Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
10 ting der dur Interne faktorer i landsbyernes udvikling Bent Nicolajsen, 19. februar 2014.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
En grundlæggende introduktion
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Kulturforståelse niveau C
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Uddannelsesparathed - hvad er det
Markedskommunikation - del 1
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Implementering af brandingstrategi på nettet
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Reklamer Reklametyper.
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Biblioteket som katalysator for social kapital
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Definition Kriterier Design og evaluering
Idoler og arketyper som argument Vi køber produktet, fordi det har symbolværdi Produktets værdier formidles via fortællingen og helten til forbrugeren.
Socialisering Kapitel 5.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Du vidste det godt i forvejen...
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
SUCCES MED SALG 1.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet

2 Hvad er Brand Communities? Det kan komme til udtryk gennem et fællesskab omkring forbruget af et givet brand. Det er fælleskaber der er baseret på at man er fælles om interessen for et brand. Det kan også være en fælles bevidsthed om at man tilhører en gruppe af mennesker med en fælles præference for et brand.

3 Fællesskab som Institution Fællesskab er en central institution i sociologisk forstand. Tönnies ( ) danner begrebsparret: Gemeinschaft & Gesellschaft. Forestillingen om oprindelige menneskelige fællesskaber bliver en central myte i den vestlige civilisation.

4 Betingelser for Fællesskab Bevidsthed om slægtsskab. Fælles ritualer og traditioner. Moralsk ansvarlighed. Det bevirker bevidsthed om en fælles identitet.

5 Kulturelle Forudsætninger Forbruget har fået en central placering i vores identitets-konstruktion. Det medfører at vi primært identificerer andre gennem deres forbrug. Gennem livet i storbyer bliver vi alle til fremmede for hinanden. Fællesskabet får nye forudsætninger.

6 Litteratur -Muniz & O’Guinn, ”Brand Community”, Journal of Consumer Research, Vol. 27, (March) 2001, McAlexander, Schouten & Koenig, ”Building Brand Community”, Journal of Marketing, Vol. 66, (January 2002), Jørgensen & Østergaard, ”Beyond Brand Community: Towards Aesthetic and Simulated Communities”.

7 Bevidsthed om Slægtsskab Saab-klubbens brev fra Italien. Forskel mellem dem der virkelig kender mærket, og så dem der bare bruger det. I opposition til andre brands. Saab/Volvo, Ford Bronco/asiatiske 4x4, Mac/Windows. Adskiller sig ikke fra andre fællesskaber. Man er reflekteret til en vis grænse.

8 Fælles Ritualer og Traditioner Reproducerer og overfører mening i fælleskabet. (brandfest) Man dyrker mærkets historie. Som at Saab oprindeligt var en fly-producent. Man fortæller hinanden historier om brandets fortræffeligheder. Saab er sikker. Saab er praktisk, men hurtig.

9 Moralsk Ansvarlighed Integration af nye medlemmer og vedligeholdelse af fællesskabet. Man hjælper andre med samme mærke. Saab og Bronco ejere stopper hvis der holder en bil af mærket. Mac brugere hjælper andre med at købe en god og billig computer.

10 Implikationer af Brand Fællesskaber En kilde til information for forbrugere. Et bevis på at vi lever en postmoderne tid. Et udvidet begreb om brand loyalty. En væsentlig faktor for brand-producenten, når man påtænker ændringer i brandet. Muniz & O’Guinns fællesskaber er ”ikke kommercielt” baseret. Det er andre.

11 McAlexander, Schouten & Koenig 1 Traditionelt ses brand loyalty som en dyadisk funktion mellem kunde og brand. Muniz & O’Guinn viser at det i stedet er en triade mellem brandet, kunden og andre kunder i fælleskabet. McAlexander et al viser at det en en langt mere kompliceret funktion, der inddrager forbrugerens oplevelse af mærket, produktet, virksomheden og de andre forbrugere, osv.

12 McAlexander, Schouten & Koenig 2 McAlexander & Schouten begyndte med at studere Harley Davidson ejere. Senere studerede de også Jeep, der er et DaimlerChrysler brand. Specielt Jeep er meget aktive overfor deres kunder, og de arrangerer weekends for Jeep ejere. Såkaldte ”Brandfests”.

13 Jørgensen & Østergaard Fællesskaber etableres uden om brand producenten. Fællesskaber er ofte baseret på mere end et enkelt brand. En brand mosaik. Medlemmerne behøver ikke mødes. Der behøver ikke være moralsk ansvarlighed.

14 Brand Mosaik Brand fællesskaber eksisterer ikke kun i relation til et brand. I stedet etableres der et fællesskab i relation et forbruget af en række forskellige brand. Det kalder vi for ”en brand mosaik”. Man må opgive forestillingen om at man kan studere og forstå et brand som en isoleret enhed.

15 Æstetiske Brand Fællesskaber Er en konsekvens af ideen om brand mosaik. Man begrænser forbruget af brands til dem der kan indgå en meningsfuld helhed. Fællesskabet er løst organiseret omkring en fælles stil i forhold til en brand mosaik. Er holdt sammen af en fælles forståelse af at være forskellig fra andre og fælles smag.

16 Simulerede Fællesskaber Her behøver der ikke være nogen direkte interaktion mellem medlemmerne. En forestilling hos medlemmerne. Brand mosaik og stil som relationsskaber. Man kan opbygge omfattende forestillinger om de andre medlemmer og deres liv.

17 Æstetiske og Simulerede Fælllesskaber Her er der udelukkende tale om en bevidsthed om slægtsskab, men der ikke behøver være fælles ritualer og moralsk ansvarlighed. En endnu ikke udviklet tilstrækkeligt, men denne tilgang er nok mere realistisk end den hidtidige forskning.

18 Brand Communities: Nye Segmenttyper? For visse mærker et meget nyttigt redskab. Skal medtænkes når man planlægger ændringer i et brand. Fællesskaber om kun et brand kan ses som segmenttyper. Idéen om brand mosaik kan blive en afløser for livsstil.

19 Hvorfor er det ikke bare … En referencegruppe? En livsstilsgruppe? En subkultur.