Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK."— Præsentationens transcript:

1 Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK

2 Rammebetingelsen: Netværkssamfundet Økonomisk vækst skyldes grundforskningens integration i det teknisk/økonomiske system o stigende kompleksitet o ny international arbejdsdeling o nye former for arbejde o ny struktur på arbejdsmarkedet –central versus perifer arbejdskraft o pres på eksisterende økonomiske og politiske strukturer på grund af ”usamtidighed”

3 Hverdagsliv Nye erfaringsfelter o enhedsrummet spaltes op o den sociale tid omdefineres Nye former for ulighed o Det fysiske rum som politisk kampplads o Hvilket parti får den første tidspolitiske ordfører?

4 Den menneskelige konsekvens af netværkssamfundet Klassiske kilder til identitet forvandles o tradition o familie o nationalstat Identiteten bliver en livsopgave – ikke det givne udgangspunkt tilværelsen som voksen

5 Glasmennesket Mere sart Mere sensitivt Mere søgende Mere selvoptaget Mere stilbevidst Mere stammebevidst

6 Nye livsaldre 0 - 9:Barn 10 - 60:Ung 61 - 80:Tredje alder 80+Gammel

7 Nye kilder til identitet Arbejdsplads Religion Historie Sygdom Marked

8 Markedets udvikling Marked for funktionalitet Marked for symbolsk merværdi o anerkendelse o identitet

9 Produkt og meta-produkt Funktion Anerkendelse Identitet Guttman-princippet: lavere niveauer er indeholdt i højere niveauer

10 Behov på det nye marked Behovet for identitet o sprog o religion o beroligelse Behovet for anerkendelse o social sammenhæng

11 De nye behov Identitets-relaterede o Andre sprog: medier, livsstil, terapi o Religion: fan-dom; ritualer; ’koncept-konceptet’ o Beroligelse: høj feel-good faktor Anerkendelses-relaterede: o Social sammenhæng: design, eksklusivitet, stærke mærker

12 Eksempler Diskursificering Politisk forbrug Narcissistiske koncepter Redesign

13 Den klassiske vare Funktionalitet Konvention Aura: design m.v.

14 Funktionalitet Konvention Aura: design m.v. Moderne vare


Download ppt "Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google