelser og bekæmpelse af diskrimination
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008

Handicaprådets medlemmer  Handicaprådet har 10 medlemmer  5 medlemmer fra DH (Danske Handicaporganisationer)  4 politikere og en kommunal ansat tidligere politiker ( 2 fra Venstre, 1 fra Socialdemokratiet, 1 fra Kristendemokraterne, 1 fra De Konservative)  Vores sekretær er Socialdirektøren

Hvilke udvalg kommer politikerne og deres stedfortrædere fra?  Social og Sundhed  Børn og Unge  Økonomi og Erhverv  Beskæftigelse  Byplan  Teknik og Miljø  Børn og Familie  Kultur og Fritid

Samarbejde Lige fra konstitueringen har vi i rådet arbejdet ud fra følgende regler: 1.Handicaprådet skal udbygge kontakten mellem kommunens handicappede borgere og byrådet. 2.Alle medlemmer er valgt ind for at følge og vurdere vilkårene for personer med handicap og tage handicappolitiske initiativer. 3.Vi skal som råd arbejde sammen om at løse denne opgave. 4.Derfor er det vigtigt, at vi som råd står sammen om vore høringssvar.

Hvordan ”hjælper” vi hinanden i rådet?  DH- medlemmerne orienterer rådet om de ting, der berører deres grupper, og hvilke tiltag, vi mener, der bør tages i forhold til handicappede borgere.  Politikerne giver rådet oplysninger om, hvilke tiltag, kommunen arbejder med på handicapområdet, hvad der er politisk muligt at gennemføre, og hvilke forbehold, der evt. ligger økonomisk i gennemførelsen af det, rådet ønsker.

Høringer og høringssvar  Diverse Kvalitetsstandarder handicapkompenserende ydelser: ledsagerordning, hjælpeordning, særlig kontaktperson til døvblinde, hjælp til nødvendige merudgifter, hjælp til støtte til køb af bil, individuel befordring, hjælpemidler og forbrugsgoder, midlertidige og længerevarende ophold, omsorg, omsorgstandpleje, pleje, praktisk bistand, sygeplejeydelser, træning, hjemmebesøg

Høringer og høringssvar  Individuel handicapkørsel, pasning af nærtstående, plejevederlag, høringssvar vedrørende etablering af tilsynsenheden.  Rapporter fra kommunen og regionen.  Beregning af rådighedsbeløb  Anbefalinger til byggeprojekter under tilgængelighedspuljen.

Hvem bestemmer, hvilke sager, der skal i høring  De forskellige forvaltninger udarbejder materialet til de politiske udvalg.  Udvalget behandler sagerne i et udvalgsmøde og træffer beslutning om, hvorvidt det skal i høring i f.eks. Handicapråd og Ældreråd før det behandles i Byrådet.

Arbejdsgangen 1. Sekretæren sender i samarbejde med formanden og næstformanden materialet til medlemmerne med en tidsfrist. (forskellig) 2. Handicaprådet har henstillet til forvaltningerne, at der er en rimelig høringsfrist. 2. Det sættes på som et punkt på dagsordenen. 3. Til mødet indkaldes en person fra den forvaltning, der beder om et høringssvar.

Den videre behandling 4. Rådet får en gennemgang af materialet 5. Der stilles uddybende spørgsmål 6. Rådet diskuterer herefter materialet, og om vi ønsker at afgive et skriftligt høringssvar, og hvordan det evt. skriftlige høringssvar skal stykkes sammen. (de forskellige bemærkninger nedskrives under mødet) 7. Herefter udformer formanden et høringssvar, der rundsendes til alle medlemmer til kommentarer. 8. Når alle kommentarer er indarbejdet i høringssvaret, sendes det til godkendelse i rådet.

Hvad sker der så?  Når rådet har godkendt høringssvaret sendes svaret til den respektive forvaltning, der indarbejder svaret i materialet til udvalget. sendes svaret til den respektive forvaltning, der indarbejder svaret i materialet til udvalget.  Høringssvaret lægges ud på kommunens hjemmeside.  Handicaprådet følger sagen til dørs, ved at de forskellige DH- medlemmer følger de sager, der berører deres område og herefter melder tilbage.  Politikerne melder tilbage fra deres udvalg.

Hvor har Handicaprådet indflydelse i Kommunen?  Handicaprådets medlemmer indgår i forskellige arbejdsudvalg nedsat af de forskellige forvaltninger  Handicaprådet er repræsenteret i bestyrelser i bo enheder  Handicaprådet er repræsenteret i Skoletilbud.  Handicaprådets hjemmeside er en del af Kommunens hjemmeside

Hvad er vigtigt for et godt samarbejde? 1.Fælles aftalte spilleregler, som skal følges. 2.At alle tager arbejdet alvorligt (møder op og bliver til mødet er forbi) 3.At vi respekterer hinanden som ligeværdige. 4.At vi har et godt samarbejde med forvaltningerne mellem møderne, så vi kender hinanden, f.eks. ved afholdelse af fælles temamøder. 5.At vi alle respekterer, at det er fint, at vi kan opstille ønskelister, men også forstår, at politikerne (Kommunen) har et økonomisk ansvar, de skal leve op til. 6.At vi arbejder og fremstår som et ”fælles” råd til gavn for handicappede borgere i vores kommune.

Hvad kan blive bedre? 1.Endnu bedre mødekultur fra politikerside ( at de gør brug af deres stedfortrædere, hvis de på forhånd ved, at de ikke kan blive til hele mødet) 2.Længere frist til at udfærdige høringssvar 3.Bedre oplysning og planlægning fra sekretariatets side af, hvornår der er omfattende høringsmateriale til høring.

 Vi synes, vi har et velfungerende Handicapråd, men der er plads til forbedringer

Tak for ordet. Christen Dam Larsen Politiker, Næstformand I Handicaprådet i Herning Birgit Hagen DH- Medlem Formand for Handicaprådet i Herning