Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verden ind i undervisningen
Advertisements

Undervisning på og med nettet
Problemløsningsteknikker
Informationsforvaltning
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Blended Learning - en introduktion
Kirsten Kragh, Engerom Erfaring: Vejledning af to specialer (forud for adjunktpædagogikumforløb) To parallelle forløb –Samme overordnet ramme for emne.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Datalærerforeningen, Bjerringbro ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Præsentationens transcript:

Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman

: 2 Netbaserede uddannelser  InterKomm+  Faget Kommunikation Åbent Universitet (RUC + Søminestationen)  MCC  Master of Computer-Mediated Communication (Svaneke, Bornholm)

: 3 Deltagere  Bachelor/kandidatniveau  Hel/deltidsarbejde  år  Lige fordeling m/k  Ambitiøse, minimalt frafald

: 4 Arbejdsformer  Kurser  Seminarer  Projekt >50%  Internater  20%  Netbaseret  80%  Grupper

: 5 Interaktionsformer  Information/distribution  fra lærere og administration  Kommunikation  mellem lærere og studerende  mellem studerende  mellem lærere  Transaktion/samarbejde  mellem studerende (grupper)  mellem lærere (planlægning)

: 6 Interaktionsformer

: 7 Læringsmål

: 8 Løsninger  E-post  Tekstbaseret konferencesystem (  Filbaseret konferencesystem (FirstClass)  CSCW (BSCW)

: 9

: 10

: 11 Kursus vs. projekt  Lærerstyret  Afgrænset  Planlagt  Forudsigelige behov  Student-styret  Gradvis fokusering  Planlagt?  Uforudsigelige behov

: 12 Problem-orientering  Problemstilling Emne, vidensproblem  Problemfelt Teoretisk og empirisk kontekst  Problem-formulering Undersøgelsens fokus

: 13 Projektstart/research  Emnemæssig afgrænsning  Andre afgrænsninger  Problemformulering  Research  Valg af søgeværktøjer  Referencer  Dokumenter  Ny problemformulering, osv …

: 14 Svært på nettet, fx  Struktur  Aftaler, tovholder  Beslutninger  Ansvarsfordeling, møder  Informationssøgning  Kursus, udvidet biblioteksservice

: 15 Fordele i netmiljø, fx  Skriftlighed  Dokumenteret forløb, arkiv  Synlighed  Grupper, lærere  Fleksibilitet  Tid og sted  Studerende og lærere  Ny kompetence

: 16 Kvalitet, relevans  Niveau, indhold  Det er svært … … men man kan hvis man vil  Pædagogik, værktøjer  Variation, i forhold til læringsmål  Lærere  De bedste, mundtligt og skriftligt  Disciplin  Tidsfrister gælder for alle

: 17 Aktivitetsfremme  Ansigt-til-ansigt  Start, snart igen, uden forstyrrelser  Præsentation  Gerne forud, både fysisk og skriftligt/net  Frekvens  Hurtig -> langsom  Rotation  Øvelser, korte sessioner  Vejledning, support  Studier, teknik

: 18 Afhængighed  Socialt miljø  Studerende og lærere  Fysiske rammer  Arbejdsrelateret  Forventninger: også arbejdsgivers  Aktualitet  Just-in-time  Pris  Forpligter: studerende og lærere

: 19 Oversættelse: fra nærvær til ”netvær”  Parallelle aktiviteter  Seminar  Kursus  Pensum  Evt. projekt  Dominerende kommunikation  Mundtlig  Mundtlig/lytte  Mundtlig/skriftlig

: 20 Net Møde  Få parallelle aktiviteter:  Opgaver  Respons  Workshops  Konstruktion  Netseminarer  Dialog  Projektarbejde  Samarbejde

: 21 Interaktionsformer

: 22 User scenarios Activities ▼▼ Interaction ▼▼ Delivering instruction Locating information Construction activities Collaborative programme 123 Distance education 456 Classroom 789

: 23 User scenarios Activities ▼▼ Interaction ▼▼ Delivering instruction Locating information Construction activities Collaborative programme 123 Distance education 456 Classroom 789

: